וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג: תינוקת נולדה כשהיא "בהיריון" עם תאומים

8.2.2015 / 15:36

זה בהחלט נשמע כמו סיפור בדיוני, אבל רק היום, כחמש שנים אחרי שהתרחש הוא נחשף. תינוקת שנולדה עם שני עוברים בחלל בטנה, מספקת הצצה לאחת התופעות המוזרות ביותר- היריון טפילי

אילוסטרציה. ShutterStock
רב הנסתר על הגלוי. עובר ברחם/ShutterStock

בעקבות סיבוך נדיר ויוצא דופן, תינוקת בהונג קונג נולדה כשהיא "בהיריון" עם תאומים. הילדה נאלצה לעבור ניתוח בגיל שלושה שבועות בלבד כדי להוציא את העוברים מחלל בטנה. הניתוח עבר בהצלחה, והילדה שוחררה בריאה לביתה כעבור כשבוע. הלידה המדוברת אומנם התרחשה בשנת 2010, אבל עושה כעת כותרות ברחבי העולם בעקבות פרסום מדעי נרחב בכתב העת הרפואי של הונג קונג.

במהלך ההיריון של הילדה, הרופאים הבחינו בבדיקת אולטרסאונד בגוש חריג, אך הוא היה קטן מדי מכדי להבין שמדובר בעובר. אחרי הלידה, הצוות הרפואי נדהם לגלות כי הגוש יוצא הדופן הוא למעשה שני עוברים בני כ-10 שבועות שהספיקו לפתח רגליים, זרועות, עמוד שידרה, צלעות ומעיים. אחד העוברים שקל 14.2 גרם, והשני 9.3 גרם, ולכל אחד מהם היה חבל טבור.

1 מכל 500 אלף לידות

המצב הרפואי שגרם להתפתחות החריגה הזו נקרא עובר טפילי, או עובר בתוך עובר, והוא מתרחש באחת מכל 500 אלף לידות. עד כה, פחות מ-200 מקרים כאלה דווחו ברחבי העולם. מכיוון שמדובר במקרה כה נדיר, לרופאים אין מספיק מידע כדי להבין למה באמת הוא מתרחש, וארגון הבריאות העולמי מגדיר זאת כסוג של גידול (טרטומה).

היריון טפילי הוא לא באמת היריון כפי שאנו מכירים אותו. בשונה מהיריון שבו ביצית וזרע יוצרים עובר שגדל בתוך הרחם, כאן למעשה מדובר בשארית של עובר תאום שלא התפתח כראוי וגופו נספג בגופו של התאום השני, הבריא. מדובר בתופעה שמכונה לעיתים "תסמונת התאום הנעלם" והיא שכיחה יותר בהריונות שבוצעו באמצעות הפרייה חוץ גופית (IVF)' אף שהתופעה גם יכולה להתרחש בהיריון טבעי. התאום "המת" נקלט על ידי גוף העובר החי או גוף האם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זוג תאומים מתחבקים דקה לאחר לידה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הספרות הרפואית מציינת מספר לא גדול של תיאורי מקרה של תאומים טפילים אך ככל הנראה המספרים במציאות גדולים בהרבה מהמתואר. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בעובדה כי הדיווחים מגיעים ממדינות מתפתחות, שם שיעור הלידות הביתיות גבוה ואילו הדיווח הרפואי מוגבל יחסית. ברוב הדיווחים, התינוק שנשא בגופו את התאום שרד לאחר ניתוח להוצאת העובר הטפיל שבגופו, כמו במקרה האחרון שדווח בהונג קונג.

לפני שלוש שנים דווח על ילד בן שלוש מפרו אשר בבדיקת רופא התגלה בבטנו עובר מת של אחיו התאום, באורך כ-30 סנטימטרים ובמשקל 700 גרם. במקרה הזה מדובר היה בשני תאומים סיאמיים, כאשר תאום אחד חדל להתפתח בשלב מוקדם של ההיריון, התנוון ונטמע בתוך גופו של אחיו. הוא כלל עצמות, עיניים ואפילו שיער על הראש, אבל עדיין לא הספיק לפתח מוח, לב וריאות.

למה זה קורה?

כאמור, רופאים לא יודעים להסביר מדוע היריון טפילי מתרחש. התיאוריה המובילה כיום בעולם גורסת כי המקרים הללו נובעים מספיגה של תאום בשלב מוקדם של ההיריון. המשמעות היא שבמקרה והאמא נושאת ברחמה תינוק בריא שהיה בהתחלה חלק משלישייה שלא התפתחה, האח הדומיננטי ספג לגופו את השניים האחרים ככל הנראה.

התיאוריה השנייה מדברת על כך שזהו למעשה סוג של גידול מסוג טרטומה – גידול נדיר שיוצר רקמות מסוגים שונים ומכיל איברים, שיער, שיניים וכדומה. מה שמשותף לשתי התיאוריות היא העובדה שהחומר התורשתי של התינוק הבריא ושל העוברים הטפילים הוא זהה. מצב כזה יכול להתרחש כאשר מדובר בתאומים/שלישיה זהה גנטית או אם מדובר בתאים שנוצרו כטרטומה מהגוף של העובר, וגם אז יהיה להם מטען גנטי זהה.


ייעוץ רפואי: ד"ר עידן גורן


למדור היריון ולידה של וואלה! בריאות

  • עוד באותו נושא:
  • הריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully