וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה המסוכנת מהעבר ששבה לחיים

28.1.2015 / 9:36

בחודשים האחרונים מחלת החצבת מסעירה את ארה"ב – עשרות ילדים נדבקו במחלה בדיסנילנד, לאחר שנים רבות שבהן זכינו לשכוח ממנה. הסיבה: יותר ויותר הורים לא מחסנים את ילדיהם. למה זה קורה?

חצבת. GettyImages
החיסון הפך מחלה קטלנית לזיכרון רחוק, כמעט/GettyImages

פעם כמעט כולם חלו בחצבת, אך בשנים האחרונות, בזכות החיסון נגדה, המחלה נעלמה מן העולם. היא היתה יכולה להיות נחלת העבר לגמרי, אילולא הורים הפסיקו לחסן את ילדיהם נגד המחלה.

בחודשים האחרונים יותר מ-70 בני אדם נדבקו במחלה בדיסנילנד שבארה"ב. וזה רק קצה הקרחון. בארה"ב נרשם מתחילת החודש גל חצבת שכמותו לא ידעה זה שנים. בעוד שבעשור האחרון הממוצע השנתי עמד על פחות מ-100 מקרי הידבקות בחצבת, בשנת 2014 דווח על כ-700 מקרים, ומתחילת החודש הראשון של 2015 המספרים הולכים ועולים. רובם המכריע של הנדבקים הם ילדים שלא חוסנו נגד המחלה המסוכנת.

מיקי מאוס. AP
דיסנילנד. 70 מקרים בחודש/AP

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עד שנות ה-60 – אז החלו במתן חיסון נגד חצבת – המחלה הרגה 2.6 מיליון בני אדם מדי שנה. היום כ-145 אלף בני אדם מתים מחצבת מדי שנה, בעיקר במקרים שבהם אין נגישות לחיסון. רק אחוז קטן מאוד ממקרי המוות מתרחש במדינות מערביות שבהן חיסון נגד חצבת הוא במסגרת חיסוני החובה. מסיבה זו הורים רבים כבר לא רואים בחצבת מחלה מסכנת חיים, וחבל – כי דווקא בגלל זה הם מפסיקים לחסן נגדה, ומעודדים את תפוצתה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אדם אחד יכול להדביק חדר שלם

"כ-40% מהחולים בחצבת יפתחו סיבוכים, שנעים בין דלקת אוזניים, דלקת בדרכי הנשימה העליונות, דלקת ריאות ודלקת של רקמת המוח"

חצבת נגרמת מנגיף הפאראמיקסווירוס (Paramyxovirus)ונחשבת למחלה מאוד מאיימת מכיוון שהיא אחת המחלות המידבקות ביותר. הנגיף שגורם למחלה עמיד יחסית בסביבה ולכן יכולתו להדביק גבוהה. אם אדם חולה חצבת ישתעל בחדר מסוים, הנגיפים שלו יישארו באוויר במשך שעות ועלולים להדביק אנשים רבים. הסימפטומים העיקריים של המחלה הם שיעול, נזלת, עיניים אדומות, כאבי גרון, חום גבוה ופריחה טיפוסית על גבי העור שמורכבת מכתמים גדולים ושטוחים. בנוסף, קיימים נגעים לבנים קטנים בתוך חלל הפה שמסייעים באבחנה.

ברוב המקרים הגוף מצליח להתמודד עם הנגיף שגורם לחצבת, אבל כ-40 אחוזים מהחולים בחצבת יפתחו סיבוכים הקשורים למחלה. הסיבוכים נפוצים יותר אצל ילדים צעירים מאוד (בני פחות מחמש), במבוגרים מעל גיל 20 ואצל אנשים מדוכאי חיסון. למרבה הצער, ילדים מתחת לגיל 5 נמצאים בסיכון הכי גבוה למות מהמחלה. הסיבוכים נעים בין דלקת אוזניים פשוטה, דלקת בדרכי הנשימה העליונות, דלקת ריאות, ואפילו דלקת של רקמת המוח (אנצפליטיס).

חצבת. GettyImages
החיסון נגד חצבת ניתן בטיפות החלב בגיל שנה/GettyImages

אחד הסיבוכים הנפוצים מחצבת הוא דלקת ריאות, וזהו גם גורם המוות המרכזי. על פי נתוני הארגון האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), אחד מכל 20 ילדים שחלו בחצבת יסבול מדלקת ריאות. אחד מ-1,000 יפתח אנצפליטיס, ואחד או שניים מכל 1,000 חולים ימותו מהמחלה. אוכלוסיה נוספת שנמצאת בסיכון מיוחד היא אוכלוסיית הנשים בהיריון. אישה שאינה מחוסנת ונבדקת במהלך ההריון בחצבת נמצאת בסיכון להפלה, ללידה מוקדמת או לעובר קטן לגיל ההריון.

ומה המצב בישראל?

התפרצות המחלה בדיסנילנד - אחד ממוקדי המשיכה האטרקטיביים בעולם עבור מיליוני ילדים - הצליחה לגרום לבהלה בארה"ב, ולתסכול עבור הרבה מאוד הורים שמרגישים כי ילדיהם בסכנה בגלל החלטות שמקבלים הורים אחרים. בישראל, למרבה המזל, לא נרשמה באחרונה עלייה בתחלואה בחצבת. על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור המתחסנים נגד המחלה בקרב ילדים בני שנתיים ברמה הארצית הינו 96-97%. לכן, בשנת 2014 נרשמו רק 6 מקרים של חצבת, לעומת 220 מקרים בשנת 2012, ומאות מקרים, כאמור, בארה"ב.

הנתונים הללו מעודדים, אבל כדי לשמור עליהם יש להמשיך ולהתחסן נגד המחלה. על פי דו"ח מבקר המדינה האחרון, עשרות אלפים מהילדים בישראל לא חוסנו בחלק מהחיסונים או לא חוסנו כלל. יש אוכלוסיות, דוגמת תושבי שכונות חרדיות בירושלים והבדואים בנגב, ששיעור המתחסנים בהן נמוך לעומת הממוצע הארצי, ויש סכנה גדולה להתפרצות מחלות בקרבן.

הדרך הטובה ביותר להילחם במחלה - חיסון

כאשר ילד נדבק במחלה, הטיפול הוא ברובו טיפול סימפטומטי להקלה על החום והכאבים. קיימת אפשרות של מתן חיסון בדיעבד עבור פעוטות או מבוגרים שנחשפו לנגיף במהלך 72 השעות שלאחר החשיפה כדי ליצור הגנה מסויימת כנגד הנגיף. אצל נשים בהיריון, פעוטות ומדוכאי חיסון ניתן להזריק נוגדנים מוכנים שיכולים למנוע את המחלה או להקל על חומרת התסמינים לאחר חשיפה ודאית.

אבל אין ספק שהדרך הטובה ביותר להילחם המחלה היא למנוע אותה באמצעות מתן החיסון לפי תוכנית החיסונים של משרד הבריאות. בישראל, החיסון נגד חצבת ניתן בטיפות החלב בגיל שנה, ובהמשך ניתנת מנת דחף גם בבית הספר בכיתה א'. החיסון הזה מעניק הגנה לכל החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully