וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוכל שלו, השקט שלך

מערכת וואלה! בשיתוף מכבי שירותי בריאות

10.3.2015 / 12:30

חלב אם יכול למנוע מהילד שלך מחלות בינקות וגם בבגרות, אבל בשביל נשים רבות תהליך ההנקה מסובך וכואב. שוחחנו עם רוית בראון - אחות מוסמכת ויועצת הנקה במכבי שירותי בריאות - על חשיבות ההנקה ועל מה עושים כשפשוט אי אפשר

הנקה. ShutterStock
אפשר עוד שלוק מהמערכת החיסונית שלך?/ShutterStock

שאלת ההנקה היא אחת השאלות שהכי מטרידות אמהות צעירות. מצד אחד מדובר בבחירה בריאה מאוד בשביל התינוק, ומצד שני נשים רבות מתקשות להיניק ולפעמים גם לא מעוניינות בכך. בדקנו עם רוית בראון, יועצת הנקה מחוזית של מכבי שירותי בריאות, מהם היתרונות הבריאותיים של ההנקה ואיך אפשר להקל על התהליך.

"ככל שהמזון קרוב לצורתו בטבע כך הוא בריא יותר", מסבירה בראון, "חלב אם הוא מזון המיוצר במינון נכון של חלבונים, שומנים ומינרלים ומכיל חומרי חיסון שמופרשים בחלב ומשתנים לפי הגיל של התינוק. החומרים האלה בונים את המערכת החיסונית של התינוק. זה הוכח במחקרים ורואים את זה גם בשטח. תינוקות יונקים חולים הרבה פחות בדלקות אוזניים, ריאות ובמחלות נשימה למיניהן. גם משך המחלה קצר יותר".

למידע נוסף על הנקה באתר מכבי

לפי בראון היניקה משפיעה גם על המערכת החיסונית של המבוגר לעתיד. הסיכון של מבוגרים שניזונו מחלב אם לפתח מחלות כמו סוכרת נעורים, לדוגמה, נמוך יותר.

רוית, מה בעצם רע בפורמולה?
"אנשים אומרים: 'אנחנו אכלנו פורמולה וגדלנו כמו שצריך'. זה נכון. פורמולה היא תרכובת מזון המיועדת לתינוקות שאינם יונקים מסיבה זו או אחרת. תרכובת המזון מיוצרת מחלב פרה ואין בה אלמנטים חיסוניים. לעומת זאת, בחלב אם יש פקטורי גדילה, חומרים שמרגיעים את התינוק וחומרים שבונים את המערכת החיסונית לכל החיים. לכן יש פחות תחלואה ופחות מחלות עתידיות. לכן חלב האם הוא באמת המזון האופטימלי לתינוק".

האם אישה שלא מקפידה על תפריט מאוזן יכולה להיניק?
"נשים רבות חושבות שאם הן לא אוכלות מסודר עדיף שלא ייניקו, אבל זה לא נכון. הגוף דואג לתינוק. גם אם תזונת האם לא הכי מאוזנת והיא לא אוכלת ארוחות מסודרות, חלב האם יכיל את מה שהתינוק צריך. הדבר היחיד שיכול להיות בעייתי הוא מחסור בוויטמין B12 (לעתים יש מחסור אצל נשים טבעוניות או צמחוניות), אך במקרה כזה הפתרון פשוט - נוטלים תוסף B12. חשוב לשתות הרבה מים בתקופת ההנקה כי ההורמון שמשחרר חלב גורם לצמא".

הנקה. ShutterStock
לא תמיד זה כזה כיף/ShutterStock

מה עושים עם כאבי ההנקה?
"כאבים ופצעים בפטמות יכולים להיגרם מסיבות שונות. ניתן להשתמש במשחת הנקה, ברפידות טיפוליות ובפטמת סיליקון שמכסה את השד אם הפטמה פצועה. הדבר הכי חשוב הוא החיבור של התינוק לשד. צריך לבדוק אם הפצע נגרם כי התינוק פותח פה קטן מדי, מה מנח התינוק ביחס לשד, אם מבנה הפה של התינוק (הנובע מלשון קשורה, למשל) מקשה על היניקה. במקרה של חשד בלשון קשורה נפנה את התינוק לרופא. חשוב לציין כי הפתרונות אישיים מאוד, אין פרוטוקול כללי לטיפול".

החשיבות שבהנקה ברורה, אבל אם לאישה כואב כל כך למה מתעקשים? האם לא כדאי להרפות?
"אני ממש לא מתעקשת, אלא נותנת יד ושמחה לעזור למי שמבקשת עזרה. אני תמיד בעד האמא. אם חלומה של האישה אחרי הלידה הוא להיניק את התינוק שלה, ואני יודעת שבעוד כמה ימים של טיפול כבר לא יכאב לה כלום, התינוק יחייך אליה תוך כדי הנקה ויהיה לשניהם תהליך הנקה מהנה, אעשה כל שביכולתי לעזור לה. לעומת זאת, אם מגיעה אישה שסובלת מהתהליך ואומרת לי 'די, אני לא יכולה יותר אני רוצה להפסיק להיניק', אעזור לה בתהליך הפסקת ההנקה אם זה רצונה.

"חשוב לדעת שהרוב המוחלט של הנשים כן רוצות לנסות להיניק לאחר הלידה ולכן הצוות הרפואי בבתי החולים בדרך כלל מציע עזרה בהנקה. האחיות לא תמיד שואלות אם את רוצה או לא רוצה להיניק, אבל זה מתוך רצון לעזור ולא מתוך רצון ללחוץ עלייך או מתוך אטימות לרצונותייך".

הנקה. ShutterStock
מומלץ עד גיל שנתיים/ShutterStock

יש מצבים שבהם אי אפשר להיניק?
"אחרי ניתוח הקטנת חזה ברוב הפעמים יהיה פחות חלב, אבל אף פעם לא מסירים את בלוטות החלב לגמרי. יש שיטות להגברת ייצור החלב ואפשר גם להיניק חלקית. כל פתרון מתקבל".

כמה זמן מומלץ להיניק?
"ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא הנקה עד גיל שנתיים כי בכל גיל לחלב האם יש ערך תזונתי וחיסוני, אבל אני לא אוהבת להמליץ על תקופת ההנקה כי זה מאוד אינדיווידואלי ומשתנה אצל כל אם. בכל מקרה עד גיל חצי שנה התינוק ניזון רק מחלב ולא ממוצקים".

למידע נוסף על הנקה באתר מכבי
למידע על זכויות מבוטחות מכבי

  • עוד באותו נושא:
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully