וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הכי בטוח להושיב פעוטות בתחבורה ציבורית?

2.1.2014 / 8:45

ברכב הפרטי אנחנו מקפידים לחגור אותם בכיסאות בטיחות והחוק גם מחייב זאת, אך בתחבורה ציבורית כולל במוניות זו לא חובה. איך תגנו על הילדים מתאונת דרכים בנסיעה באוטובוס, רכבת ומונית? המומחים משיבים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אם ילדתם ובאתם לשחרר את התינוק מהתינוקייה בלי סלקל – לא ישחררו אתכם הביתה. הנושא של בטיחות תינוקות ופעוטות ברכב מעוגן כיום בחוק (תקנה 83 א' לתקנות התעבורה) ואם בעבר כל הורה החליט על דעת עצמו איך הוא משנע את צאצאיו באוטו – כיום מקפידים מאוד על הסעה בסלקל ולאחר מכן בכסא בטיחות ובוסטר.

כל זה טוב ויפה עד שנוסעים עם הילדים בתחבורה ציבורית, ובמיוחד במונית שהיא רכב פרטי לכל דבר. מן הסתם, הסיכון לתאונת דרכים ברכב פרטי או מונית הוא זהה – אך כאן החוק מקל על ההורים ואינו מחייב הושבה בכיסאות בטיחות מכל סוג. יש בכך עניין של היגיון ונוחות (הרי כולנו נדרשים לעיתים למונית ואם הילדים מצטרפים זו בעיה להיסחב עם כסאות הבטיחות מהבית), אבל לא פעם עולה בנסיעה המחשבה המטרידה שאם חס וחלילה יקרה משהו הילדים אינם בטוחים.

שאלנו את המומחים של ארגון בטרם לבטיחות ילדים איך הכי בטוח לנסוע עם פעוטות בתחבורה ציבורית. אביטל אפל-פנקס, מנהלת תחום מדיניות ציבורית בארגון, עשתה לנו סדר.

איך מומלץ לנסוע עם פעוט באוטובוס וברכבת?

חשוב לדעת כי הסיכון להיפגעות בתאונה בה מעורב אוטובוס היא סטטיסטית נמוכה באופן ניכר מהסיכון להיפגע מתאונה ברכב פרטי. כמו כן, בגלל המבנה הגדול שלו במקרה של תאונה האוטובוס מעניק הגנה טובה יותר לנוסעים מאשר רכב רגיל. כדי להיות כמה שיותר בטוחים, מומלץ לשבת עם הילד במושבים שהם נגד כיוון הנסיעה או במושבים שיש לפניהם מושב אחר (ולא במושבים הסמוכים לדלתות היציאה מהאוטובוס).

לגבי תינוקות אין המלצה האם עדיף להושיב בסל-קל או להושיב על הברכיים, מכיוון שבכל מקרה אין משהו שמעגן אותם לשלדת האוטובוס. אם באוטובוס קיימת חגורת בטיחות וניתן להתקין בה את מושב הבטיחות – רצוי להושיב את הילד במושב בטיחות חגור.

ברכבת אין חגורות בטיחות כך שאין אלא לשבת עם הילד ללא מושב בטיחות.

כיצד מומלץ להושיב פעוט במונית?

האופן הבטוח ביותר להסיע ילדים במונית הוא באותה צורה כמו שמסיעים ילדים ברכב פרטי – בהתקני ריסון בהתאם לגילם של הילדים ומשקלם.

לאחרונה חברת גט טקסי השיקה צי רכבים שמותאם להורים וילדים - כזה המאפשר בוסטר בטיחותי. עם זאת חשוב לציין שהבוסטר נותן פתרון לילדים החל מגיל 3 ובמשקל של 18 ק"ג.

כשמדובר בתינוקות מומלץ להביא סלקל. כיום סלקלים רבים מתחברים לשלדת העגלות כך שמי שמסתמך על נסיעות רבות במונית יכול לקחת זאת בחשבון בעת רכישת עגלה..

בנוסף, קיים מושב בטיחות בשם sit n' stroll שהופך לעגלה וניתן לחגור אותו במונית והוא בוודאי עדיף על חגירה עם חגורת בטיחות בלבד. המושב מתאים גם לטיסות. קיימים בשוק גם בוסטרים המתאימים החל מ-9 ק"ג שהם קלים לנשיאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבוסטרים של גט טקסי. יוזמה ראשונה לנסיעה בתחבורה ציבורית/מערכת וואלה!, צילום מסך

איזו הגנה מספקת לפעוט חגורת הבטיחות של הרכב?

מטרת החגורה היא להשאיר את האנשים ברכב ולמנוע את היזרקותם אל מחוץ לרכב, שזו הסכנה הגדולה. במקביל יש לוודא שאמצעי החגירה עצמו אינו פוגע בילד/בנוסע. בזמן תאונה הידוק החגורה יוצר לחץ חזק על הגוף ונשאלת השאלה האם הגוף מסוגל להתמודד עם האנרגיה הזו. מושבי בטיחות שבהם יש מספר רצועות פנימיות מחלקים את האנרגיה הזו על פני מספר נקודות בגוף.

גם למיקום הרצועות על פני הגוף יש משמעות. עצמות האגן למשל מסוגלות לקלוט את האנרגיה, אבל הבטן נטולת העצמות – לא מסוגלת. לכן אסור בשום מצב שהחגורה תהיה מונחת על בטנו של הילד (מושב הבטיחות והבוסטר מבטיחים זאת). גם במצב שבו ילד יושב על ההורה וחגור עמו או חגור בחגורה שלא מותאמת לו יש סכנה להיפגעות האיברים בחלל הבטן.

יש לקחת בחשבון שכל גוף שאינו חגור כמו שצריך עלול להיזרק בחלל הרכב ולפגוע בשאר הנוסעים ולכן באופן כללי עדיף לחגור בחגורת בטיחות מאשר לא לחגור כלל, אבל יש לקחת בחשבון שהדרך היחידה להימנע מהיפגעות היא ישיבה במושב בטיחות/בוסטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully