וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחטא? לא בטוח. אקונומיקה עלולה לגרום לזיהומים בילדים

6.4.2015 / 9:15

מסתבר שלגדל ילדים בצמר גפן, תפיסתית או מעשית, זה לא יעיל. בתזמון מדוייק עם חג הפסח מתפרסם מחקר חדש שמוכיח כי לא כל מה שנקי הוא בהכרח בריא

ילדה מנקה. ShutterStock
לא להגזים עם הניקיון/ShutterStock

גם אתם ניקיתם את הבית ביסודיות לפני החג? מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצא סיבה שיכולה לגרום לנו לזנוח מעט את תאוות הניקיון, של חג הפסח ובכלל, והוא קושר בין ניקיון באקונומיקה לזיהומים בילדים.

היגיינה מוגזמת, שאופיינית לעולם המערבי, נקשרה כבר בעבר לעלייה בשכיחות של אלרגיות ואפילו מחלות אוטואימוניות. מחקרים קודמים הראו כי השימוש בחומרי ניקוי בבית עלול להגביר את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה במהלך שנת החיים הראשונה של התינוק ולהעלות את הסיכון לדלקות בדרכי הנשימה בגילאי בית הספר. מחקר נוסף, שנעשה בקרב ילדים בגילאי בית ספר, מצא כי ילדים המתגוררים בבית שבו נעשה שימוש באקונומיקה היו בסיכון מוגבר לחלות בדלקות חוזרות של הסימפונות ומנגד, להיות בסיכון נמוך מעט ללקות באסתמה ואלרגיות. האמונה הרווחת בקרב המדענים היא כי כאשר הסביבה פחות מלוכלכת, מערכת החיסון שתפקידה להגן על הגוף מפני האיומים מבחוץ, פונה כנגד הגוף עצמו ומייצרת זיהומים.

המחקר האירופאי החדש שהתפרסם במגזין Occupational and Environmental Medicine של ירחון הרפואה הבריטי ה-BMJ בחן את ההשפעה של תדירות השימוש באקונומיקה בבית על שיעור הזיהומים בלמעלה מ-9,100 ילדים בגילאי בית הספר היסודי. המחקר בוצע באמצעות מילוי שאלונים על ידי הורים לתלמידים בגילאי 6-12 מבתי ספר בספרד, הולנד ופינלנד והוא כלל שאלות על התדירות של זיהומים (שפעת, דלקת שקדים, סינוסיטיס, דלקת אוזניים, ברונכיטיס ודלקת ריאות) במהלך השנה האחרונה ועל שימוש באקונומיקה בבית.

יותר אקונומיקה, יותר זיהומים

תוצאות מחקר הראו כי שימוש באקונומיקה היה הכי נפוץ בספרד (72%) והכי פחות שכיח בפינלנד (7%). הממצא המעניין ביותר במחקר היה כי השכיחות של זיהומים בילדים הייתה גבוהה יותר בקרב ילדים של הורים המשתמשים באקונומיקה. ילדים שבתיהם נוקו באקונומיקה סבלו ב-35% יותר מדלקת שקדים חוזרות, 20% יותר משפעת ו-18% מזיהומים מכל סוג שהוא.

עוד באותו נושא

מחקר מצא מה המקום הכי מסוכן בבית לילדים

לכתבה המלאה
חומרי ניקוי. ShutterStock
חשיפה פאסיבית לאקונומיקה מסוכנת לילדים/ShutterStock

מסקנות החוקרים היו כי חשיפה פאסיבית לניקוי באמצעות אקונומיקה בבית עלולה להוביל להשפעות שליליות על הבריאות של ילדים בגיל בית הספר, זאת באמצעות הגדלת הסיכון שלהם לזיהום בדרכי הנשימה בפרט ולזיהומים בכלל. התדירות הגבוהה של שימוש בחומרי ניקוי וחיטוי והשפעותיהם דורשת בחינה מדוקדקת בעיקר לאור הממצאים על ההשפעות של חשיפה לחומרים הללו בגילאי הילדות.

חשוב לציין כי מכיוון שמדובר במחקר תצפיתי לא ניתן להסיק מסקנות חד משמעיות על סיבה ותוצאה על הקשר שבין המוצרים לבין הזיהומים. יחד עם זאת, התוצאות מצביעות על כך שנדרשים מחקרים נוספים שיכללו מידע מפורט יותר של משך השימוש באקונומיקה, משך החשיפה וגורמים נוספים, כדי לבסס בצורה טובה יותר את ההשפעות של שימוש באקונומיקה על בריאות הילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully