וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תהפכו את הבית לבטוח יותר?

ד"ר אירה פלטוק

2.2.2015 / 8:30

מרבית ההורים דואגים לבטיחות ילדיהם כשהם מחוץ לבית. במציאות, הסכנה קרובה בהרבה יותר והיא נמצאת במזון שהם אוכלים ובאוויר שהם נושמים. כך תהפכו את הבית שלכם לבטיחותי יותר עבור ילדכם

בטיחות ילדים. ShutterStock
לא רק המובן מאליו הוא מסוכן/ShutterStock

ילד חדש לא רק משנה את האופי של מערכות היחסים במשפחה, אלא גם מצריך שינויים פיזיים בבית. מרבית ההורים שמים דגש על פינות חדות, רהיטים מתנדנדים, חשמל חשוף ומגירות מאובטחות, אבל ישנם עוד גורמים שאולי פחות בולטים לעין, אבל מסוכנים באותה מידה.

לא רק סכינים: מטבח

הרעלות מזון הן אחד מהגורמים הכי שכיחים לפגיעה בתוך הבית, ומרביתן מתרחשות בעקבות אחסון לא נכון של האוכל, בישול לא נכון או מגע של מזון חי במזון מבושל. עוף וביצים, למשל, שהם הם חלק מהמזונות הנפוצים ביותר במטבח הביתי, עלולים להכיל את חיידק הסלמונלה, שהוא הגורם המרכזי להרעלות מזון.

כדי למנוע הרעלות מהסוג הזה, חשוב מאוד להקפיד ולרחוץ את הידיים ואת משטחי העבודה עם מים חמים וסבון לעיתים קרובות. בטח ובטח לפני טיפול במזון או אחרי הליכה לשירותים או החלפת חיתול. גם לקרש החיתוך מפלסטיק יש תפקיד חשוב בשמירה על מטבח נקי ובטיחותי, ומומלץ לרחוץ אותו במים עם סבון אחרי כל שימוש. כאשר מדובר על ניקוי של משטחי עבודה, מגבות נייר חד פעמיות עדיפות על מגבת בד, שרוב הסיכויים שגם היא כבר מלאה בחיידקים אחרי שימוש מרובה.

שמירה על אחסנה ראויה של המזון שאנחנו אוכלים וקונים הביתה, היא חשובה ביותר ומומלץ ככלל אצבע, להפריד מזון מבושל ומזון טרי, גם במקרר וגם בעגלת הקניות. חשוב להמנע מלהניח מזון מבושל על צלחת ששימשה קודם לבשר טרי או ביצים, וחשוב לא פחות, לבשל את האוכל בטמפרטורות הנכונות. במקרה של ביצים למשל, מומלץ לבשלן עד שיתקשו, ואם אתם מתעסקים עם בשר, חשוב להכניסו כמה שיותר מהר לקירור ולהפשירו במקרר ולא בטמפרטורת החדר כמו שרבים נוהגים לעשות.

תינוקת אוכלת. ShutterStock
לחתוך את המזון לחתיכות קטנות, וללמד את הילד ללעוס היטב/ShutterStock

אחרי שאיחסנו ובישלנו את המזון בצורה בטוחה, לאכילה עצמה יש תפקיד מאוד חשוב במניעת תאונות כמו חנק אצל ילדים קטנים. דרכי הנשימה של ילדים קטנים הינן צרות וקצרות, ומעבר לכך, רפלקס השיעול ההגנתי להוצאת מזון או חפץ שחדר לדרכי הנשימה אינו מפותח דיו, כך שחנק מאוכל הוא סכנה שעלולה לארוב במהלך כל ארוחה. בנוסף, השיניים של ילדים רכים אינן מפותחות מספיק עבור לעיסה של מזונות קשים כך שמומלץ להרחיקם מילדים מתחת לגיל 5. כדי להמנע מאסונות, חשוב לחתוך את האוכל של הילדים לחתיכות קטנות וללמדם ללעוס היטב את המזון, תוך כדי שהם ישובים ליד השולחן ואינם מתרוצצים תוך כדי אכילה.

לא רק בחוץ: זיהום אוויר

מזגן. ShutterStock
מקור נוסף לזיהום בבית. מזגן ישן/ShutterStock

זיהום אוויר קיים בעיקר בחוץ אך בקלות רבה הוא עלול להגיע גם לתוך הבית. חשיפה של בני אדם לאוויר מזוהם מסכנת בעיקר קשישים, חולי אסטמה וילדים, שכן אלה האחרונים שואפים יותר אוויר לק"ג גוף והם יכולים להיות רגישים במיוחד לנשימה של חנקן דו-חמצני.

לקראת עונת המעבר, בה נפוץ גם זיהום האוויר שמקורו באבק, מומלץ לאוורר את הבית במידה ובהתאמה למתרחש בחוץ, במיוחד כאשר מדובר על יום שמשי. כמו כן, מערכות המיזוג הביתיות שפועלות ללא הרף בקיץ ולעיתים גם בחורף מהוות מקור נוסף לזיהום אוויר, במידה והמסננים שלהן אינם נקיים.

גורם נוסף, שגובה את חייהם של ילדים כל שנה, הוא הכימיקלים, התרופות וחומרי הניקוי שנמצאים בבית. אלו עלולים להוות מקור להרעלה וחשוב ביותר לשמור עליהם סגורים היטב ובמקום רחוק מהישג ידם של ילדים.

עוד באותו נושא

התרופות בבית מסוכנות לילדים

לכתבה המלאה

לא רק בפינות: אבק בכל הבית

אבק במחשב. ShutterStock
לא לשכוח את הפינות הנסתרות. אבק במחשב/ShutterStock

קרדית אבק הבית היא הגורם המשמעותי הראשון לאלרגיה, ומעל 20% מהאנשים ו85% מחולי האסטמה אלרגיים אליה. מדובר בחרק קטן (בלתי נראה, בעל מידה מיקרוסקופית) שחי בסביבת בני אדם וניזון מקשקשת העור הנושרת מהגוף. באופן טבעי, החרק מוצא את מקומו ואת מזונו בעיקר במוצרי טקסטיל לסוגיהם, כמו מגבות, שטיחים, סדינים ועוד.

על מנת ולצמצם את נוכחותו של החרק, יש צורך להקפיד על כמה כללים, ביניהם איוורור נכון וקבוע של הבית, במיוחד ביום בו קרני השמש בחוץ. דרך נוספת וטובה להימנע מקרדית האבק היא לנקות את האבק בבית באמצעות מטליות לחות ולאחריהן, להשתמש בשואבי אבק חזקים בעלי מסננים מיוחדים. לבסוף, יש לשמור על טמפרטורה קבועה ונוחה ברחבי הבית של כ-24 מעלות ולהימנע מלחות גבוהה שמהווה סביבת גידול ושגשוג נוחה לקרדית.

כמי שכר המחייה שלה הוא בטקסטיל, מגיעה קרדית האבק גם לסל הכביסה בבית, לכן מומלץ לכבס את הבגדים בטמפרטורה גבוהה. כביסה בטמפרטורה נמוכה אינה יעילה בפני רוב החיידקים.

לסיום, למרות שרובנו נוטים לעשות כן, חשוב מאוד לא לשכוח לנקות אבק ממקומות נסתרים שאף אחד לא רואה ואין צורך לאגור דברים שאין בהם שימוש בבית, במיוחד לא צעצועים בחדר הילדים. בסופו של דבר, במקום להעשיר את עולמו של הילד הם בעיקר צוברים אבק.

ד"ר אירה פלטוק, מומחית ברפואת ילדים, מחוז דרום, שירותי בריאות כללית


עוד בנושא:
כך תגנו על הילד שלכם מפני זרים
המגבות שלכם מלאות בחיידקים
שטיפת ידיים מצילה חיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully