וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאכל מרק, תהיה חזק: לשמור על תפריט בריא לילדים כשהם חולים

מערכת וואלה! בשיתוף מדיבר

24.3.2015 / 7:11

בזמן מחלה לילדים יש פחות תיאבון, אך הדאגה והרצון לראותם שבים לאיתנם גורמים להורים רבים לדחוק בהם לאכול כמה שיותר, וגם לפנק אותם במאכלים שאינם תורמים לבריאותם. להלן מספר עצות לתזונה נכונה, שתחזק את גופם ותסייע להם להחלים

אילוסטרציה. ShutterStock
קשה לא לפנק ילד חולה/ShutterStock

כשהילדים חולים בשפעת או מחלות עונתיות שונות, כל שגרת היום של ההורים משתנה. הלילות ארוכים, הימים מורכבים יותר מבחינת סדר היום, והמראה של הילד או הילדה חלשים וחסרי מרץ גורם לנו לרצות לפנק אותם, כדי לפצות במעט על חוסר הנוחות שהם חשים. הלב יוצא אליהם כשהם שוכבים מכונסים על הספה, קודחים מחום ועייפים, ולכן גם נוטים להיענות לכל גחמה שלהם. וזה בסדר, אין טבעי מזה. אבל גם כשהם חולים, רצוי מאוד לשמור על השגרה. אנו יודעים שהילד מרגיש נוח יותר בסביבתו הטבעית, הוא רגוע ובטוח יותר אם היומיום שלו לא משתנה, ונשמרים אלמנטים ברורים כמו למשל שעת השכבה או הסדר הקבוע שבטקס השינה. כשהילדים חולים בדרך כלל קשה לשמור על הסדר הזה, וכשמדובר בשמירה על הרגלי התזונה שלהם, הדבר קשה שבעתיים.

הדאגה והרצון לראות אותם מחלימים גורמים להורים רבים לעודד את הילדים לאכול כמה שיותר, כדי שהגוף יתחזק, אולם רצוי דווקא להקל על הילד מהבחינה הזאת: לתת לו את המזון המתאים לסוג המחלה, ובכמויות שלא יכבידו עליו. "כשילדים חולים יש להם תיאבון מופחת, וזה חלק מהמנגנון הטבעי של הגוף", אומרת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית לחברת מדיבר, "בזמן מחלה מומלץ לאפשר לילדים לאכול אף בכמות נמוכה יותר מהרגיל, וזאת משום שהגוף יתחזק לאחר המחלה וישלים את החסר באופן טבעי".

מרק עוף. מגד גוזני
לא רק מרק/מגד גוזני
"לא לפצות על הדברים שהוא לא אוכל במתן מאכלים מתוקים או מטוגנים, ועתירי קלוריות. לגוף יש מנגנון פיצוי והילד יחזיר את הקלוריות אחרי המחלה"

ילד שחולה רוצה תשומת לב ורגוע יותר כשסביבו אנשים שהוא אוהב ומכיר, ואין טעם למלא חסכים באמצעות מתן מזון שומני או מתוק. אפשר לפנק, אך רצוי לא לחרוג מגבולות הטעם הטוב ולא לתת מאכלים לא בריאים רק כי לילד מתחשק. לדוגמה, במקום שוקולד או חטיפים עדיף לחתוך לילד פירות ולהגיש לו בצורה כיפית ומפנקת. "דברים מתוקים לא בהכרח יעשו טוב לגוף חולה", אומרת ששון, "חשוב להקפיד על מינון נכון ולא לתת לילד דברים שהוא לא רגיל אליהם, או כמויות שהוא לא רגיל אליהן. לא לפצות על הדברים שהוא לא אוכל במתן מאכלים מתוקים או מטוגנים, ועתירי קלוריות. לגוף יש מנגנון פיצוי והילד יחזיר את הקלוריות אחרי המחלה. אם התיאבון המופחת גורם לנו לדאוג לגבי צריכת הוויטמינים היומית של הילד, אפשר לתת תוסף תזונה התורם להשלמת התזונה".

מעבר להקפדה על הכמויות שניתנות לילדים החולים, וההימנעות של ההורים ממתן מאכלים מתוקים בכמויות חריגות, נקודה נוספת חשובה היא התאמת סוג המזון לסוג המחלה. "אם הילד משלשל לא כדאי לתת לו מזון מטוגן, אלא רצוי שיאכל מזון נטרלי כמו אורז, עוף ותפוחי אדמה", ממליצה ששון. בנוסף, רצוי להפחית משמעותית צריכת מוצרים על בסיס חלב, כיוון שהאנזים המפרק את הלקטוז שבחלב נפגע כשיש דלקת במעיים ולכן השלשול עלול להחריף. "לילד מצונן או כזה הסובל מכאב גרון כדאי לתת מזון קל שיקל עליו את הלעיסה והבליעה כמו מרקים ודייסות", מוסיפה ששון, "עדיף שבזמן מחלה הילדים יאכלו אוכל ביתי מבושל, אבל לא אוכל מתובל מדי שעלול לגרום לבחילות וצרבות". אם הילד או הילדה מקבלים אנטיביוטיקה, אפשר לשלב להם בתפריט יוגורטים עם מרכיב פרוביוטי, שיתרמו לאיזון החיידקים הטובים בגוף וימנעו הפרעות עיכול וכאבי בטן.

עוד באותו נושא

איפה מסתתר הסוכר בתפריט של הילדים?

לכתבה המלאה
ילדים אוכלים. ShutterStock
ילדים אוכלים/ShutterStock

כשהילדים סובלים מחום גבוה ותיאבון מופחת חשוב לספק לגוף כמות מזון עתיר אנרגיה, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. לא משנה מה סוג המחלה, חשוב להקפיד שהילדים ישתו באופן סדיר ובכמות הרצויה, ועדיף שישתו מים או תה חמים. בנוסף, כדאי לתת להם מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה, כדי שהמעט שיאכלו יהיה מזין. גם לאחר שהילדים הבריאו וחזר להם התיאבון, ניתן להמשיך לתת להם מזונות עתירי קלוריות עוד מספר ימים כדי להמשיך לחזק את הגוף, ולפצות אותו על אובדן הקלוריות בזמן המחלה.

בזמן מחלה משתבש סדר היום, ולעתים, עקב השפעת התרופות והעייפות שגורמת המחלה, הילדים, בעיקר צעירים ופעוטות, נמים במהלך היום ולכן ערים בשעות הלילה. אמנם בימים כתיקונם ארוחות ליליות לא באות בחשבון, אך יש לזכור שאם הם מבקשים לאכול סימן שגופם זקוק להשלמה של אנרגיה ואבות המזון ההכרחיים להחלמתו, לכן אפשר לחרוג מהמקובל ולאפשר להם לאכול כחלק מהליך ההחלמה.
"חשוב לתת לילד את מה שהגוף שלו צריך, ולא בהכרח את מה שהילד שלנו רוצה", מסכמת ששון. "רופא הילדים יכול לתת תמונה כללית לגבי המחלה, ויש המון מידע באינטרנט, באתרים מורשים של קופות החולים ובאתרים של דיאטניות לגבי התפריט שרצוי לתת לילדים בהתאם. בהקשר הזה, רצוי להימנע מקבלת מידע ממקור שאינו מוסמך".

הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully