וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדות לחירות: כך תשתחררו מהרגלי אכילה מזיקים

6.4.2015 / 7:44

הרגלי אכילה לקויים אומנם אינם פשוטים לשינוי, אבל בעזרת עבודה מחשבתית, הם ניתנים לביצוע. 8 טיפים שיעזרו לכם בחג הקרוב להשליך את המצות והעוגות הצידה, לחבק ירקות ובעיקר להתחבר לעצמכם

דיאטה. ShutterStock
חג החירות שלכם/ShutterStock

חג הפסח תמיד נתפס כחג משמין שכולל ארוחות שלא נגמרות, מצות, הרבה יין וקינוחים מפתים, שלרוב מובילים בסופו של דבר לתוספת של כמה קילוגרמים. למרות זאת, כדאי שנזכור שחג הפסח הוא גם חג החירות, חג שבו אנחנו יכולים לנסות לחשוב עם עצמנו מאיזה הרגלים היינו רוצים להשתחרר השנה.

אומנם חלק מההרגלים טובים ונחוצים כי הם מאפשרים לנו לא לבזבז יותר מדי מחשבה על דברים יומיומיים כמו לקום בבוקר, לצחצח שיניים או לנסוע לעבודה, אבל מצד שני לכולנו יש הרגלים שלא משרתים אותנו ואף מזיקים לנו בהיבטי חיים שונים, כמו תזונה לקויה, עישון או רביצה ממושכת מול הטלוויזיה ובהייה במסך המחשב. שינוי הרגלים מזיקים הוא בהחלט דבר מורכב, אבל אפשרי.

כך תשנו הרגלים

1. אתרו את ההרגל שתרצו לשנות: לרובנו יש לא מעט הרגלים שהיינו שמחים לשנות. למרות הרצון, לא כדאי להעמיס על עצמנו יותר מדי שינויים בבת אחת ועדיף שתנסו לאתר הרגל אחד או שניים שהייתם רוצים לשנות והתחילו שם.

2. זהו את הגורם: הרגלים ממלאים לנו פונקציה מסוימת. ההרגל לבדוק שהכיריים סגורות למשל עשוי למנוע סכנת דליקה, כך שהוא הרגל טוב. הרגלים פחות טובים, כמו אכילת דברי מתיקה, ממלאים עבורנו גם הם פונקציה מסוימת ועשויים לשמש כניסיון לווסת רגשות כמו בדידות, עצב וכעס כשקשה לנו להתמודד עימם. נסו לבדוק עם עצמכם מה ההרגל ממלא עבורכם? חשוב לעבוד על טיפול בגורם כדי לשנות את ההרגל מהשורש.

אישה בסניף איקאה. ShutterStock
תחליפו אוכל בקניות/ShutterStock

3. החליפו הרגל שלילי בהרגל חיובי: מאחר וההרגלים ממלאים פונקציה מסוימת, יותר קל לשנות אותם כשמחליפים הרגל שלילי בחיובי. אם אכילה משמשת אותנו לניסיון לווסת רגש, לדוגמה, אפשר לעשות רשימת דברים אחרים שעושים לנו הרגשה טובה יותר ולהשתמש בה בעת הצורך. צריכים דוגמאות? שיחה או מפגש עם חבר, האזנה למוזיקה, שינה, צפייה בסרט או קניות, יוכלו להחליף את פרוסת העוגה בלי רגשות אשם.

4. היו קשובים: כשהאוטומט מתעורר נסו להיות קשובים לעצמכם. אם אתם יושבים בערב בבית וישר מביאים נשנושים לאכול מול הטלוויזיה נסו לחשוב – האם אני באמת רוצה לנשנש את זה עכשיו? מי יודע, אולי תגלו שלא ולמעשה אתם פשוט עייפים, ובמקום להשאר ערים בעזרת אוכל, כדאי שתלכו לישון.

5. התחברו לתחושות חיוביות: נסו לדמות לעצמכם את ההמשך. חשבו על עצמכם חופשיים מההרגל שעושה לכם רע . תחושה טובה נכון? נסו להתמקד בתחושה הזו לאורך הדרך והזכירו לכם אותה מדי פעם.

עוד באותו נושא

זו העונה: 6 סיבות לעשות דווקא עכשיו ניקוי רעלים

לכתבה המלאה
ירקות חתוכים. ShutterStock
נסו להוסיף עוד ירקות לתפריט היומי שלכם/ShutterStock

6. קבלו תמיכה ומסגרת: לקבל ואף לתת תמיכה יכול לעזור לכם לשמור על מיקוד במטרה ולעודד אתכם להמשיך הלאה גם כשיש נפילות. תמיכה יכולה להיות במסגרת מקצועית, בקבוצה או אפילו עם בן משפחה או חבר קרוב שיגרמו לכם לתחושת מחויבות הדדית ויוציאו אתכם להתעמל.

7. התחייבו לעצמכם ופרקו את המטרה לשלבים: התחייבו בפני עצמכם על השינוי וחלקו את המטרה לשלבים קטנים ואפילו ליעדים שבועיים. אם רוצים לשנות הרגלים של תזונה לקויה לדוגמה, אפשר להציב יעד שבועי – להגביר את צריכת הירקות בשתי מנות ליום. אם אתם רוצים לבצע פעילות גופנית, תציבו לעצמכם יעד שבועי של הליכה אחת לשבוע ותתקדמו משם. את היעדים אגב כדאי לרשום ביומן ולסמן ב-וי גדול כשמימשתם.

8. אל תתנו לנפילות לשבור אתכם: כאמור, לשנות הרגלים זה תהליך לא פשוט וסביר בהחלט להניח שיהיו נפילות לאורך הדרך. במקום להרגיש רע ולתת להן לשבור אתכם זכרו שמכל נפילה ניתן ללמוד - מה כדאי לחזק, מה מפיל אותנו וכיצד ניתן להתכונן בצורה טובה יותר לפעם הבאה?


נטלי שמש היא תזונאית קלינית חברת עמותת עתיד – עמותת הדיאטנים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully