וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נעלם לנו הקול, ואיך מחזירים אותו

11.2.2015 / 8:09

אם וירוס החורף תפס גם אתכם, כדאי שתדעו איך להיפטר מהצרידות שמגיעה אחריו. מגוגל מוגל עד תותים, מלחישות ועד משקה אלוורה - כל מה שאתם באמת חייבים לדעת על צרידות

כאב גרון. ShutterStock
דברו חלש/ShutterStock

בחודשיים האחרונים נראה כי וירוס ההתקררות-שיעול-חולשה-כאב גרון לא פסח על אף אחד, ילדים ומבוגרים כאחד. ואם במקרה טרם נדבקתם, יש סיכוי שהסערה הנוכחית תעשה את העבודה. הרבה מאוד אנשים שעוברים את מחלת החורף הזו מוצאים את עצמם בסופה ללא קול או צרודים מאוד, ומבלים כמה ימים בלחישות. עבור חלקנו זה רק מטרד, אבל עבור אנשים שעובדים עם הקול שלהם (מורים, קריינים או מפעילים בקניון, לדוגמה) מדובר במצב חמור שדורש טיפול מהיר.

אז למה אנחנו מאבדים את הקול? ד''ר ג'ומעה עבד אל עזיז, מומחה ברפואת משפחה ומנהל מרפאת כללית בכפר יונה, מסביר כי יש מספר סיבות שבגללן אנחנו מאבדים את הקול. צרידות חדשה, לדבריו, נובעת מדלקת במיתרי הקול, וזו יכולה להיות תוצאה של דלקת ויראלית כמו נזלת או דלקת בדרכי הנשימה. סיבה אחרת לצרידות עלולה להיות שימוש לא נכון במיתרי הקול, ואז עצם הדיבור עלול לגרום לצרידות. תופעה זו נפוצה יותר אצל אנשים שצועקים הרבה או אצל אנשים שמדברים בקול ולאורך זמן (מורים לדוגמה). מלבד סיבות אלו, עלולות להיות סיבות אחרות וחמורות יותר לאובדן קול, ובהן יבלת, גידול או שיתוק במיתרי הקול. "כאן מדובר על צרידות ממושכת יותר אשר דורשת טיפול רפואי על פי הסיבה שגורמת לצרידות", אמר ד"ר גו'מעה.

איך מטפלים בצרידות?

במקרה של צרידות הנובעת מדלקת במתרי הקול, הפתרון לפי ד"ר ג'ומעה הוא פשוט "לתת מנוחה לדרכי הקול", או במילים אחרות לא לצעוק ולהימנע משימוש מוגבר בקול. ניתן גם לבקש מרופא המשפחה משאף שמכיל סטרואידים שעוזר לצרידות ואפשר להשתמש בו לתקופה קצרה, אם כי הטיפול הזה בדרך כלל מומלץ רק לאנשים שעובדים עם הקול. "במצבים יותר חמורים נותנים גם כדורים אבל משתדלים להימנע מהם כמה שאפשר", הוסיף ד"ר ג'ומעה. מלבד השקט ומשאפים, ד"'ר ג'ומעה מדגיש כי במקרה של צרידות חשוב מאוד להפסיק לעשן.

איש עם זקן צועק. ShutterStock
רגע אחד שקט בבקשה/ShutterStock

הטיפול של סבתא
מלבד הטיפול הרפואי המקובל, תמיד אפשר להיעזר גם בשיטות של סבתא. השיטה המוכרת ביותר היא כמובן גוגל-מוגל – משקה של חלבון ביצה, בצל חי וחלב חם, אשר מי שמצליח לשתות אותו נשבע שהוא שמסייע לגרון צרוד. יש מי שמוסיף לעונג הזה גם קצת דבש. המלצה נוספת היא תה עם דבש, או חצי כוס מים עם מיץ לימון סחוט.

הטיפול הסיני
לפי הרפואה הסינית צרידות נובעת מיובש או מחום בריאות, ולכן יש לאכול מזונות בעלי אנרגיה קרירה שיוצרים לחות. ערן חיון, מומחה ברפואה סינית, מסביר כי המזונות המומלצים לטיפול בצרידות הם אגסים, תות שדה, תפוחים ואבטיח, שהם פירות נוזליים ומתוקים שמוסיפים לחות קרה ועל ידי כך פותרים יובש. מזונות מומלצים נוספים הם טחינה, אספרגוס, עגבניות וחלבון ביצה. כדאי להימנע ממזונות מחממים ומייבשים כמו קפה ובזיליקום.

תותים. יוסי ציפקיס
יחזירו לכם את הלחות לגרון/יוסי ציפקיס

הטיפול האלטרנטיבי
גם צמחרי מרפא שונים יכולים לסייע בטיפול בצרידות, מכיוון שיש להם פעילות אנטי דלקתית המגנה על הרקמות הריריות. לדברי שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת ברא צמחים, צמחי המרפא המומלצים לטיפול בצרידות הם כורכום, משקה אלוורה, אבקת אולמוס ופיליפנדולה. קוצר מוסיף כי גם חליטות צמחים כמו אלתיאה ובוצין מפורץ יכולות להגן על הריריות ולסייע לטיפול בצרידות.

עוד בנושא:
איך הכי נכון לייבש נזלת לתינוק?
חורף חם: 5 המאכלים הכי בריאים לעונה הקרה
חיים של אבא: בבקשה, תחלימו כבר

יש לכם טיפים נוספים לטיפול בצרידות? ספרו לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully