וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הסוכר משפיע על העור שלכם?

7.4.2015 / 7:00

חולי סוכרת לא רק צריכים להקפיד על ארוחות מסודרות ומדוייקות ועל פעילות גופנית אלא גם על מצב העור שלהם. כשליש מהחולים במחלה, מפתחים נגעים וזיהומים, שללא טיפול נכון יכולים אף להחמיר

קוביות סוכר. ShutterStock
מחלה שמשפיעה גם על העור שלנו/ShutterStock

מחלת הסוכרת, שהפכה למגפה עולמית שפוגעת במאות מיליוני חולים ברחבי העולם, משפיעה על איברים שונים בגופנו כמו כליות, לב, עצבים ועיניים, והיא אינה פוסחת גם על העור שלנו. למעשה, כשליש מהסוכרתיים סובלים מבעיות עור שנגרמות בעקבות הסוכרת, בשלבים שונים לאורך חייהם. לעיתים, חלק מהבעיות והתופעות מהוות סימן מקדים להימצאות סוכרת או להתפתחות סיבוך של הסוכרת, ולכן מומלץ לשים לב לשינויים או פגמים בעור.

למרות האמור, למרבה המזל, מרבית הסיבוכים בעור ניתנים למניעה, ובמידת וכבר הופיעו – אף ניתן לטפל בהם באופן יעיל. "במצבים בהם לא מקפידים לשמור על בריאות העור או במצבים בהם נוצר זיהום חיידקי, זיהום פטרייתי, גרד או כל פציעה שהיא בעור – עלולים להופיע סיבוכים", מסבירה ד"ר מריאנה ירון, מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז DMC לטיפול בסוכרת. "אצל סוכרתיים, מחלות ותופעות שונות בעור מתרחשות בתדירות גבוהה יותר מאשר אצל אנשים בריאים, חלקן נעלמות כאשר מגיעים לסוכרת מאוזנת ואחרות דורשות טיפול נפרד".

אספירין, משחות וסטרואידים

בין מחלות העור הנפוצות אצל סוכרתיים ניתן למצוא דרמופתיה סוכרתית (Diabetic dermopathy), ש-30% מהחולים מפתחים נגעים אלה בעור. "מדובר בשינויים בכלי דם קטנים הגורמים לכתמי קשקשים בצבע חום בהיר, בדרך כלל בחלק הקדמי של הרגליים. הם אומנם אינם מכאיבים ואינם מגרדים, אך יש לטפל בהם", מסבירה ד"ר ירון.

מחלות עור אחרות מופיעות בצורת שלפוחיות נוקשות בצבע ורוד עם מרכז חלבי שנוטות להופיע על כפות הידיים, הזרועות, הרגליים והישבן ועלולות לגרום לגרד, שלפוחיות הדומות לשלפוחיות הנגרמות מכוויה, שמופיעות ונעלמות מאליהן ומחלה של רקמת החיבור בעור, הגורמת לכתמים גדולים יותר ונקראת NLD (Necrobiosis lipoidica diabeticorum).

"מדובר בנגעים בעור שנראים כמו צלקת מבריקה עם גבולות סגולים ומעורבות של כלי דם, והוא עלול לגרום לגרד, לכאב וגם להיסדק", מסבירה ד"ר ירון, "הטיפול יכול לכלול טיפול בברכת זרמים, חבישה, מתן סטרואידים, אספירין ומשחות שונות."

מקלחת. ShutterStock
חשוב להתרחץ במים פושרים/ShutterStock

אבל קיימים לא רק טיפולים של משחות וכדורים שעשויים להקל על מצב העור ולמנוע הופעת סיבוכים ומחלות שונות. שלומית פלאוט, אחות מחנכת סוכרת במרכז DMC מציגה מספר המלצות שיסייעו לשמור על עור הגוף בצורה הטובה ביותר.

טיפולים יומיומיים

• איזון הסוכרת: ראשית, יש לשמור בקפדנות על איזון הסוכרת. אנשים עם רמות גבוהות של סוכר נוטים להיות בעלי עור יבש, ועם ירידה ביכולת העור להילחם בחיידקים מזיקים, דבר שעלול להגביר את הסיכון לזיהומים.

• עור נקי ויבש: חשוב לשמור על העור נקי ויבש. להקפיד באזורי חיכוך, כמו בתי שחי ומפשעות, ולהימנע ממריחת משחות למיניהן במקומות אלה. מאידך, יובש העור בכל הגוף, עלול לגרום לגירויים, גירודים, עקצוץ וסדקים ובכך מאפשר חדירת זיהום. מכאן, יש להשתמש בקרם לחות.

• רחצה: בכדי להימנע מיובש העור, יש להתרחץ במים פושרים ולהשתמש בסבון עם חומציות נמוכה ולחות גבוהה. לאחר הרחצה, יש לייבש טוב את העור ולמרוח קרם לחות מזין וטוב.

עוד באותו נושא

6 דרכים להוריד את רמות הסוכר בגוף

לכתבה המלאה
עור יבש. ShutterStock
אחד האזורים הכי חשובים. כפות הרגליים/ShutterStock

• לטפל בחתכים: חתכים בעור דורשים טיפול מיידי ולא כדאי להזניחם או להתעלם מהם. כך למשל, פציעה קלה יש לרחוץ היטב במים וסבון, אין להשתמש במשחות אנטיספטיות, אלכוהול או יוד בכדי לנקות את מקום הפציעה (מאחר והם עלולים לגרות את העור הרגיש גם כך). ניתן להשתמש במשחה אנטיביוטית לפי המלצת רופא, במידה ומדובר בפציעה נרחבת, כוויה או זיהום, יש לכסות את אזור הפצע בגזה נקייה ולפנות לרופא המטפל.

• שמירה על לחות: לצד השימוש בקרם ידיים וקרם גוף, יש להקפיד על רמת לחות שנשמרת בבית, בעיקר אם משתמשים באמצעי חימום שנוטים לייבש את האוויר.
האוויר החם והיבש עלול להוביל ליובש בעור, פציעות וסדקים.

• כפות הרגליים: יש לשים דגש רב על כפות הרגליים. לאחר הרחצה, כדאי לייבש היטב בעיקר בין האצבעות, למרוח קרם המיועד לרגליים אך לא בין האצבעות (שם יש לשמור על יובש מוחלט, בכדי למנוע התפתחות פטרת וזיהום). ישנה חשיבות רבה לטיפול יומיומי בכפות הרגליים, לטיפול בכל נגע או פצע, בשימוש בגרביים מתאימות מכותנה או צמר (לא ניילון או סטרץ'), ללא תפרים או חפתים לוחצים ולנעול נעליים שטוחות בעלות אימום רחב.

• עקבים: עיקר היובש והסדקים מתפתחים בדרך כלל בעקבים של כפות הרגליים. כדי להימנע מכך, ניתן להשתמש בזמן הרחצה באבן "בימס", לשים עליה מעט סבון ולשפשף בעדינות את העקבים. לאחר הייבוש, ניתן למרוח קרם רגליים ולעסות עד החדרתו לעור.

  • עוד באותו נושא:
  • עור
  • סוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully