וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זהו הסוף לאלרגיה לבוטנים?

1.2.2015 / 10:30

מחקר חדש מצא טיפול יעיל נגד אלרגיה לבוטנים שנחשבת שכיחה ומסוכנת בעיקר בקרב ילדים. באופן מפתיע, התרופה החדשה מכילה בוטנים, ואסור לנסות אותה בבית

בוטנים. ShutterStock
סכנה מיידית למיליוני ילדים ברחבי העולם. בוטנים/ShutterStock

יותר מ-15 מיליון ילדים ובוגרים חיים בארה"ב עם אלרגיה לבוטנים. עבור כל אחד מהם, כל ארוחה וכל חטיף קטן יכולים להפוך לסיוט, וכל שלוש דקות מובהל למיון אדם בעקבות אלרגיה למזון. אצל ילדים, אלרגיה לבוטנים היא אחת האלרגיות הנפוצות והמסוכנות ביותר. מחקר אוסטרלי חדש, מציע תקווה לטיפול באלרגיות בבוטנים בקרב ילדים בעזרת תרופה שעשויה מיוגורט, ובוטנים.

רופאי ילדים ממכון מרדוק מצאו כי שילוב של חיידקים שמצויים ביוגורט עם חלבון בוטנים הצליח לטפל באופן זמני בכ-80 אחוזים מהילדים שנמצאו תחת טיפולם, כך דווח במגזין הרפואי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית. "זהו הצעד הראשון לפיתוח תרופה נגד אלרגיה לבוטנים ואולי אף לאלרגיות לאוכל בכלל", אמר עורך המחקר מימי טאנג לגרדיאן הבריטי, "רוב המשפחות מאמינות שזה ישנה את חיי ילדיהם והם מרגישים הקלה".

מחקרי עבר כבר הראו כי פרוביוטיקה - שעוזרת למערכת עיכול בריאה - יכולה להילחם באלרגיות מזון אצל עכברים, אך המחקר האוסטרלי הוא הראשון לרשום הצלחה גם בבני אדם. במחקר הנוכחי לקחו חלק 60 ילדים בגילאי שנה עד 10 שסובלים מאלרגיות לבוטנים. בכל יום במשך שנה וחצי מחציתם בלעו פרוביוטיקה מומסת במים, יחד עם חלבון הבוטנים, והחצי השני לקח תרופת פלסיבו שדומה בריח ובטעמה לתרופה האמיתית.

הילדים שבלעו את התרופה שעורבבה עם חלבון בוטנים, קיבלו ביום הראשון 0.024 מיליגרם של החלבון, ולאחר מכן המינון הועלה בהדרגה כל שבועיים, כדי לבנות אצלם עמידות. לאחר כמחצית מזמן המחקר, הוסיפו החוקרים חיידקים המצויים ביוגורט אל התרופה.

ילדה אוכל סנדביץ'. ShutterStock
הגוף מצליח לפתח עמידות לבוטנים בהדרגה/ShutterStock

בסיום המחקר אומנם לא כל הילדים הגיבו לתרופה באופן זהה, וחלקם הרגישו אי נוחות וצפצופים ואף חוו התקפים וחזרו לטיפול הרגיל, אך עבור מרביתם התרופה החדשה הייתה יעילה.

עוד באותו נושא

הכל על אלרגיות למזון בילדים

לכתבה המלאה

הילדים פיתחו עמידות לבוטנים

ביום האחרון, לקחו החוקרים את שתי הקבוצות ובחנו מי מהם יכול לעכל כעת חלבוני בוטנים. 26 ילדים מתוך קבוצת הילדים שלקחה את התרופה החדשה ומנתה 28 נבדקים, הצליחו לעכל את החלבון ללא תופעות לוואי, ואילו רק 2 מתוך 28 מהקבוצה השנייה עיכלו גם הם את החלבון ללא בעיה. אלו שעברו את הבחינה הראשונה ללא תופעות לוואי נבדקו שוב לאחר כמה שבועות בהם לא אכלו אף מוצר המכיל בוטנים.

לאחר שקיבלו חלבון בוטנים שוב, 23 מתוך 25 הילדים שטופלו לראשונה בתרופה (משתתף אחד פרש בדרך), הראו עדיין עמידות לבוטנים. למעשה, שלושה חודשים אחרי שהמחקר נגמר, כל הילדים, מלבד אחד, אכלו 5 בוטנים בשבוע ושלוש כפיות של חמאת בוטנים ללא תופעות לוואי.

לא לנסות בבית

הצעד הבא הוא לבחון לכמה זמן העמידות מחזיקה מעמד, והחוקרים רוצים כעת לקחת את הקבוצה שעברה את כל המבחנים, ולהכניס אותה לדיאטה ללא בוטנים למשך חודשיים, ואז לבחון את התוצאות. "למרות שהורים רבים מתרגשים מהתוצאות, טאנג וצוות החוקרים מזהירים כי אסור לנסות את זה בבית. "מדובר על מחקר שמצריך מעקב רפואי צמוד מאוד, שהרי מדובר פה על ילדים שאלרגים לבוטנים ומקבלים מוצר עם בוטנים שגורם להם לתופעות לוואי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully