וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטה שלכם מתחילה בסופר: 6 טיפים לקניות בריאות

15.1.2015 / 16:16

למה אנחנו קונים חטיפים באריזות אדומות, איך שוב הגיעו שתי חבילות עוגיות לעגלת הקניות שלנו, ואיך בכלל אפשר לקרוא את התוויות על האריזות? המדריך לאבודים בסופר

קניות בסופר. ShutterStock
כמו מבוך. לקנות חכם ובריא/ShutterStock

כאשר אנחנו מקפידים על התזונה שלנו, בין אם זה משיקולי בריאות או דיאטה, אחת ההמלצות הראשונות היא תמיד להרחיק מהבית מאכלים לא בריאים ומפתים. ובכל זאת, הרבה פעמים כשאנחנו מגיעים לסופרמרקט, אנחנו מתקשים להימנע מהעמסת העגלה שלנו בשלל פינוקים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות קניות חכמות ובריאות יותר.

1. תאכלו משהו

צאו לקניות שבעים כך שתוכלו לעשות בחירות מושכלות יותר. מחקרים מצאו שאנשים שהולכים לקניות מזון רעבים, קונים יותר, בעיקר יותר מזון עתיר קלוריות ופחות בריא.

במחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי JAMA בשנת 2013, 68 אנשים נדרשו לעשות צום קצר של 5 שעות ואז התחלקו לשתי קבוצות – קבוצה אחת אכלה ארוחה, והשנייה לא אכלה דבר. לאחר מכן שתי הקבוצות נדרשו לעשות קניות מזון דרך האינטרנט באתרים שהציעו מגוון מזונות – דלים ועתירים בקלוריות כאחד. בעוד ששתי הקבוצות רכשו את אותה כמות של מזונות דלי קלוריות, הקבוצה שלא אכלה לפני הקניות צרכה כמות גדולה יותר של מזונות עתירי קלוריות.

2. שלא יעבדו עליכם

לסידור המזונות על מדפי הסופר יש חשיבות מכרעת על בחירות הקונים. מוצרים שהמשווקים רוצים שנקנה יהיו ממוקמים באיזורים בולטים ובמיקום התואם את הצרכנים שלו. כך מוצרים שמכוונים לקהל בוגר יהיו במדפים בגובה העיניים בעוד שמדפים שמכוונים לילדים יהיו במדפים נמוכים יותר. את חטיפי השוקולד משאירים לכם להמתנה ליד הקופאית לקנייה אימפולסיבית לעצמכם או להשתקת הילד שמשתעמם בתור. אם תכירו את הפיתויים שרשתות השיווק מציבות בפניכם, יהיה לכם קל יותר לעמוד בפניהם.

שימו לב שאת הדברים הכי מפתים ממקמים בדרך כלל במרכז החנות, ואילו את מוצרי הבסיס (אלה שנקנה בכל מקרה) ממקמים רחוק יותר, בסמוך לקירות החיצוניים. מומלץ לקנות בעיקר בחלק החיצוני של הסופרמרקט – קניה המאפשרת לבנות סל מזון בסיסי בלי פיתויים מיותרים.

קניות לחג בסניף שופרסל ביגאל אלון בת"א, מרץ 2013. ניב אהרונסון
סליחה, זה מגיע ביותר בריא?/ניב אהרונסון

3. לא כל הירוק בריא

בשיווק מזון יש שימוש באלמנטים ויזואלים שונים – תאורה, מגוון וגם צבע. אדום הוא אחד הצבעים השימושיים בתעשיית המזון (חשבו רגע כמה רשתות מזון מהיר ואריזות של חטיפים אתם מכירים שהצבע האדום שולט בהם) – הוא בולט ומושך את תשומת הלב ויש הטוענים שהוא אף מעורר תיאבון. לעומת זאת, ירוק מעורר בדרך כלל קונוטציה של בריאות, ומשמש פעמים רבות ביחד עם הצבעים לבן או חום לאריזה של מוצרים שרוצים להקנות להם תחושה בריאותית. לצערנו, בהרבה מאוד מקרים המוצרים האלה לא באמת בריאים. היו מודעים להשפעה של הצבע וזכרו שלא תמיד מחכה לכם בתוך האריזה המוצר שהיא מנסה למכור לכם.

חטיפי בריאות. ShutterStock
חטיף בריאות? לא בטוח/ShutterStock

4. לימדו לקרוא תוויות מזון

תוויות המזון עתירות מידע, אבל הוא בדרך כלל מופיע בכתב קטן וקשה לקריאה. הרבה אנשים לא יודעים בדיוק את המשמעות של הדברים שהם קוראים ונוטים להסתמך על ההצהרות שיש על האריזה כמו "ללא שומן טרנס" או "ממוצרים טבעיים בלבד" אבל לעיתים הסימונים הללו עלולים להיות מטעים. לדוגמה, שמן שמשווק "ללא כולסטרול" - עובדה בסיסית שנכונה לכל שמן, שכן שמן הוא מן הצומח ולא מן החי, קרטיבים וגלידות שישווקו כנטולי/דלי שומן אך עשירים בסוכר וכן הלאה.

הנה 3 טיפים שיעזרו לכם להתמצא:

1. הרכיבים מסודרים בסדר יורד מהגדול לקטן - אם הרשימה מתחילה ברכיבים כמו קמח לבן, סוכר, חמאה/מרגרינה/שמן דקלים וכדומה – המוצר לא בקטגוריית הבריאות (גם לא אם איפשהו בהמשך הרשימה מפציע לו הקמח המלא)

2. רשימת רכיבים באורך הגלות ורווית מספרי E - כנראה שאתם אוחזים ביד במוצר מעובד מאוד. באופן כללי עדיף בדרך כלל לבחור במוצרים עם רשימת רכיבים קצרה.

3. השוואה חכמה – השוו בין הערכים התזונתיים של מוצרים מאותה קטגוריה ובחרו את הטוב ביותר מביניהם. העדיפו מוצרים שמכילים פחות נתרן ופחות שומן רווי, ואם עודף המשקל הוא עניין – גם דלים יותר בקלוריות.

עוד באותו נושא

סיבה טובה מאוד ללמוד לקרוא תוויות מזון

לכתבה המלאה

5. אל תתפתו למבצעים

מבצעים יכולים לפתות אותנו מאוד, וכך פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו בעגלה עם קרטון של גלידה, שתי אריזות וופלים שהיו ב-1+1, וגם מארז שוקולד במחיר מוזל "למקרה שיבואו אורחים". לא תכננתם לקנות את זה? לא בריא לכם? ותרו על המבצע. לעומת זאת, כדאי לנצל את המבצעים כדי לקנות מזונות בריאים. לדוגמה מבצעים על ירקות טריים או קפואים, מבצעים על לחמים מלאים וכן הלאה. היו בררנים בבחירת המבצעים שלכם: מבצעי ג'אנק – OUT, מבצעי בריאות – IN.

6. ביחרו את הג'אנק בחכמה

באוכל כמו באוכל אין אף פעם לא, ובהחלט אפשר מדי פעם לאכול משהו שהוא לא ממש בריא. אבל כשעושים את זה כדאי לקנות אותו באריזה אישית (כמו גלידה אישית/חטיף/בורקס וכדומה) ולא באריזה משפחתית או בקופסה שיש בה הרבה יחידות ובהתאם למספר האנשים שמתכננים לאכול. כך אוכלים, נהנים ולא נשארים עם עודפים שצריך "לפנות" אחר כך.


נטלי שמש היא תזונאית קלינית, חברת פורום צמחונות-טבעונות של עמותת עתיד - עמותת הדיאטנים בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully