וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בול בזמן: האם נמצאה גלולה לקירוב לבבות?

24.3.2015 / 7:13

חוקרים מארה"ב ערכו ניסוי במהלכו הם גילו כי תרופה שקיימת בשוק ונועדה לטיפול בפרקינסון יכולה להיות התשובה לסובלנות ולהרחבת החמלה החברתית. זה נשמע כמו משהו שכולנו צריכים

מוח אנושי. ShutterStock
שינוייים במוח יכולים להוביל לשינויים בהתנהגות החברתית של כולנו/ShutterStock

השבוע שלאחר הבחירות מביא איתו אתגרים לא פשוטים בכל מה שקשור לכבוד בין אדם לחברו. רגע לפני שאתם מתייאשים מכל הדוברים, מימין ומשמאל, שמופיעים לכם על המסך ומלהגים שטויות, מחקר חדש מציע גלולה שמרחיבה את החמלה.

כבר ידוע שביולוגיה משפיעה על המוח ועל ההתנהגויות שלנו, במיוחד אלה החברתיות, זה אומר שקשרים אישיים וחברתיים יכולים לעבור מניפולציה, אולי אפילו על די גלולה אחת קטנה. מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת ברקלי ואניברסיטת סן פרנסיסקו בקליפורניה, ותוצאותיו התפרסמו בכתב העת Current Biology, מראה כי על ידי מניפולציה כימית במוח, אנשים יכולים להיות יותר רחומים ולפעול בדרכים פרו-חברתיות ולקדם שיוויון של כל הקבוצות בחברה.

במחקר, 35 נשים וגברים ביקרו במעבדה פעמיים. חלקם קיבלו תרופה שנקראת tolcapone, שמשמשת בדרך כלל חולי פרקינסון ומאריכה את השפעות הדופמין במוח – שהוא חומר כימי הקשור לגמול ומוטיבציה ומצוי בקליפת המוח הקדם חזיתית. החלק השני של קבוצת הנחקרים קיבלו גלולת דמה (פלצבו). לא הנחקרים ולא החוקרים ידעו מי מקבל את תרופת הדמה, ומי את התרופה האמיתית, והם נתבקשו בכל אחת מהפעמים לחלק סכום כסף בינם ובין אנשים זרים.

כסף. ShutterStock
האם נמצאה הדרך לחלוקה הוגנת של הכסף בעולם?/ShutterStock

התוצאות הראו כי הנבדקים שקיבלו את התרופה האמיתית, חילקו באופן שווה יותר את הכסף בהשוואה לאלה שלקחו את תרופת הדמה. החוקרים טוענים כי מחקרים עתידיים עשויים להוביל להבנה טובה יותר של יחסי הגומלין בין מנגנוני הדופמין במוח ומחלות נפש, כמו סכיזופרניה או התמכרות, מה שעשוי להביא לכלי אבחון אפשריים או טיפולים בהפרעות אלה.

התוצאות אומנם ככל הנראה לא יובילו לשלום עולמי או לחמלה גדולה יותר, אבל מסמנות משהו חשוב בהרבה – שניתן לשנות התנהגות חברתית באמצעות שינויים של הכימיקלים במוח. עכשיו שמישהו יחלק כדורים כאלה לאורחים באולפני הטלוויזיה או לשר האוצר העתידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully