וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גלולות למניעת היריון עלולות לשנות את מבנה המוח

14.4.2015 / 7:27

גלולות למניעת היריון נמצאות בשימוש כבר עשרות שנים, ויש אומרים שהן הביאו עימן את המהפכה הפמיניסטית, אבל השימוש בהן עדיין מעורר מחלוקת. מחקר חדש מוסיף שמן למדורה

אישה מחזיקה גלולות. ShutterStock
לקחת או לא לקחת?/ShutterStock

גלולות למניעת היריון אומנם נמצאות בשטח כבר הרבה שנים, אבל השימוש בהן עדיין שנוי במחלוקת. מבעיות הורמונליות, ועד לשיעור יתר ולמצבי רוח משתנים, הגלולה אומנם מונעת היריון (ברוב המקרים) אבל עלולה לגרום לתופעות לוואי. אחת מהן, כך טוענים חוקרים במחקר חדש היא צמצום חלקים מסוימים במוח ושינוי התפקוד שלהם.

במחקר שנערך על 90 נשים באוניברסיטת קליפורניה ופורסם בכתב העת Human Brain Mapping נמצא כי שני אזורי מפתח במוח - האזור האורביטו-פרונטלי הלטראלי של קליפת המוח ופיתול החגורה האחורי (Cingulate cortex) היו דקים יותר נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון מאשר בנשים שלא. האזור האורביטו-פרונטלי הלטראלי של קליפת המוח, נחשב לאיזור חשוב מאוד שנמצא מעל ארובות העין ועושה אינטגרציה בין המערכת הלימבית (מרכז הרגשות) לבין המערכות הסנסוריות (קלט תחושתי) ומוטוריות. כך שהוא קשור ליכולת שלנו לבחור, לתכנן ולקבל החלטות.

מוח אנושי. ShutterStock
גורמות לשינויים מבניים במוח/ShutterStock

לטענת החוקרים, חלק מהשינויים שנמצאו בסריקות המוח, עשויים להיות אלה שמשפיעים על מצב הרוח המדוכא והחרדות שחלק מהנשים מרגישות כשהן מתחילות לקחת גלולות. "למרות שהדעות חלוקות בנושא, ישנן נשים שלקיחת הגלולות גורמת להן לתופעות לוואי", הסבירה עורכת המחקר הראשית ניקול פטרסן להפינגטון פוסט, "יכול להיות ששינויי מצב הרוח קשורים לשינויים שמתרחשים במוח". אף על פי כן, החוקרים אינם יודעים אם השינויים האלה הם קבועים, או שהם מתקיימים רק כאשר הנשים לוקחות גלולות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סיבה לדאגה

"יש לנו עוד הרבה מחקר לעשות בנושא", אמרה פטרסון, "אבל עכשיו יש לנו כיוון, ולדעתי אנחנו צריכים בעיקר לבדוק את הקשר בין הגלולות לוויסות הרגשות". המחקר הנוכחי סותר ממצאים של מחקר אחר שנערך ב-2010 וטען כי הגלולות דווקא משפרות את הזיכרון ותורמות לוויסות הרגשי. החוקרים טוענים כי יהיו התוצאות אשר יהיו, האפשרות שאמצעי מניעה יכול לשנות את מבנה המוח האנושי היא סיבה לדאגה, גם אם השינויים נראים כרגע קטנים ולא מזיקים יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully