וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין בעיות ראייה וקשיי למידה

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

16.3.2015 / 13:51

ילדים עם קשיי למידה מקבלים תווית של "עצלנים" מהסביבה החינוכית. לעיתים, הבעיה נעוצה במערכת הראייה. אילו סימנים יכולים להעיד על כך?

ילד ישן. ShutterStock
מומלץ לבצע בדיקת עיניים לכל ילד אשר אובחן או שיש חשש לקושי לימודי לא מוסבר/ShutterStock

כאשר ילד לא מסוגל לראות היטב את הלוח ואת מה שנכתב עליו, יכולת הלמידה שלו יורדת, כמו כן, רמת הריכוז נפגעת מה שמוביל לרמת מעורבות וקשב ירודה. והתוצאה היא אי שקט, הפרעה בכיתה, ואיבוד קשר לחומר הנלמד. בדיקת עיניים פשוטה יכולה לאתר את הבעיה ולפתור אותה, וברוב המקרים נראה שיפור בהישגי התלמיד ובהתנהגותו. יובל טוכשניידר, אופטומטריסט בכיר באופטיקנה, מונה את הסימפטומים לבעיות ראייה הקשורות בקשיי למידה, ומציע פתרונות אפשריים.

אבחון וזיהוי מוקדם יכולים לפתור את הבעיה

המושג "קשיי למידה" מורכב ובעל הגדרות רבות. ידוע, שראייה ולמידה קשורים קשר הדוק ולמעשה 80 אחוזים מהחומר הנלמד בבית הספר הוא מידע המועבר באופן חזותי. קשיי למידה כלל אינם מצביעים על אינטליגנציה נמוכה, אולם, ילדים שלא אובחנו וטופלו במועד נוטים לסבול מהשפעה שלילית על רמת הלימוד שלהם. אבחון וזיהוי מוקדם של הבעיה, אם הדבר קשור במערכת הראייה, יכול לפתור את הסימפטומים הקשורים בכך. מומלץ לבצע בדיקת עיניים יסודית על ידי אופטומטריסט לכל ילד אשר אובחן או שיש חשש לקושי לימודי לא מוסבר מגורם אחר.

מגוון של בעיות תפקודיות בעין מובילות לקשיי למידה

"קוצר ראייה, רוחק ראייה או אסטיגמציה הן לקויות ראייה פשוטות יחסית, ואינן הפרעות הראייה היחידות אשר יכולות להוות גורם לבעיות למידה. גם בעיות של תפקוד העין והדרך שבה המוח מפענח את האינפורמציה יכולים לגרום לקשיי למידה", אומר טוכשניידר, "הילד אמנם רואה אך יש לו בעיות תפקודיות במערכת העינית, או בעיות של שיתוף פעולה דו עיני, בעיות אלו מתייחסות למגוון רחב של פונקציות ספציפיות של העין ושליטה נוירולוגית על הפונקציות הללו כגון: תיאום בין העיניים, תנועות עדינות של העין הקשורות לקריאה ומעקב, אקומודציה - יכולת העין לעשות פוקוס (בדומה למצלמה), שחרור האקומודציה – כאשר עוברים במבט מאובייקט אחד לאחר אשר נמצאים במרחקים שונים, שריר העין אמור להשתחרר על מנת לעשות פוקוס על האובייקט השני. בנוסף, בעיה במיומנות תפקודית יכולה לגרום לראייה מטושטשת, כפולה או לחוסר מיקוד לזמן ארוך".

לדברי טוכשניידר, בעיה נוספת שמשפיעה על חיבור התלמיד לחומר הנלמד היא עיוורון צבעים. למרות, שתופעה זו לא אמורה להיחשב כבעיה האמורה להוביל לקשיי למידה, עדיין ילדים בגן או בכיתות הנמוכות עוברים מבחני התאמת צבעים או זיהוי צבעים, ולא פעם מדגישים בלוח ובספרי הקריאה את המילים החשובות בעזרת צבעים.

עוד באותו נושא

אפקט הארי פוטר: כך הפכו משקפי הראייה לדבר הכי חם בביה"ס

לכתבה המלאה

סימפטומים של בעיות ראייה הבאים לידי ביטוי בקשיי למידה:

1. כאבי ראש

2. תחושת מאמץ בעיניים

3. התקרבות והיצמדות ללוח או למחברת בזמן קריאה

4. קירבה יתרה בישיבה מול מסך הטלוויזיה, המחשב או הסמארטפון

5. הופעת פזילה באופן פתאומי

6. עין ש"בורחת" החוצה בזמן הקריאה

7. איבוד הריכוז לאחר קריאה קצרה של מספר שורות

8. הטיית ראש לצד אחד בזמן הקריאה

9. סגירת אחת משתי העיניים בזמן הקריאה

10. שפשוף העיניים לעיתים תכופות

11. מהירות קריאה איטית

12. השמטת מילים בקריאה או חזרה על שורה

13. ילדים הנוטים להתעייף מהר

14. היפוך מתמיד של אותיות כמו ג' וז' או הספרות 6 9

15. תיאום יד עין בעייתי

פתרונות אפשריים: משקפיים או תרגילי עיניים

"החלק החשוב לאחר שאותרה בעיה, הוא אבחון של סוג התפקוד הלקוי בראייה", אומר טוכשניידר,"לאחר האבחון, מרכיבים תכנית טיפול לכל ילד לפי סוג הליקוי, הפתרון יכול להיות הרכבת משקפיים לראייה לרחוק או קרוב, או גם רחוק וגם קרוב. אם קיימת בעיה תפקודית של שרירי העין, תרגילי עיניים שיינתנו על ידי אורטופיסטים או אופטומטריסטים לפי תכנית יכולים לעזור. כמובן חשוב להקפיד על תרגול, ולאחר סדרת טיפולים הילד יחזור שוב לערוך בדיקות, ולראות האם חל שיפור, ובהתאם לכך מחליטים אם להמשיך בטיפול או שלא. מומלץ לגשת עם הילדים ולבצע בדיקות שגרתיות, טרם העלייה לכיתה א', ובכל שלב שההורים או הסביבה החינוכית של הילד מזהים חלק מהסימפטומים שניתנו לעיל. לא פעם הפתרון טמון שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully