וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 שאלות שיגלו אם אתם מאבדים את הזיכרון

25.3.2015 / 7:05

אובדן הזיכרון, או דמנציה בגיל מבוגר, היא תופעה שהולכת וגדלה בעשורים האחרונים, והיא מדאיגה חוקרים ומטופלים כאחד. כיום אומנם אין תרופה למחלה, אבל אבחון מוקדם עשוי לסייע במוכנות הנפשית, הרגשית והכלכלית של המחלה

זיקנה. ShutterStock
התרופה קרובה, אבל המחלה עדיין מפחידה/ShutterStock

לפי הסטטיסטיקות מיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מדמנציה (שיטיון) והמספרים רק הולכים גדלים כל שנה, כך שזה לא מפתיע שהיא הפכה להיות אחת המחלות שהכי מפחידות אנשים בגילאים מבוגרים. למרות החדשות הטובות שהתפרסמו רק השבוע על מציאת תרופה אפשרית לאלצהיימר על ידי ענקית התרופות ביוג'ן, הדרך לריפויה עוד רחוקה. הבשורות הטובות הן כי בחינה פשוטה של 6 שאלות, שנערכת על ידי רופאים ברחבי העולם, עשויה להתריע אם אתם נמצאים בסיכון לפתח את המחלה.

אלצהיימר היא מחלה שפוגעת במוח האדם וגורמת לבעיות בזיכרון, בחשיבה ובהתנהגות, ומחמירה לאורך הזמן. התסמינים של המחלה מגוונים מאוד אך התסמין הראשון שבו מבחינים הוא לרוב נטייה לשיכחה, בלבול, איבוד התמצאות או חפצים ואף בעיה בשפה.

גורמי הסיכון של מחלת האלצהיימר הינם רקע משפחתי של המחלה בקרב הורים או אחים בוגרים, וגיל מעל 65. בנוסף, שכיחות המחלה גבוהה יותר בקרב נשים יחסית לגברים, בעיקר משום שהן חיות עד גיל מבוגר יותר. תהליך האבחון של אלצהיימר כולל בדיקת רופא משפחה ובדיקות דם לשלילת סיבות אחרות לירידה תפקודית. בנוסף מבוצעת הערכה של תפקוד הזכרון והתפקוד קוגנטיבי.

זכרון - אילוסטרציה. Valentin Agapov, ShutterStock
לאן נעלם הזיכרון?/ShutterStock, Valentin Agapov

בדיקה מהסוג הזה היא בדיקת Six Item Cognitive Impairment Test, הבודקת פגיעה קוגניטיבית על ידי שש שאלות פשוטות. השיטה שפותחה בארה"ב בשנת 1983, שודרגה על ידי רופא בריטי בשם פטריק ברוק והיא נקראת כיום 6CIT Kingshill. בימים אלו היא משמשמת רופאים רבים ברחבי העולם ונחשבת למהימנה יחסית. היא אף יכולה לזהות מצבי דמנציה קלים.

עוד באותו נושא

איך מזהים אלצהיימר?

לכתבה המלאה

מבחן 6 השאלות

בקש ממישהו לשאול אותך את השאלות האלה ואז שכלל כל תשובה נכונה או שגויה מתוך 28 נקודות אפשריות. על הבחינה לארוך בין 3 ל-4 דקות.

1. איזו שנה זאת? (ציון 0 אם אתה עונה בצורה נכונה, 4 אם שגוי)

2. באיזה חודש אנחנו נמצאים? (נכון: 0; שגוי: 3)

* בנקודה זו במבחן ניתנים שם וכתובת, והאדם שנבחן מתבקש לזכור אותם להמשך. הפרטים צריכים לכלול חמישה רכיבים, למשל: ישראל ישראלי, רחוב העצמאות 56, ירושלים.

3. בלי להסתכל על שעון, מה השעה כעת? מדובר על השעה הכי קרובה ולא על הדקות. (תשובה נכונה 0: שגויה 3)

4. ספור לאחור מ-20 ועד 1 (ללא שגיאות 0; שגיאה אחת 2; שגיאה יותר מפעם אחת-4)

5. אמור את חודשי השנה בסדר הפוך (ללא שגיאות - 0, שגיאה אחת 2; שתיים או יותר שגיאות -4)

6. אמור את השם והכתובת שניתנו לך בשלב מוקדם יותר של המבחן. (נכונה: 0; שגיאה אחת: 2; שתי טעויות: 4; שלוש טעויות: 6; ארבע שגיאות: 8; הכל לא נכון: 10)

ציון:

0-7 אין שום סימן לבעיות זיכרון.

8-9 יש עדויות לבעיות זיכרון – מומלץ לפנות לרופא.

10-28 עדויות חזקות של פגיעה בזיכרון שצריכה חקירה נוספת.

עוד בנושא:
פעילות גופנית מגנה מפני אלצהיימר
מחקר חדש: ויטמין D שומר גם על המוח
מריחואנה נגד אלצהיימר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully