וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוספת סיכון: עודף תוספי תזונה עלול לגרום לסרטן

21.4.2015 / 10:39

מחקר רחב שנערך על שימוש בתוספי תזונה מצא כי צריכה גבוהה מדי שלהם עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב ולסרטן. האם שוק הוויטמינים שמגלגל מיליארדי דולרים בסכנה?

תוספי תזונה. ShutterStock
צריכה מוגזמת "מביאה יותר נזק מתועלת"/ShutterStock

תוספי תזונה כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים של אנשים רבים בעולם. התזונה הלקויה והשעות הארוכות במקומות העבודה שהחיים המערביים מביאים עימם גורמים לחסרים תזונתיים, אותם אנו מנסים למלא בעזרת תוספים. מחקר מקיף מאוד מגלה כעת כי צריכה מוגזמת של תוספי תזונה עלולה להגדיל את הסיכון לחלות במחלת הסרטן ובמחלות לב, וכי "היא מביאה יותר נזק מתועלת".

"אנחנו לא בטוחים למה זה קורה, אך ראיות מעידות כי אנשים הנוטלים תוספים תזונתיים יותר מהדרוש נוטים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן", הסביר ד"ר טים ביירס, חוקר סרטן מאוניברסיטת קולורדו שערך את המחקר בעקבות מחקרי עבר שנמצאו כי אכילת פירות וירקות מורידה את הסיכון לחלות בסרטן. ד"ר ביירס החל לחקור אם נטילת תוספי תזונה נוספים תפחית את הסיכון לסרטן עוד יותר.

המחקר הנוכחי, שהוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לחקר סרטן, התנהל במשך עשור. לאחר ניסויים ראשוניים במודלים של בעלי חיים החוקרים עברו לאנשים שנטלו תוספים תזונתיים ופלצבו (תרופת דמה). "מצאנו כי התוספים למעשה לא הועילו לבריאות שלהם. בפועל, חלק מהאנשים חלו יותר בסרטן בזמן שנטלו את הוויטמינים", כתב ד"ר ביירס בהצהרה שפרסם.

פירות יער. ShutterStock
ויטמינים במינון נכון זה בריא, אבל עדיף תמיד לקבל אותם מהמקור האמיתי/ShutterStock
"זה לא אומר שאנשים צריכים לפחד מנטילת ויטמינים ומינרלים, אבל הם צריכים להקפיד על המינון הנכון שלהם"

אחד מהמחקרים שנערכו היה על תוסף בטא קרוטן, והוא מצא כי נטילה של התוסף מעבר למינון המומלץ הגדילה את הסיכון להתפתחות סרטן הריאות ומחלות לב ב-20 אחוזים. במחקר אחר, חומצה פולית, שנחשבת כעוזרת לצמצום מספר הפוליפים במעי גס, למעשה הגדילה אותם. "זה לא אומר שאנשים צריכים לפחד מנטילת ויטמינים ומינרלים, אבל הם צריכים להקפיד על המינון הנכון שלהם. ויטמינים הם דבר טוב, אבל אין תחליף לתזונה טובה ובריאה", הסביר ד"ר ביירס.

זו אינה הפעם הראשונה שהאגודה האמריקאית לחקר הסרטן מצהירה כי צריכה מוגזמת של תוספים עלולה להוביל לתופעות לוואי בלתי רצויות. צריכה גבוהה מדי של סידן למשל, עלולה לגרום לצמיחה של אבנים בכליות, אי ספיקת כליות, והיפרקלצימיה שהיא מחלת יתר סידן בדם. יותר מדי ויטמין C נמצא כמעכב את יכולת הגוף לספוג נחושת, וצריכה מוגברת של ויטמיני A, D, K עלולה להיות רעילה.

עוד באותו נושא

מחקר: גלולות למניעת היריון עלולות לשנות את מבנה המוח

לכתבה המלאה

"יותר אנשים מתים מתרופות מיותרות מאשר מצריכת ויטמינים"

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה ויועץ לרפואה טבעית, מבהיר כי יש להבדיל בין ויטמינים ולבין תוספי תזונה שאינם ויטמינים כמו צמחי מרפא, פרוביוטיקה, חומצות שומן וכדומה. "כדאי שגם ויטמינים יינתנו בעצה רפואית וכמובן שאין לחרוג מעל המינונים הנדרשים והבטוחים, כפי שמצוין במחקרים", אומר ד"ר ויינפאס. עם זאת הוא מדגיש כי "כדאי לזכור שמוות מתרופות מיותרות עדיין שכיח הרבה יותר מאשר מוות מצריכת ויטמינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully