וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם "הפריה תלת-הורית" עלולה ליצור תינוקות בהזמנה?

4.2.2015 / 12:33

הפרלמנט הבריטי אישר לראשונה הפריה חוץ גופית מהדנ"א של 3 בני אדם שונים, וכבר נשמעים קלות הטוענים כי הרופאים מבקשים לשחק את תפקיד אלוהים. פרופ' משיח מסביר מה מטרת התהליך החדשני, ולמה אין מקום לביקורת

הורים. ShutterStock
האם החוק החדש יצור "תינוקות בהזמנה"?/ShutterStock

הפרלמנט הבריטי אישר אתמול (שלישי) ברוב קולות הצעת חוק שתאפשר הפריה חוץ גופית מהדנ"א של שלושה בני אדם שונים. הטיפולים בטכניקה זו נועדו למנוע העברת מחלות תורשתיות קטלניות ואם אכן החוק יאושר, תהפוך בריטניה למדינה הראשונה בעולם המאפשרת הנדסה גנטית של עוברים. "פריצת הדרך הזו מאפשרת לראשונה, לידת ילדים בריאים לזוגות שבהם האימהות נשאיות של מחלה תורשתית קשה, ועל כך יש לברך ולקוות שעד מהרה נאמץ גישה מהפכנית זו גם בארץ", אמר לוואלה! בריאות, פרופסור שלמה משיח, חלוץ ההפריה החוץ גופית בישראל.

אם יאושר סופית, החוק החדש עשוי לסייע במניעת פגמים במיטוכונדריה - אברונים במספר של מאות עד אלפים, הנמצאים בחומר המקיף את גרעין התא (ציטופלסמה). במיטוכונדריה מתבצעים שני תפקידים חשובים. הראשון הוא תהליך אספקת אנרגיה בתא (הם למעשה "גופיפי הנשימה" של התא), והתהליך השני הוא אחסון ושמירה של החומר תורשתי (DNA) השונה מהחומר התורשתי הנמצא בגרעין.

"לא מדובר על מטען גנטי משולש"

הטיפול החדש יכלול שינוי של ביצית או של עובר, לפני העברתו לרחם האם. כיום, טיפולים כאלה אסורים בחוק, ומתנגדי החוק טוענים כי הוא עלול להוביל ליצירת "תינוקות בהזמנה" וכי הרופאים משחקים את תפקיד אלוהים ומדובר בתהליך לא טבעי של שלושה הורים. פרופסור משיח אינו מסכים עם האמירות האלה. "האמירה שבגישה החדשנית יש שיתוף של שלושה הורים: אב ושתי אימהות, אינה נכונה ויוצרת התנגדות, שנובעת בעיקר מחוסר הבנה. הטיפול המוצע הוא של החלפת הציטופלסמה מהביצית "החולה" בציטופלסמה "בריאה" שמקורה בתא ביצית שנלקח מתורמת. היות והרוב המכריע של החומר הגנטי נמצא בגרעין ומקורו בתורשה של האב והאם הביולוגים, החלפת המיטוכונדריה לא תביא ללידת ילד בעל מטען גנטי משולש", מסביר פרופסור משיח.

אישה בהיריון. ShutterStock
הטיפול צפוי להשפיע רק על מעט יותר מעשר נשים בריטיות בכל שנה/ShutterStock

למרות העניין הרב שעוררה ההצבעה באנגליה, הטיפול צפוי להשפיע רק על מעט יותר מעשר נשים בריטיות בכל שנה, הסובלות מפגמים במיטוכונדריה. לעובר שייווצר בסיום התהליך יהיה את הקוד הגנטי של הוריו, לצד דנ"א מיטוכונדרי מהתורמת, המהווים פחות מאחוז בודד מהקוד הגנטי של העובר. על פי ההערכות, טיפולים כאלה כבר נערכים במדינות כמו סין ויפן, אולם לא קיימת בקרה עליהם.

מחלות שמגיעות רק מהאם

"מחלות מיטוכונדריאליות הן מחלות תורשתיות שמקורן במוטציות בחומר הגנטי של המיטוכונדריה" , מסביר פרופסור משיח, "מחלות אלה מועברות רק באמצעות תא הביצית, כך שהן למעשה מגיעות רק מהאם". פרופסור משיח מוסיף כי המחלות עלולות להיות קשות מאד ועשויות לפגוע באיברי גוף שונים כמו מוח, מערכת העצבים, שרירים, רשתית העיניים ועוד. "היום אנחנו יכולים לנסות למנוע מחלות גנטיות שמקורן במוטציות של החומר התורשתי בגרעין על ידי אבחון גנטי בעובר, אולם אין לנו דרך למנוע את התורשה שלהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully