וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אתם מגדלים בבית נרקסיסטים קטנים?

12.3.2015 / 9:00

"יפה של אמא", או "גאון של אבא", אלה הכינויים שכל ההורים מעניקים לילדים שלהם, כמעט ללא יוצא מן הכלל. מחקר חדש יוצא נגד האמונה הרווחת שהמחמאות האלה מועילות לביטחון של הילד, וטוען כי זו הדרך לגדל ילד שמאוהב בעצמו

אבא מחבק את הבת שלו. ShutterStock
חום - כן, מחמאות מוגזמות - לא/ShutterStock

לוחשים לילד שלכם כל היום שהוא "גאון של אמא" או מספרים לילדה שהיא "הכי יפה בגן". ובכן, אתם ממש לא לבד, כולנו מחמיאים לילדים שלנו בלי הכרה, אבל מחקר חדש טוען שבכך אתם הופכים אותם לנרקסיסטים קטנים.

על פי המחקר, הורים שמשבחים את ילדיהם יתר על המידה יוצרים אצלם תחושת ערך עצמי מוגזמת. החוקרים, מאוניברסיטת אמסטרדם בהולנד, הגיעו למסקנה הזו לאחר שבחנו 565 ילדים בגילאי 7 עד 12 ואת הוריהם - 415 אמהות ו-290 אבות. כדי לבדוק את התפתחות הנרקסיזם אצל ילדים, החוקרים חילקו להם ולהוריהם שאלונים מפורטים שבחנו גם תכונות אופי וגם את ההתנהגות ההורית. הילדים, לדוגמה, נתבקשו לדרג כמה הם מסכימים עם אמירות כמו "האמא שלי מאפשרת לי לדעת שהיא אוהבת אותי" ו-"לילדים כמוני מגיע פינוק נוסף".

המחקר העלה כי קיים קשר בין כמה ההורים שיבחו את הילדים שלהם לבין מידת הנרקסיסטיות שהתפתחה אצלם.

ילד עם גלימת סופרמן. ShutterStock
המטרה האמיתית: לבנות אצל הילד תחושת ערך עצמי/ShutterStock

על פי תוצאות המחקר, הורים שהחמיאו לילדיהם בצורה מוגזמת ואמרו להם שהם טובים יותר מילדים אחרים או ראויים ליחס מיוחד, גידלו ילדים נרקסיסטים יותר. הילדים האלו ככל הנראה יגדלו להיות מבוגרים נרקסיסטים, אלא אם כן ההורים שלהם יתערבו וישנו משהו בחינוך שלהם.

"כאשר ילדים גדלים עם התחושה שההורים שלהם רואים אותם כמיוחדים יותר מילדים אחרים או ככאלה שראויים ליחס מועדף, הם עשויים להפנים את התפיסה שהם נעלים מאחרים – תפיסה שהיא מהות הנרקסיזם", נכתב במחקר שפורסם השבוע בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences. "אבל כאשר מתייחסים לילדים בחיבה ובהערכה, הם מפנימים שהם אנשים בעלי ערך – שזו התפיסה שבליבו ביטחון עצמי", הוסיפו.

עוד באותו נושא

איך מגדלים ילד עם ביטחון עצמי

לכתבה המלאה

הכל שאלה של איך מחמיאים

עבור הרבה הורים תוצאות מחקר זה עשויות להיראות מובנות מאליהן או אינטואיטיביות, אך החוקרים מציינים כי בעבר נהגו לחשוב שאנשים גדלים להיות נרקסיסטים דווקא כי הוריהם לא הפגינו כלפיהם חיבה וחום. ואולם, זה לא המחקר הראשון שמוצא בעייתיות במחמאות שאנחנו מעניקים לילדים שלנו.

על פי מחקר הולנדי שפורסם ב-Journal of Experimental Psychology לא כל מחמאה תורמת לביטחונם העצמי של הילדים. במחקר התייחסו לשני סוגי מחמאות: מחמאה שמתייחסת לתכונות של הילד ומחמאה שמדברת על "הדרך", על התהליך והמאמץ שהילד השקיע. לפי המחקר, שכשאומרים לילד שהוא נורא חכם דווקא מדכאים לו את הביטחון העצמי בהתמודדות הבאה שלו, אבל אם מפרגנים לו על התהליך ("כל הכבוד - התאמצת ועבדת קשה") תורמים לחוסן הרגשי שלו.

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully