וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איכילוב מציג: בנק הצואה הראשון בישראל

12.1.2015 / 8:10

אחרי שטיפלו בחמישה חולים והצליחו לרפא אותם, הקים בית החולים מאגר צואה ראשון מסוגו בארץ שנותן מענה לחולים שנדבקו מחיידק מעיים שנגרם עקב טיפול ממושך באנטיביוטיקה

בנק צואה באיכילוב. ליאור צור,
מנהל הרשת לבקטריותרפיה באיכילוב. ד"ר ניצן מהרשק/ליאור צור

בנק צואה בישראל: בבית החולים איכילוב הוקם לאחרונה מאגר של תרומות צואה, לטיפול במחלות גסטרו, במערכת העיכול ובזיהומים שנרכשים לאחר שהייה בבית חולים. מדובר במאגר ראשון מסוגו בישראל, של מה שמוגדר "מהפכה טיפולית" ואושר על ידי ה- FDA בארצות הברית. באיכילוב בוצעו עד כה חמש השתלות צואה בחולים עם זיהום ממושך, ואצל כולם נעלם החיידק תוך ימים ספורים, בעקבות טיפול אחד.

שכיחות הזיהום מחיידק הקלוסטרידיום דיפיצילה, התוקף את המעי וגורם לשלשול קשה ומסכן חיים, עלתה בשנים האחרונות בארץ ובעולם. החיידק נגרם כתוצאה משימוש ממושך באנטיביוטיקה ומתפשט בבתי חולים. קרוב לוודאי כי שכיחות הזיהום עלתה, בשל השימוש הנרחב באנטיביוטיקות, אשר משנות את מבנה אוכלוסיית חיידקי המעי וכך מאפשרות לחיידק הקלוסטרידיום להתרבות במעי. על פי בית החולים איכילוב, במחקרים נמצא כי עד 20% מהמטופלים אשר נכנסים לבית החולים ללא זיהום יכולים להדבק בחיידק במהלך האשפוז.

מהפכה טיפולית

חידקיי המעיים אינם קלים לריפוי, אך מחקרים גילו שהשתלת חיידקים מהצואה של אדם בריא לאדם חולה, הביאה לריפוי מוחלט של המחלה תוך ימים ספורים ובאחוזי הצלחה של כ-90% בחולים אשר סבלו משלשולים ממושכים ולא הגיבו לטיפולים אחרים. למרות שבבית החולים מציינים כי מדובר במהפכה טיפולית, והשיטה החדשה אושרה רק לאחרונה על ידי ה- FDA בארצות הברית, סגולות הריפוי של הצואה למעשה אינן חדשות. ברפואה הסינית השתמשו בתכשירי צואה לריפוי מחלות בבני אדם כבר לפני 1,500 שנים.

בנק צואה באיכילוב. ליאור צור,
הדגימות נשמרות בטמפרטורה של 80 מעלות מתחת לאפס ועוברות הפשרה כאשר מגיע חולה מתאים/ליאור צור
בנק צואה באיכילוב. ליאור צור,
תרומת צואה מאדם בריא לאדם חולה/ליאור צור

בבית החולים איכילוב בוצעו עד היום חמש השתלות צואה, בקרב חולים עם זיהום ממושך בקלוסטרידיום דיפיצילה. חולים אלה לא הגיבו לטיפול בן מספר חודשים במספר סוגים של אנטיביוטיקות וסבלו סבל רב. לאחר טיפול יחיד בהשתלת נוזל צואה, השלשול בקרב החולים חלף תוך ימים ספורים ולא נותרה עדות לחיידק בגופם. שירות הבקטריותרפיה שמציע מאגר הצואה יעסוק הן בטיפול והן במחקר של יעילות השתלות נוזל הצואה במצבי חולי שונים, כגון השמנה וסוכרת, ובקרב חולים הסובלים מקוליטיס כיבית.

תורמי הצואה הינם מתנדבים בריאים, אשר עוברים בדיקת רופא, עונים על שאלון מדוקדק לגבי היסטוריה רפואית ועוברים בדיקות דם וצואה לשלילת מחלות זיהומיות ומטבוליות.

התורמים מביאים את הצואה, אשר ממנה מופקים החיידקים. הדגימות נשמרות בטמפרטורה של 80 מעלות מתחת לאפס ועוברות הפשרה כאשר מגיע חולה מתאים, ומוזלפות למעי החולה בעזרת קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה. עלות סקירת תורם פוטנציאלי היא גבוהה מאד ועומדת על כ-3,500 שקלים. הטיפול מבוצע כיום בתשלום ואינו חלק מסל הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully