וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגון הבריאות העולמי: ניתוח קיסרי - רק כשאין ברירה

12.4.2015 / 11:38

בחלק ממדינות העולם שיעורי הניתוחים הקיסריים מגיעים ל-50 אחוזים. מסמך חדש של ארגון הבריאות העולמי מזהיר מפני ניתוחים לא הכרחיים שעלולים לסכן את היולדת והתינוק

אישה בהיריון. ShutterStock
האם באמת יש צורך רפואי בניתוח קיסרי?/ShutterStock

מתלבטת אם לעבור ניתוח קיסרי מטעמי נוחות? מסמך חדש שמפרסם ארגון הבריאות העולמי בסוף השבוע קובע כי שיעור הניתוחים הקיסריים גבוה מדי, וממליץ לבצע אותם רק כאשר יש בכך צורך רפואי.

ניתוחים קיסריים הם בין הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם ומספרם במדינות מפותחות ממשיך לעלות. בחלק מהמקרים ניתוח קיסרי אומנם מציל חיים, הן של האם והן של העובר, והוא אכן עשוי להיות הכרח, כמו למשל במקרה שהלידה מתארכת, או כאשר העובר נמצא בתנוחה שאינה מאפשרת לידה רגילה. עם זאת, בארגון הבריאות העולמי מציינים כי לעיתים קרובות הוא מבוצע גם ללא צורך רפואי, אלא בשל העדפה של היולדת, והוא עלול להוביל לסיבוכים שונים ולסכן את חיי האם והתינוק.

שיעור הניתוחים הקיסריים נמצא בעלייה

בקהילת הבריאות העולמית מעריכים כי השיעור האידיאלי של ניתוחים קיסריים הוא 10-15 אחוזים מהלידות. מחקרים הראו כי בשיעורים אלה, נמצאה ירידה בכמות מקרי המוות של היולדות ושל התינוקות. מעל מספרים אלה, לא נמצאה הוכחה כי קיימת ירידה שכזאת. עם זאת מציינים בארגון, שיעורם של ניתוחים קיסריים שאינם הכרחיים ממשיך לטפס במדינות המפותחות.

חדר ניתוח ניתוח קיסרי. ShutterStock
הניתוח עלול להוביל לסיבוכים שונים ולסכן את חיי האם והתינוק/ShutterStock

בהודעת הארגון הוסיפו כי מחירם הגבוה של ניתוחים קיסריים מפנה משאבים מיותרים לניתוחים שאין בהם צורך, על חשבון שירותים אחרים, במדינות בהן המערכת נמצאת גם ככה בעומס. עוד מציינים בארגון כי יש צורך במחקר נוסף, על מנת להבין את התופעה.

"הקריאה להימנע מניתוחים מיותרים היא נכונה"

"בתחום הניתוחים הקיסריים, זכותה של האישה להכריע. לכן בסופו של דבר, זאת תהיה בחירה שלה"

פרופסור אייל שיף, מנהל אגף נשים ויולדות בבית החולים שיבא, מסכים עם קביעת ארגון הבריאות העולמי. "הקריאה להימנע מניתוחים מיותרים היא נכונה. כשאין אינדיקציה רפואית רפואית לסיכון אפשרי לאם וליילוד, ההעדפה היא ללידה רגילה. בניתוחים יתכנו סיבוכים, חלקם באופן המידי וחלקם בטווח הארוך. זה משהו שצריך לקחת בחשבון כשמתכננים הריונות נוספים. המצב קצת שונה כשמדובר באישה שבטוחה שזהו ההריון האחרון שלה".

לדבריו, אם אישה שאין כל סיבה רפואית לבצע בה ניתוח קיסרי בכל זאת מבקשת זאת, "אני מסביר על הסיכונים האפשריים ממליץ שלא ומנסה לשנע אותה לוותר על הניתוח. אבל אני, כמו יתר הרופאים, חושבים שבתחום הניתוחים הקיסריים, זכותה של האישה להכריע. לכן בסופו של דבר, זאת תהיה בחירה שלה".

על פי פרופסור שיף, ישראל נמצאת במקום לא גבוה כל כך מבחינת ניתוחים קיסריים. "יש מדינות שבהן השיעור הלידות בניתוח קיסרי מגיע ל-50 אחוזים (ברזיל), אבל אצלנו מדובר על כ-20 אחוזים, כשמתוכם רק 5 אחוזים מתבצעים ללא אינדיקציה רפואית ולבקשת היולדת. אני חושב שמצבנו סביר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully