וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספרים שיגרמו לילדים שלכם ליהנות מאוכל

11.4.2015 / 9:37

כמה פעמים ניסיתם לגרום לילד שלכם לאכול סלט ולא הצלחתם? כמה פעמים ניסיתם לשכנע את הילדה לקרוא אתכם ספר? הכתבה הבאה תפתור לכם את שתי הבעיות בקלות (יחסית)

ילדים אוכלים נכון. ShutterStock
לפעמים זה הכל בצבעים/ShutterStock

קשת בסלט

החתולה הצהובה, פוגשת בחתולה הירוקה שבדרכה אל החתולה האדומה להכין סלט. כל חתולה שמצטרפת צריכה להביא אתה ירק בצבע שלה. כך פוגשות החתולות בדרכן לבית החתולה האדומה, את החתולה הסגולה, הכתומה וכן הלאה. בסוף כשכולן נפגשות הן חותכות, קוצצות ואוכלות סלט ירקות עשיר, צבעוני ובריא.

מדובר בסיפור נחמד, פשוט וצבעוני שבתי בת ה-4 התאהבה בו מיד. גם הציורים החינניים והצבעוניים שאיירה הדר, בתו של הסופר, משכו מאוד את עיניה. הספר מביא למודעות הילדים את הנושא של אכילה בריאה ומגוונת בצורה עקיפה ודרך סיפור הצבעים. אחרי הסיפור הזה, סביר שהילדים שלכם ישמחו קצת יותר לפגוש סלט.

מה? קשת בסלט, מאת יהושע הראל. יצא בהוצאת אוריון

לאיזה גיל? מתאים לגילאי 6-2.

(רונית אבידן שינפלד)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הספר שהופך את הסלט לאטרקטיבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

סעודה אצל המלכה

סעודה אצל המלכה הוא ספר קומיקס משגע. מופתי. מבין הבודדים שנכתבו בעברית עבור ילדים, והראשון שציירה וכתבה רותו מודן עבורם.

מסופר כאן על נינה, שנימוסי שולחן לא בדיוק מעניינים אותה, כמו את כל הילדים. אבל אז היא מוזמנת לארוחה אצל מלכת אנגליה, ושם נימוסים הם הדבר הכי חשוב שבעולם. נינה לא יודעת מה לעשות עם כל מערכות הסכו"ם והנכבדים סביב השולחן, ומאבדת את הצבע נוכח הבלבול והמזונות הפלצניים המוגשים לשולחן.

בסוף, היא אוכלת כמו שהיא רגילה - בתאווה ועם הידיים.
ארמון המלכה נכנס לדומייה עקב המראה האיום, אבל מרוב הפתעה כולם - ובראשם מלכת אנגליה - מאבדים את כל החינוך שלהם ופורקים כל עול.

זה לא ספר "חינוכי" ולכן הוא כל כך נהדר ומצחיק (את כולם). הוא לא ילמד את הילדים לאכול נכון ובטח שלא בצורה נעימה ומנומסת כמו שאנחנו דורשים מהם - אבל בגלל זה הוא משעשע (וכוחם של האיורים מעבר ליופיים הוא שהם ממש מייצרים את נימת ההקראה המתבקשת).

"סעודה אצל המלכה" מזכיר לכולנו שלפעמים אפשר להתגמש, להשתחרר, קצת לכופף את החוקים של מה לאכול, מתי ואיך ולזכור שהכי חשוב זה ליהנות מהאוכל (ובכלל) ולא לנגב את הפה במפית ולאכול במזלג. אין על נינה!

מה? סעודה אצל המלכה מאת רותו מודן. יצא בהוצאת עם עובד.

לאיזה גיל? לילדים בגילאי 3 עד 8, וגם להורים שלהם.

(נגה משל)

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחזירים את הכיף לאוכל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמא ואני מבשלים

ידוע כי הדרך הכי טובה לגרום לילדים לנסות מאכלים שונים ומגוונים היא להכין אותם ביחד איתם, וזו בדיוק המטרה של הספר "אמא ואני מבשלים".

את טבילת האש הראשונה שלי במטבח עשיתי בזכות הספר "לבשל כמו גדולים" שקיבלתי מסבתי ליום הולדת 5. אני לא חושבת שהיה שם מתכון שלא ניסיתי, ועל חלקם חזרתי שוב ושוב. אחר כך התוודעתי "לילדים מבשלים" ומאז ועד היום יש לי אהבה גדולה למטבח. לכן כשראיתי את הספר "אמא ואני מבשלים" התרגשתי להתנסות בו עם עלמה, בתי בת ה-4.

הספר מעוצב בצורה מקסימה עם תמונות גדולות של המצרכים בכל מתכון, כולל סמלים המראים את זמן ההכנה, זמן הבישול והכמות. לפני כל מתכון ישנו הסבר על חומר הגלם המרכזי המשמש להכנת אותו מאכל.

דפדוף קצרצר בתמונות הספר גרם לעלמה לבחור בהחלטיות במתכון "עוגיות כוכב". ההסבר המקדים על הקמח פחות עניין אותה בשלב הזה. הפשלנו שרוולים ונכנסו למטבח. הציורים הברורים והגדולים אכן התגלו כהצלחה בהתחלה.

עלמה "הקריאה" לי את רשימת המצרכים מהתמונות וביחד סידרנו אותם על משטח העבודה והתחלנו בהכנה. דווקא אז נחשפתי לכמה מחסרונותיו של הספר: הכמויות נמדדות בגרמים ובמ"ל. אם טרחתם על תמונות ברורות ונהירות לילדים, אפשר היה להמיר את הכמויות לכוסות ולכפות. לא רק לילדים זה לא נוח, אלא גם לרב המבוגרים שלא משתמשים במשקל במטבח. ריבוי התמונות החינניות שעזר בהתחלה התגלה גם כעקב אכילס של הספר בהמשך. כל מתכון נפרס על יותר משלושה עמודים דבר שגרם לסרבול העבודה גם כשהיה מדובר במתכון פשוט.

בשורה תחתונה מדובר בספר חינני ויפה שמושך את העין, אבל מרובה בהסחות דעת שמקשות על העבודה עם הילד. הייתי שמחה לו היו פחות תמונות ומגוון קצת יותר גדול של מתכונים.

מה? אמא ואני מבשלים, הוצאת דני ספרים

לאיזה גיל? מהרגע שהילד שלכם מתעניין במטבח ועד שנמאס לו.

(רונית אבידן שינפלד)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הילדה בחרה דווקא את המתכון הפחות בריא/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברילולו

מר צ'ונקללו אוכל בעיקר עוגלולו. הרופא מחלולו מציע לו להתחיל לאכול פחות סוכרלולו ויותר ברילולו.

מדובר בסיפור נחמד על זוג שמחליט להתחיל לאכול יותר בריא, ואפילו במסיבת יום ההולדת שהם חוגגים למר צ'ונקלולו הם מכבדים את אורחיהם בשיפודי ירקות צבעוניים ועוגיות מקמח מלא במקום בעוגות וממתקים. הסיפור כולו מסופר כך שכולו מתחרז עם "לולו", ואת בתי שבקרוב תחגוג ארבע שנים זה מאוד הצחיק.

אני לא חושבת שביום ההולדת הקרוב היא תהיה מוכנה לוותר על עוגה וממתקים לטובת שיפודי ירקות, אבל מה שבטוח היא מאוד נהנית לחזור לקרוא בספר, והמסר עובר.

מה? ברילולו, מאת יסכה אליצור. יצא בהוצאת בית אל.

לאיזה גיל? 3 עד 6

(רונית אבידן שינפלד)

מילון התזונה הראשון שלי

"אנרגיה היא כח

היכולת לבצע עבודה או פעולה

את האנרגיה שמוצרי המזון לגוך מספקים

בקלוריות מודדים.

למשל: 100 קלוריות יש ב-2 אפרסקים".

מטרת מילון התזונה שחיברה הדיאטנית אסנת בירנבאום הוא להכיר לילדים לראשונה את עולם התזונה - חשיבות ארוחת הבוקר, אבות המזון, קלוריות, ועוד מושגים שכל מבוגר מדקלם בקלות. הספר עושה זאת על ידי "האנשה" של כל החומרים ואבות המזון, כך שהרעיונות שבו הופכים לחזותיים, ובכך לקלים להבנה עבור ילדים. הספר אומנם דידקטי מאוד, אבל הוא כתוב באופן מקסים ולא שיפוטי.

ואולם, מכיוון שמדובר במילון ולא בסיפור, סביר שילדים לא ירצו לחזור אל הספר הזה שוב. למעשה, נראה כי הערך המרכזי של הספר הוא לא חווית הקריאה של הילדים, אלא בכך שהוא מלמד הורים כיצד להציג את האוכל לילדים. גם בעטיפת הספר נכתב כי הוא "נותן כלים מעשיים להורים בנושא האכילה של הילדים". ובכך הוא אולי חוטה להגדרתו כספר ילדים, אבל עושה עבודה טובה מאוד להורים.

מה? מילון התזונה הראשון שלי | מאוכל, בריאות ועד תזונה, מאת אסנת בירנבאום, דיאטנית קלינית בגישה פילוסופית. יצא בהוצאת אופיר ביכורים.

לאיזה גיל? רשמית מיועד לילדים בגילאי 3 עד 10, אבל מתאים בעיקר להורים שלהם.

(יפעת סני)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלמד תזונה נכונה בלי להטיף/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמה ילדים בני 5 מתעניינים בדיאטה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully