וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מארחים את סבא וסבתא בחג? הכללים שיקלו על כולכם

ד"ר ורד חרמוש

2.4.2015 / 14:30

ערב ליל הסדר מביא עימו אתגרים לא פשוטים לכל בני המשפחה שנפגשים לארוחה גדולה וחגיגית. עבור אנשים מבוגרים, השולחן עמוס האנשים, הרעשים החזקים והכאוס יכולים להוות מכשול בערב החג. כך תדאגו שיהיה גם להם נעים

ארוחת ליל הסדר. ShutterStock
זמן התכנסות של כל המשפחה/ShutterStock

פסח המתקרב מביא אל שולחן הסדר התכנסות בין-דורית משותפת שמתרחשת לעיתים נדירות. הסבא והסבתא המבוגרים יחד עם הילדים, והנכדים יושבים יחדיו בערב שמשלב, מסורת, אוכל חגיגי ושיחה ערה. עם זאת, המפגש עם בני הגיל השלישי מזמן לכולם התמודדויות ואתגרים המחייבים התייחסות מתאימה, בהתאם למצבם הבריאותי של המוזמנים.

חולי קהיון (דמנציה): עבור בני הגיל השלישי הסובלים מדמנציה ליל הסדר עלול להיות קשה במיוחד. על מנת למנוע מבוכה ואי נעימויות, רצוי לספר לקשיש, שעלול שלא להכיר חלק מבני המשפחה, מי צפוי להגיע, ואף רצוי להציג בפניו את תמונותיהם ואף לשבת לידו במהלך הארוחה.

חשוב לזכור שמפגש רב משתתפים אומנם יכול להיות נחמד עבור בני המשפחה, אך יכול לגרום לאי שקט לחולה הסובל מדמנציה. במידה ורבים מהמשתתפים אינם קרובי משפחתו, יתכן ורצוי להימנע ממפגש כזה או לחילופין לצמצם את מספר המשתתפים. כאשר בן המשפחה הסובל מדמנציה אינו מתגורר במקום בו נערכת הסעודה המשפחתית, רצוי מראש לתכנן את שהייתו לזמן קצר שלא יעלה על שעתיים. סביר להניח, שמעבר לכך יחוש החולה בעייפות ואי שקט. בנוסף, נסו להימנע משאלות כדוגמת "אתה זוכר מי אני" וכדומה.

ליקויי שמיעה: במידה ובן המשפחה סובל מליקוי שמיעה, רצוי להקפיד בשיחה עימו על דיבור ברור, ללא צעקות והרמת קול. יש לשוחח עימו בסמיכות למקום בו הוא נמצא, אך לא באופן שעלול להביך אותו.

סבתא ונכדה. ShutterStock
פגישה בין-דורית/ShutterStock

בעיות שיניים: חשוב להיות קשובים לבעיות מיוחדות, למשל בקשיי בליעה ולעיסה אצל הקשיש. יש להקפיד על מרקם דייסתי לאוכל המוגש לאותו אדם. כמו כן, יש לסייע לו במהלך האכילה במקרה הצורך באופן מכבד ואישי.

ישיבה נוחה: יש לדאוג לכיסא נוח עבור הקשיש הכולל ידיות ומרחב אישי. חשוב שתהיה לקשיש נגישות ראויה לשולחן הסדר, ולוודא שיש לו את כל המרחב האישי שהוא נזקק לו.

אחרי שדאגתם לקשישים, חשוב לתת את הדעת גם לילדים בשולחן החג וכדאי להכין אותם באופן אישי טרם המפגש כדי להפחית חרדות אפשריות ולמנוע שאלות מביכות.

ד"ר ורד חרמוש, היא מנהלת האגף הגריאטרי בבי"ח "לניאדו" בנתניה

לעוד כתבות במדור הגיל השלישי של וואלה בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully