וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכאב הלא מוסבר שמציק לאחת משבע נשים

ד"ר רן קידר

13.3.2015 / 8:24

כאבי אגן כרוניים אצל נשים נפוצים כמו כאבי גב תחתון ומיגרנות, ומחקרים מראים כי אחת מכל 7 נשים בגיל הפוריות יסבלו מהן. אז למה רופאים מתקשים לאתר את הגורמים להם? ד"ר רן קידר מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
כאב חזק ומתמשך באזור הבטן התחתונה. לא תאמינו כמה זה נפוץ/ShutterStock

תארו לכם מצב שבו אתם סובלים מכאב במשך חודשים, או אפילו שנים, ואיש לא יודע מדוע. זה בדיוק המצב של האנשים, בעיקר נשים, שסובלים מכאבי אגן כרוניים. כאבי אגן מוגדרים כרוניים כאשר הם מופיעים בקביעות במשך חצי שנה לפחות. הכאבים מופיעים בבטן התחתונה, בחלק שבין הטבור למפרקי הירכיים. רוב הנשים לא תדענה למקם בדיוק או להצביע על "נקודת הכאב".

הכאבים יכולים לנבוע מבעיות גניקולוגיות (כמו אנדומטריוזיס, דלקת כרונית באגן או ציסטות בשחלות) ממחלות של מערכת העיכול (כמו מחלות מעי דלקתיות, תסמונת מעי רגיז), ממחלות של מערכת השתן ועוד. יחד עם זאת, במקרים רבים, מקור הכאבים נותר עלום, גם אחרי בירור רפואי, בעיקר כי פעמים רבות קשה לקרוא לכאבים אלו בשמם, והם נראים כבעיות אחרות.

מחקרים שנעשו באירופה, ארצות הברית וקנדה הוכיחו כי אחת משבע נשים בגלאי 18-50 סובלת מכאב אגני כרוני, וכי כאבים אלה שכיחים כמעט כמו כאבי גב תחתון, מיגרנה ואסתמה. ביחס להיקף הבעיה, המודעות לכאבי אגן כרוניים בישראל נמוכה מאוד.

כאב כרוני עלול לגרום לדיכאון

מכיוון שהגורמים לכאב לא תמיד מתגלים, נשים רבות סובלות מדיכאון עקב המחלה. שנים ארוכות של חיים בצל הכאבים, האכזבה והתסכול מאי מציאת הגורם לכאב וחוסר היכולת לטפל בו, גוררים אחריהם תופעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה והפרעות אכילה. הכאבים חודרים לחיים הזוגיים, למקום העבודה, לחיי החברה, לקשרים החברתיים ונוגסים בכל חלקה טובה. לעתים הם גם לא מאפשרים קיום יחסי מין. ככל שהזמן עובר, הכאב מתחזק ונוספים מקורות חדשים, כך שגם פעולות שגרתיות ויומיומיות הופכות לכואבות. המצב הזה גורם לחלק מהנשים לפתח תלות והתמכרות למשככי כאבים.

הבשורות הטובות הן שגם אם לא מזהים את מקור הבעיה, עדיין אפשר לטפל בכאב. תהליך בירור וטיפול טוב לבעיה מתבצע במרפאה לטיפול בכאבי אגן כרוני, מידי צוות מטפלים מגוון שמשלב גינקולוג, אורולוג, גסטרואנטרולוג, פסיכיאטר, ומטפלים מתחום הפסיכולוגיה, פיזיותרפיה ורפואה משלימה. במקרה האידיאלי, הצוות מצליח לאתר את מקור הבעיה ולטפל בה. לפעמים זה לא קורה, אך במקום לשחרר את המטופלת בחזרה אל עולם הייסורים, הטיפול מתמקד בהקלה על הכאב.

איך מטפלים?

אפשר לקחת תרופות, אפשר לעבור טיפול פסיכולוגי (בעיקר כדי לעזור לתחושת הדיכאון שמלווה את הכאבים), אפשר לעבור ניתוח, ואפשר גם לנסות טיפולים מעולם הרפואה המשלימה (כמו הידרותרפיה, פיזיותרפיה ודיקור סיני).

במקרים שבהם הרופא ממליץ על ניתוח, שווה לבקש חוות דעת שנייה. יש לא מעט מקרים מוכרים בהם נשים עברו ניתוחים מיותרים, כמו ניתוחים לכריתת רחם, שלא סייעו באיתור מקור הכאב וכמובן שלא פתרו את הבעיה. חשוב לדעת שיש כיום אמצעים כירורגיים מתקדמים שיסייעו לנשים להימנע מניתוחים שכוללים את פתיחת הבטן.

בנוסף לטיפולים הללו, ניתן להיעזר גם בתזונה מונעת. דיאטת דלת מלח אוקלסט (שנמצא בירקות כמו חצילים ועגבניות, במאכלים חריפים וחמוצים ובפירות) מומלצת במקרים של כאבים שמתבטאים בשלפוחית השתן וכאבים בזמן קיום יחסי מין. גם הימנעות ממזונות מעובדים, מקפה ומשוקו, המגרים את שלפוחית השתן והרקמות באזור תורמים להקלת כאבי האגן.


ד"ר רן קידר הוא מומחה ברפואת נשים במרכז לרפואת נשים מתקדמת "איה מדיקל" ומנהל המרפאה לכאבי אגן כרוניים בבית חולים וולפסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully