וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבחן שייקבע מה הסיכוי שלכם לשרוד עוד עשור

4.3.2015 / 16:00

מבחן חדש שבודק את קצב הלב ואת המטבוליזם על ידי הליכה וריצה על הליכון, מציע תשובה לשאלה שמטרידה את כולם - האם עדיין נהיה כאן עוד 10 שנים?

אילוסטרציה. ShutterStock
אין לאן לברוח/ShutterStock

מחשבון והליכון. זה כל מה שאתם צריכים כדי לדעת אם תחיו עוד עשר שנים, אם להאמין לקרדיולוגים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס במרילנד. החוקרים ניתחו מבדקי כושר שבמהלכם רצו המשתתפים במקטעים של שלוש דקות על הליכון, עם מהירות הולכת וגוברת ובשיפוע גדל, כשקצב הלב שלהם מנוטר.

כושר גופני הוא מדד ידוע למצב הבריאותי, אבל במחקר הזה החוקרים ניסו לבדוק משהו אחר. החוקרים ניסו לכמת באמצעות מבחן שנקרא FIT Treadmill Score את ההשפעה שיש לגיל, מין ורמת כושר על אורך החיים, ולעשות זאת במשוואה פשוטה בעזרת מד שווי מטבולי שנקרא METs ובודק כמה אנרגיה הגוף מבזבז במהלך פעילות גופנית. לפי המדד הזה, פעילות נמרצת יותר דורשת תפוקת אנרגיה גבוהה יותר – או METs גבוה יותר. הליכה לשם הדגמה נחשבת ל-2 נקודות של מד שווי מטבולי, ואילו ריצה שווה כבר 8 נקודות.

לצורך המחקר, ניתח הצוות מידע על 58 אלף אנשים, בגילאי 18 עד 96, שעברו בין השנים 1991 ל- 2009 מבחני מאמץ סטנדרטיים. לפי הנתונים שאספו הצליחו החוקרים לאתר כמה מהמשתתפים בכל רמת כושר, מתו מכל סיבה שלא תהיה, בעשור.

אז איך זה עובד?

לפי המשוואה של החוקרים, ככל שדרגת ה-MET גבוהה יותר, כך הסיכוי להשרדות בעשור הקרוב גבוה יותר. בנוסף, החוקרים השתמשו בנוסחה שקיימת בעולם הרפואה הקובעת את קצב הלב המקסימלי על פי נוסחה ידועה, כאשר אלה שהגיעו לאחוזים המקסימליים של קצב הלב, היו בעלי סיכויים נמוכים מאוד למות מוות מוקדם.

הניקוד במבחן עמד על 200 עד מינוס 200. ככל שהציון היה יותר חיובי, הסיכון למות בעשור הבא היה נמוך יותר. לחולים עם ציוני 0-100 היו סיכוי עם של שלושה אחוזים למות בעשור הקרוב, ואילו חולים שקיבלו 100 עד 200 היו בעלי סיכון של שני אחוזים למות בעשור הקרוב. בקרב אלה שהגיעו לציון נמוך מ-0 הסיפור היה שונה לחלוטין. חולים שקיבלו ציון בין 0 למינוס 100 היו בעלי סיכוי של 11 אחוזים למות ב -10 השנים הבאות. לאנשים מתחת למינוס 10 היו סיכויים של 38 אחוזים למות בעשור הקרוב.

רמת ה-METs, והכושר הגופני היו המנבאים החזקים ביותר למוות והישרדות, גם לאחר שהחוקרים הוסיפו משתנים חשובים נוספים כגון היסטוריה רפואית משפחתית. מבחני מאמץ שכאלה בדרך כלל מעידים על פעילות הלב או הריאות, והם מופסקים כאשר האדם מקבל סחרחורת, אינו יכול להמשיך יותר, או שקצב הלב שלו גבוה מדי. החוקרים מאמינים כי המבחן משקף את האופי המורכב של בריאות לב וכלי הדם ויכול להציע תובנות חשובות לרופאים ולחולים, שעשויות להצביע גם על תוחלת החיים שלנו.

ד"ר ג'ניפר אשטון, מחדשות ABC , הסבירה את המדע שמאחורי המבחן בתוכנית "בוקר טוב אמריקה" ואמרה כי "ברפואה תחזיות השרדות מתבססות בדרך כלל בהעדר או בנוכחות של מחלה". לדבריה החידוש הנוכחי הוא שיש כעת משוואה בעזרתה רופאים יכולים להשתמש כדי להשוות את סיכויי הישרדות של אישה אחת בת 50, מול אישה אחרת באותו גיל. "כל אחד יכול לשפר את ציון ההישרדות שלו על ידי פעילות גופנית בתדירות גבוהה יותר" אמרה,"זה בכוח שלנו לשנות את הגורל שלנו".

  • עוד באותו נושא:
  • כושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully