וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הנמנום: כמה צריך לישון בצהריים?

7.1.2015 / 13:01

החלטתם לפנק את עצמכם בשנת צהריים? חוץ מהעובדה שאתם בני מזל, יש דבר אחד שאתם צריכים לדעת כדי שתוכלו לקום ערניים וחיוניים אחריה. הגיע זמן לישון, אבל לזמן קצר

אישה מפהקת. ShutterStock
קמתם משנ"צ לא טוב? כנראה שישנתם יותר מדי/ShutterStock

אתם מתעוררים אחרי שנת צהריים מעוכים ועייפים יותר? ובכן, כנראה שישנתם קצת יותר מדי. וליתר דיוק, מעל 30 דקות. מומחי שינה מציעים לנו לישון במהלך היום רק לפרקי זמן קצרים - power nap, ובעברית -תנומת כוח.

תנומת הכוח אורכת בין 10 ל-20 דקות והיא בעלת השפעה אדירה על המוח שלנו. ממש כמו הריסטארט במחשב, גם המוח שלנו צריך לפעמים כיבוי והפעלה מחדש, לא משנה אם זה בצהריים, בבוקר, בערב, לפני או אחרי מבחן. תנומת הכוח יכולה להעלים את העננים שמכסים לנו את המחשבה בחלקים מסוימים של היום ולהחזיר לנו את האנרגיה.

ישנים הרבה וקמים עייפים

השינה שלנו מחולקת לארבעה מחזורי שינה, שאורך כל אחד מהם הוא כ-90 דקות. על מנת ולא לקום עייפים בבוקר אנחנו צריכים לישון בלילה ארבעה מחזורים שכאלה (כ-6 שעות), זאת על מנת שהגוף שלנו יצבור אנרגיה ויעבוד כמו שצריך. חלק מהמחקרים טוענים כי מי שישן מעל ארבעה מחזורי שינה, בעצם גורם לגוף שלו לעייפות. במהלך היום, ממש כמו רעב, הגוף שלנו יכול לבקש לישון שוב, אך מי מאיתנו שישן שינה עמוקה של כמה שעות עלול לקום לא מאופס. בדיוק בשביל לפתור את הלוגיקה ההפוכה הזו קיימות התנומות הקצרות.

אפקט התנומה

10-20 דקות: תנומה אידיאלית להעלאת רמות האנרגיה והערנות. בגלל שהשינה קצרה ולא עמוקה, סיכויי ההתאוששות ממנה הם הרבה יותר גבוהים, ובדרך כלל תקומו ממנה חיוניים ולא ישנוניים ורגזנים.

30 דקות: לשינה כזו אומנם יש השפעה מיטיבה, אבל לפני שתחוו את ההשפעות החיוביות שלה, היא תגרור אחריה לרוב התאוששות של 30 דקות, שבמהלכן תרגישו עייפים מאוד.

60 דקות: שינה של שעה נמצאה כמועילה לזיכרון, גם של פרצופים וגם של עובדות, לכן כדאי לבצע אותה לפני מבחנים או אירועים חשובים. בגלל שהגוף נכנס למצב של שינה עמוק, אבל היא בכל זאת שינה קצרה יחסית, יש סיכוי לקום אחריה עצבנים.

90 דקות: פה כבר מדובר על מחזור שינה שלם, שהגוף שוקע בשינה עמוקה ואפילו חלומות נכנסים באמצע. שינה כזו מחזקת את היצירתיות, כמו גם זיכרון הרגשי והזיכרון המנהלי הקשור ליכולות קוגניטיביות ומוטוריות. אחרי שינה של שעה וחצי, לא אמורה לכם להיות לכם בעיה לקום.

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully