וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייטנת הפסח שמלמדת ילדים נפגעי כוויות לאהוב את עצמם

25.3.2015 / 15:49

בחופשת הפסח הקרובה, כמו בשש השנים האחרונות, יתקיים מחנה מיוחד ומרגש לעשרות ילדים נפגעי כוויות שמתמודדים עם חברה לא סובלנית ושאלות של דימוי עצמי. "אלה ילדים שהסביבה הבריאה לא תמיד מכילה אותם", מספרת אחת מהמקימות

מחנה פסח לילדים הסובלים מכוויות. קאמפ קימאמה וביה"ח שניידר, ספק 500
45 ילדים מכל רחבי הארץ. מחנה סבבה/ספק 500, קאמפ קימאמה וביה"ח שניידר

שלושה לילות, ארבעה ימים וארבעים וחמישה ילדים - נשמע כמו קייטנה שגרתית לחופשת הפסח. אבל "מחנה סבבה" רחוק מלהיות אירוע שגרתי, שכן מדובר בקייטנה לילדים נפגעי כוויות.

בשבוע הבא יתקיים המחנה, זו השנה השביעית ברציפות. במהלך ארבעה הימים יעסקו הילדים בפעילויות שונות, המחזקות את הדימוי העצמי, תחושת המסוגלות וגם סתם פעילויות כיף בחברת ילדים אחרים, גם הם נפגעי כוויות. המחנה מתקיים במסגרת תומכת ומכילה, המאפשרת לילדים להכיר חברים במצבם ועוזרת להם להתמודד עם הצלקות על הגוף וגם אלה שבלב.

"מי שנכווה בפנים ובחזה הופך להיות מישהו אחר"

קשה לתפוס עם מה הילדים האלה נאלצים להתמודד. "הטיפול בכוויה אורך לפחות שנתיים, בלי לדבר על הניתוחים הרבים לאורך השנים", מסבירה נילי ארבל, מנהלת שירות הפיזיותרפיה בבית החולים שניידר ומי שהקימה את מחנה סבבה יחד עם יוליאנה אשל, מנהלת שירותי ריפוי ועיסוק בשניידר. "אבל זה כלום לעומת ההתחלה. כל מי שנכווה פעם יודע כמה הכאב הוא נורא. לצד זאת, מי שנכווה בפנים ובחזה הוא כבר לא הוא. הוא הופך להיות מישהו אחר".

מחנה פסח לילדים הסובלים מכוויות. צילום: קאמפ קימאמה,
"לחלק הנפשי אין תמיד מספיק זמן"/צילום: קאמפ קימאמה

לדברי ארבל, "במהלך הטיפולים המכאיבים והאינסופיים, עושים דברים כמו פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, אבל לחלק הנפשי אין מספיק זמן. יצאנו לפרויקט הזה מתוך הבנה שצריך לתת לילדים האלה סביבה בטוחה, מכילה ומקבלת, שבה הם יכולים לשתף את הצלקות ולראות שיש עוד ילדים במצבים כאלה. אלה ילדים שהסביבה הבריאה לא תמיד מכילה אותם".

לפני שבע שנים נחשפו ארבל ואשל למרשה לוינסון, אשר מארגנת קייטנות מהסוג הזה בארצות הברית. לצד מחנה סבבה בישראל, מתקיימים כ-60 מחנות דומים בארצות הברית, בקנדה ובאירופה. בשבוע הבא, אחרי שתחל חופשת הפסח, יפגשו ילדים ותיקים בכפר הנוער כפר גלים בפאתי חיפה, עם ילדים שזאת הפעם הראשונה שלהם במחנה. "יהיו ילדים יהודים, ערבים, דתיים וחילוניים, וגם חמישה ילדים פלסטינים", מציינת ארבל.

מחנה פסח לילדים הסובלים מכוויות. צילום: קאמפ קימאמה,
העבודה בצוות, גורמת להם להפתח ולדבר/צילום: קאמפ קימאמה

מדובר בילדים בגילאים שבע עד 17. לכל ילד יוצמד חונך, מרביתם הם נפגעי כוויות בעצמם. במהלך הימים הילדים יעברו פעילויות שונות כמו אמנות, גלישת גלים, אימון כלבים, פעילויות אתגריות כגון טיפוס על קיר ועוד. "לא מדובר בפעילות טיפולית", מסבירה ארבל, "הדגש הוא על עבודה בצוות. כך נותנים לילדים להרגיש בטוח, ואז הם כבר מדברים מעצמם".

מוטרדים בעיקר מהמראה החיצוני

ועל מה הם מדברים? מה מטריד ילדים במצב כזה? "בעיקר המראה החיצוני", קובעת ארבל נחרצות. "הקטע של חיצוניות כל כך חזק אצלנו בחברה. המעבר מחטיבה לתיכון הוא מאד קשה עבור הילדים הללו. מסביבה מוכרת ומכירה, עוברים לסביבה חדשה וזרה. זה לא פשוט. אבל אני יכולה להעיד שאחרי חמש דקות עם הילד, לא רואים את הכוויות אלא רק את הפנים, שלעיתים הן יפות יותר משל אדם בריא".

רוב המימון לפרויקט מגיע מיהודי אמריקאי מניו ג'רזי, אשר תורם את הכסף ולדברי ארבל, מגיע כל שנה למחנה. "גם יוליאנה ואני מלקטות מפה ומשם, מחברים ומאנשים טובים שמעוניינים לתרום". לשנה הזאת לא נותרו מקומות, אבל ארבל מציעה להקיש בגוגל "מחנה סבבה", כדי לברר פרטים נוספים. "המסר שאני מקווה שיצא מהמחנה הוא שאש לא מבדילה בין ילד לילד. כולנו שווים ואנחנו צריכים לקבל גם את השונה, את האחר".

הפעילות תתקיים השנה בשיתוף עם קאמפ קימאמה, המתמחים בהפעלת מחנות קיץ בינלאומיים בארץ ובעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully