וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנכנס אדר מפחיתים בסוכר: כך תמנעו מהילדים פורים מתוק מדי

מערכת וואלה! בשיתוף מדיבר

3.3.2015 / 7:29

כן, פורים הוא חג כיפי ומצווה לשמוח ולהשתכר בו עד דלא ידע, אבל כשמדובר בסוכר, עדיין רצוי לשים גבולות כדי לשמור על הבריאות. הדרך לחג שמח ומבדח ומתוק, אבל לא מתוק מדי

אוזני המן ביסקוטי. נמרוד סונדרס
אי אפשר לעמוד בפיתוי, אבל אפשר למנוע מפורים להפוך למתוק מדי/נמרוד סונדרס

שנה שלמה הילדים מחכים לו לחג פורים. הוא חג החגים מבחינתם. תחפושות, מסיבות, עדלידע, רעשנים וכמובן גם משלוחי מנות. ומי ייתן ובא פורים לחודש לחודשיים? לא בטוח שזה נכון לילדים מבחינה קולינרית. במהלך המסיבות והחגיגות הם צורכים כמות גדולה של סוכר וממתקים, שגורמים לשלל בעיות. השמנה, עששת, ועלייה בסיכון להתפתחות מחלות, כל אלה נגרמים על ידי הסוכר, שמככב בצורות שונות במשלוחי המנות. אז איך יוצרים עוד "נס" קטן בפורים ומונעים מהילדים צריכת יתר של סוכר במהלך ימי החג? ובכן, אין שום טעם למנוע מהם את הכיף, הם מחכים לימים האלה זמן רב, אבל יש כמה דברים קטנים שאפשר לעשות כדי למנוע מהחג הזה להפוך למתוק מדי, מבלי לפגום להם בהנאה.

"הבעיה היא לא מה שאנחנו נותנים במשלוח המנות, כי על זה אפשר לשלוט, אלא במה שאנחנו מקבלים, כי על זה אין לנו שליטה", אומרת עינת ששון, דיאטנית קלינית ויועצת מדעית למדיבר. איך מתמודדים עם זה? אכן, בשנים האחרונות המודעות לבעיות שיוצר סוכר עלתה ובמסגרות החינוכיות מחייבים משלוחי מנות עם תפריט אחיד, אך ההורים יכולים לקחת זאת צעד נוסף קדימה. "אפשר לפנות למחנכת או לאחראים על משלוחי המנות, ולבקש להנהיג משלוח מנות אחיד ולהעדיף בו, או לפחות לשלב, מוצרים טבעיים, מוצרים שהם חטיפי בריאות, שיש בהם סוכר וגם ערך תזונתי מסוים. רצוי לבקש לשים פירות יבשים במקום סוכריות, ועדיפים חטיפי שוקולד על פני ממתקים המכילים שלל צבעי מאכל מלאכותיים או סוכריות טופי הנדבקות לשיניים. אפשר לעשות רשימה קבועה ומינימלית שתוכל לספק לילדים את הכיף, אבל בלי יותר מדי סוכר", ממליצה ששון.

מפתח נוסף לחג מתוק, אבל לא מתוק מדי, נעוץ בכמות. במצרכים שבמשלוחי המנות אין יותר מדי ערך תזונתי, לכן כדאי להפחית את הכמויות. "רצוי שהכמות תהיה בהתאם לגיל הילד", ממליצה ששון. "לילד בגיל ארבע לא כדאי לשים משלוח מנות שמכיל עשרה מוצרים, אלא חמישה, ורצוי להתמקד דווקא בצעצוע, שבסופו של דבר נשאר לילד ומשמח אותו. עדיף גם לשים חטיפים וסוכריות באריזות מוקטנות, ולא אריזות גדולות שהילדים לא יכולים להכיל. למעשה מדובר בצמצום כמויות ביוזמת ההורים והדמויות החינוכיות במסגרות". אגב, את הקניות למשלוחי המנות רצוי לעשות ללא הילדים, כי כולנו מכירים את מדפי הממתקים שליד הקופות, וכדאי לחסוך מהם את הפיתוי.

דובוני גומי. ShutterStock
רצוי לבקש לשים פירות יבשים במקום סוכריות, ועדיפים חטיפי שוקולד על פני סוכריות גומי/ShutterStock
"רצוי להגביל את הילדים לאוזן המן אחת או שתיים ביום, בדיוק כמו שהיינו מגבילים אותם לגבי עוגיות מסוג אחר"

כמו הסופגניות, גם אוזני המן השתנו בשנים האחרונות ולמילוי הפרג המסורתי נוספו מילויים כמו שוקולד, חלבה, תערובת אגוזים או ריבת חלב. חודש לפני החג כבר צצים אוזני המן בחנויות, וברוח החג המתוקה, קל לשכוח בסופו של דבר שמדובר בעוגייה, שערכה התזונתי נמוך וצריכה רבה ממנה לא ממש בריאה לגוף. "אוזני המן אוכלים לרוב יותר מאחת-שתיים, אך זו עוגייה שיותר משמינה מביסקוויט כי היא יחסית יותר גדולה ולכן יש בה יותר חומרי גלם", אומרת ששון. "רצוי להגביל את הילדים לאוזן המן אחת או שתיים ביום, בדיוק כמו שהיינו מגבילים אותם לגבי עוגיות מסוג אחר. רצוי לעשות זאת כבר בימים שלפני החג, וגם להחליט על מילוי שמתאים לילד והוא אוהב אותו. הכי מומלץ להכין אוזני המן בבית, כי כך אנחנו יודעים מה יש בהן, כמה יש בהן, והן יכולות להיות יותר איכותית מבחינה בריאותית".

בפורים אנו נוהגים לבלות בחוץ במסיבות, עדלאידע ואירועים שונים, ובמהלך הבילויים הילדים נהנים מפינוקי רחוב דוגמת "שערות סבתא" או תפוחי עץ מסוכרים. "קשה להגביל בחג כזה, אבל אפשר מראש לבקש מהילד לבחור מאכל אחד כגון חטיף כלשהו" מציעה ששון. "המטרה היא לנסות להקציב ממתק אחד ביום. הרבה מזה תלוי בנוהג של ההורים בבית. אפשר לאכול משלוח מנות אחד בגן או בבית הספר, ואז לשמור את משלוחי המנות הנוספים שהילדים מקבלים במהלך החג, ו'לטפטף' להם את המוצרים במשך פרק זמן ארוך יותר".

עוד באותו נושא

מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

לכתבה המלאה
תחפושות לפורים של תושבי בני ברק. עוזי ברק, מערכת וואלה! NEWS
לשמוח עד דלא ידע, אבל כשמדובר בסוכר/מערכת וואלה! NEWS, עוזי ברק

כן, פורים הוא חג כיפי ומצווה לשמוח ולהשתכר בו עד דלא ידע, אבל כשמדובר בסוכר ובילדים, עדיין רצוי לשים גבולות. היומיום של הילדים בישראל ממילא מתוק מדי בגלל המזון והמשקאות שהם צורכים, ופורים יכול להיות שמח ומבדח גם בלי להזיק להם עם מנה עודפת של סוכר.

הכתבה הוכנה בשיתוף מדיבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully