וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנשים זקנים הם באמת חכמים יותר?

19.3.2015 / 7:20

יש להם שנים של ניסיון וידע רחב, אבל לא תמיד אנחנו פונים אליהם בשביל עצה. מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד מצא כי אלה לא היתרונות היחידים שהגיל מביא איתו

שמעון פרס מבקר בארה"ב כנשיא בפעם האחרונה. AP
לא רק ניסיון חיים אלא גם רגישות. הנשיא לשעבר שמעון פרס בביקור בבית הלבן/AP

אולי אצלנו זה כבר לא נהוג, אבל בתרבויות רבות, וגם בסרטי מדע בדיוני לא מעטים, מנהיגים צעירים באים להתייעץ עם מנהיגים מבוגרים. נכון, הם מחפשים אצלם ניסיון וידע שהם טרם רכשו, אבל יש עוד כמה דברים שהם עשויים לקבל מהם, ואולי הם אפילו לא יודעים, שקשורים לרגש.

מחקר חדש ששל אוניברסיטת הרווארד, שפורסם בכתב העת פסיכולוגיה מדעית, מצא כי בגיל מבוגר, קיימים אלמנטים של שיפוט חברתי וזיכרון לטווח קצר, שהם חלק חשוב בכל המושג הזה שנקרא קוגניציה. לשם הניסוי, החוקרים העריכו ציונים היסטוריים ממבחן האינטליגנציה וקסלר, והשוו אותם עם תוצאות מעשרות אלפי אנשים שלקחו מבחנים קוגניטיביים קצרים באתרי האינטרנט של המחברים. המבחנים כללו מבחני יכולת של זיכרון לסמלים מופשטים, ספרות או הקשרים, פתרון בעיות ועוד.

"מצאנו יכולות שונות שמשתבחות עם הזמן ומבשילות", אמר עורך המחקר לניו יורק טיימס, "זו ראייה הרבה יותר רחבה מפשוט לקרוא לזה זיקנה". החוקרים הודו כי בשנות ה-20, היכולת לשנן ספרות, מילים או לזכור דימויים, כמו גם לזכור שמות הוא בשיאו. לעומת זאת, לפי המחקר שלהם, זיכרון העבודה, המהווה חלק ממנגנון הזיכרון לטווח קצר, ועוזר לאחסן ולשמר מידע עולה רק בעשור לאחר מכן, והוא יורד לאט במהלך העשורים הבאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנהיגות וידע של 900 שנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במבחן נוסף שביצעו החוקרים הם ערכו מעין מבחן קריאה נפשי של עיניים. במבחן נדרשו הנסיינים להסתכל על עיניהם של אנשים שהוצגו על המחשב, ולנסות לקבוע מה היו רגשותיהם כשצולמה התמונה על פי אינדקס שניתן להם. למרות שהוא מבחן שנחשב קשה, החוקרים מצאו כי אנשים בגילאי 40-50 הם אלה שהצטיינו בו בהשוואה לשאר. היכולת הזו, לדברי החוקרים, נמצאת ככל הנראה בשיאה בגילאים אלה, והיא פוחתת בהמשך החיים בצורה איטית.

תוצאות המחקר מראות כי אומנם מוח מבוגר יותר גם זז לאט יותר בהשוואה לגיל צעיר, אבל גם שישנן יכולות שמשתפרות דווקא עם השנים ומגיעות לשיאן בעשורים מאוחרים יותר, כמו ידע נרחב יותר וזיהוי וקריאה מדויקים יותר של רגשותיהם של אנשים אחרים. שילוב של היכולות האלה עשוי לעזור בקבלת החלטות ואף למנוע שיפוט מוטעה.

עוד בנושא:
הסוד לחיים ארוכים: דייסה והתנזרות מגברים
בייביסיטר על הנכדים תורם לתפקודי המוח של סבתא
תחושת משמעות מאריכה ימים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully