וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה המשמעות האמיתית של הנחירות שלכם?

19.4.2015 / 7:03

אף שאנחנו נוטים לשייך נחירות לגברים מבוגרים שסובלים מעודף משקל, התופעה הרבה יותר רחבה, ואף עלולה להיות מסוכנת. מחקר חדש חושף את הקשר בין נחירות למחלות כמו אלצהיימר

גבר ישן עם דובי. ShutterStock
אם אומרים לכם שאתם נוחרים, תאמינו/ShutterStock

נחירות מסתבר הן לא רק מעצבנות, אלא מסוכנות לבריאות. מחקר חדש מצא כי אנשים מבוגרים שסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, שלעיתים כוללת נחירות עזות, נוטים לסבול מירידה קוגניטיבית עשר שנים מוקדם יותר מאשר אלו שאינם סובלים מהפרעה בנשימה.

המחקר מצא כי בקרב אנשים מבוגרים שפיתחו ליקויים קוגניטיביים מתונים או אלצהיימר, אלו עם בעיות של חסימת נשימה בשינה שלא טופלה החלו לחוות ירידה ביכולות בגיל ממוצע של 77, בהשוואה לאלו ללא בעיות נשימה, שהירידה שלהם החלה רק בגיל 90 "לא מצאנו שנחירות גורמות לדמנציה, אלא שאנשים שדיווחו על בעיות נשימה בשינה שלא טופלו, סבלו מירידה קוגניטיבית מוקדמת יותר", הסביר ד"ר ריקרדו ס. אוסוריו, עורך המחקר לסוכנות הידיעות רויטרס. במחקר שהתפרסם בכתב העת Neurology כתבו החוקרים כי 53 אחוזים מהגברים המבוגרים סובלים מבעיות נשימה בשינה, זאת בהשוואה ל-26 אחוזים מהנשים באותם גילאים.

החוקרים סקרו את ההיסטוריה הרפואית של כמעט 2,500 אנשים בגילים 55-90. המשתתפים העידו אם סבלו מדום נשימה חסימתי בשינה והאם השתמשו בטיפול המקובל הכולל שימוש במכשיר CPAP – שמזרים אוויר בלחץ קבוע על מנת לשמור על דרכי נשימה פתוחות. אלו שסבלו ממחלות אלצהיימר ובעיות זיכרון בדרגות שונות, נטו לסבול מירידה קוגניטיבית בשלבים מוקדמים יותר אם היו להם בעיות נשימה בשינה שלא טופלו כהלכה. אלה שטיפלו בבעיות אלה בעזרת המכשיר, נטו לפתח ירידה קוגניטיבית באותו הזמן כמו אנשים מבוגרים שלא סבלו מבעיות שינה.

לא רק אצל גברים שמנים ומבוגרים

"אף שמרביתנו חושבים שנחירות והפרעות שינה קורות רק אצל גברים שמנים בגיל העמידה, מדובר בתופעה הרבה יותר רחבה בגילאים מאוחרים", הסביר ד"ר אוסריו. "התוצאות של המחקר עשויות לעורר תשומת לב לנושא, אבל הן לא צריכות להפחיד את מרבית האנשים. אם דום נשימה חסימתי מוביל לירידה של יכולות קוגניטיביות זה ככל הנראה בגלל שלא מגיע מספיק חמצן למוח או בשל פיצול השינה בלילה שלא מאפשר שינה משקמת אמיתית".

זיקנה. ShutterStock
עלול להוביל לאלצהיימר/ShutterStock
"אם בן או בת הזוג שלכם אומרים לכם שאתם נוחרים, כדאי שתיגשו לרופא"

מחקרים שנערכו בעבר בנושא האלצהיימר הראו כי קיים חלבון בשם עמילואיד שגורם לירידה קוגניטיבית כמו במחלת אלצהיימר, והייצור שלו עולה בשעות היום כשהגוף פעיל ויורד בשעות הלילה כשישנים. כאנשים מתעוררים במהלך הלילה משינה בשל קשיי נשימה או נחירות, הגוף שלהם לא חווה שעות ממושכות של עמילואיד נמוך, כך שהוא עלול להצטבר בסופו של דבר בגוף.

נחירות רמות ותדירות, הפסקת נשימה או השתנקות תוך כדי שינה, שינה לא מספקת ובעקבותיה עייפות במהלך היום, עלולות להיות תופעות לדום נשימה חסימתי. "אם בן או בת הזוג שלכם אומרים לכם שאתם נוחרים, כדאי שתיגשו לרופא, הרבה יותר קל לאבחן כיום דום נשימה חסימתי מבעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully