וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אוכלת נכון? את מזיקה לעובר שלך

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק

5.3.2015 / 9:58

כשאת בהריון, אכילה מודעת ולקיחת תוספים מומלצים הן בעלי חשיבות גבוהה ביותר. יש לך את השליטה למנוע נזקים (ואף מומים) על ידי כך שתאכלי נכון

אישה בהיריון עם תוספי תזונה וכדורים ביד. ShutterStock
במהלך ההיריון צריך לקחת גם תוספים מסוימים, אבל לעשות את זה בצורה מבוקרת/ShutterStock

תמיד בריא לאכול טוב, אבל על אחת כמה וכמה בהיריון. ההבדל הוא שבהיריון האחריות שלך כפולה. תזונה לוקה בחסר, אכילה לא מאוזנת, שתיית אלכוהול ואי לקיחת תוספים יכולה לגרום לנזק לעובר ולילד שהוא יגדל להיות. במילים אחרות, מה שאת מכניסה או לא מכניסה לפה בזמן ההיריון משפיע כמובן, באופן ישיר על הבריאות שלך ושל העובר – אבל משפיע גם על בריאותו של היילוד שנים לאחר הלידה.

אם לא נוטלים חומצה פולית

חשוב ליטול חומצה פולית עוד לפני הכניסה הממשית להיריון משום שבשליש הראשון ידוע שהיא מסייעת להתפתחות תקינה של מערכת העצבים העוברית ולמניעת מומים במערכת זו. בנוסף, מחקר בריטי גילה לאחרונה שאי נטילת חומצה פולית (ועל אחת כמה וכמה אם לא נוטלים אותה לפני ההתעברות) מגדילה את הסיכון ללידת עוברים במשקל נמוך. משקל לידה קטן מגדיל את הסיכון למחלות כרוניות והשמנת יתר בגיל בוגר. בקיצור, את מתכננת להיכנס להיריון? התייעצי עם הרופא נטלי חומצה פולית עוד לפני שזה קורה כדי לחסוך מהעובר סיכונים שניתן למנוע.

אישה בהיריון עם קערות אגוזים. ShutterStock
אישה בהיריון עם קערות אגוזים/ShutterStock

אם ממשיכים לשתות אלכוהול

האלכוהול מגיע לעובר דרך השליה ולכן אם אישה בהיריון שותה אלכוהול - כמויות האלכוהול בדם העובר יהיו זהות לשלה ומסת הגוף שלו, כמובן, הרבה יותר קטנה. נזקי האלכוהול הם רבים וביניהם מה שידוע כתסמונת האלכוהול העוברית הכוללת הפרעות בהתפתחות הגולגולת והפנים של העובר ופיגור שכלי. בעיות נוספות שיכולות להיגרם כתוצאה משתייה אלכוהול בהיריון: פגיעה ביכולות שכליות וזיכרון, בעיות קשב וריכוז, בעיות לב, הפרעות התנהגות, התפרצויות אלימות ועוד. לפני כשנה הוציאה ההסתדרות הרפואית בישראל נייר עמדה לפיו ההמלצה לנשים בהיריון היא לא לשתות אף לא טיפת אלכוהול אחת בדומה להמלצה של ארגון הבריאות העולמי. הסיבות לעמדה חד משמעית זו היא שלא ברור איזו כמות אלכוהול גורמת לנזקים בלתי הפיכים בעובר וכיצד כמות זהה משפיעה על כל אישה ועובר.

לכל הפוסטים הקודמים

איזה פעילות גופנית הכי מומלצת בהיריון?

לכתבה המלאה
אילוזטרציה. ShutterStock
אפילו לא טיפה אחת. המלצה גורפת/ShutterStock

אם אוכלים בשר נא או מבושל חלקית

בשונה מאלכוהול בעצם אכילת הבשר אין בעיה, אלא אם כן הוא נגוע בחיידקים וטפילים כגון טוקסופלזמה, טפיל שנמצא לעתים בבשר לא מבושל. הטפיל יכול להגיע לעובר דרך השליה, להדביק אותו ולגרום לנזקים מוחיים ולעיוורון עם הלידה וגם שנים אחרי.
אם אוכלים דגים נאים, מעדני בשר ומוצרי חלב לא מפוסטרים
גם דגים נאים ומעושנים, מעדני בשר ומוצרי חלב לא מפוסטרים לא מומלצים משום שיכולים להיות נגועים, לדוגמה, בחיידק הליסטריה. הרגישות להרעלת מזון גדולה יותר בהיריון משום שלעובר אין עדיין מערכת חיסון ולכן הוא אינו יכול להילחם בגורמים מזהמים וגם האישה רגישה יותר. הידבקות בחיידק הליסטריה יכולה לגרום למחלת ליסטריוזיס והסכנות הן הפלה וחשש מלידת עובר מת או חולה. כדאי לקרוא את הנחיות משרד הבריאות לגבי המלצות תזונתיות בהריון באתר משרד הבריאות.

אם לא לוקחים תוסף ברזל כשיש מחסור

בזמן ההיריון עולה נפח הדם של האישה ולכן היא זקוקה לתוספת ברזל, שמגיע גם לעובר דרך השליה. כמובן שמומלץ להקפיד על תזונה עשירה בברזל, אבל גם לבצע ספירת דם לפי המלצת הרופא כדי לבדוק את מאגרי הברזל בגוף ולהגיע עם מאגרים מלאים ללידה. במקרה של חסר חובה לקחת תוסף, משום שהברזל משפיע על התפתחות תאי עצב ועל המוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully