וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתמכרות המסוכנת של המאה ה-21

23.12.2014 / 17:29

6 אחוזים מבני האדם בעולם מכורים לאינטרנט. מה שאומר שמאות מיליונים לא רק מבזבזים את מרבית זמנם בגלישה, אלא עתידים לסבול מהשמנה, בעיות שינה ודיכאון. איך תזהו אם גם אתם ביניהם?

גלישה באייפד. ShutterStock
לא מניחים אותו לרגע/ShutterStock

לא סיגריות, לא אלכוהול, לא הימורים ולא תכניות ריאליטי. ההתמכרות הכי מסוכנת של המאה ה-21 היא בכלל האינטרנט. מחקר חדש שמגיע מאוניברסיטת הונג קונג בחן את אופן השימוש באינטרנט של כ-100 אלף אנשים ב-31 מדינות. הממצאים שלו צריכים להדאיג את כולם, ואת מי שגר במזרח התיכון במיוחד.

המחקר גילה כי 6 אחוזים בממוצע מהאנשים בעולם מכורים לאינטרנט. ממצא נוסף, הראה כי אף שרק כמחצית מהאנשים במזרח התיכון חשופים לאינטרנט חופשי, אחוז המכורים כאן הוא הגבוה ביותר בכל העולם, והוא עומד על 10.9. לשם השוואה, בצפון ומערב אירופה, הנתונים עומדים על 2.6 אחוזים של מכורים לאינטרנט. בין המדינות שהשתתפו במחקר היו ישראל, לבנון ואירן ומדינות מאזורים אחרים כמו ארה"ב, יוון, הונג קונג, טורקיה ועוד.

קשה לחזור לעולם האמיתי

ההתמכרות לאינטרנט, שהחלה בעיקר בעשור האחרון עם התרחבות הרשתות החברתיות, היא לא רק תופעה תרבותית אלא גם בריאותית. להתמכרות לאינטרט יש השפעות בריאותיות רחבות, שנלמדות כבר כיום ועוד ילמדו בעתיד. אחת התופעות הכי חזקות שיצאו מהעולם המרושת שבו אנו חיים היא הבדידות והדיכאון, זאת למרות שעל פניו, האינטרנט מספק לנו שלל הזדמנויות ליצור קשרים חדשים. בפועל, שימוש נרחב ברשתות החברתיות, עלול להוביל ללחץ ולחרדה ואף לקושי להתנתק מהעולם הווירטואלי ולחזור אל העולם האמיתי.

אילוסטרציה. ShutterStock
לבד, אם את זה מרגיש ביחד/ShutterStock

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי מחצית מהאנשים שהגדירו את עצמם כחובבי גאדג'טים ומכשירים, העידו כי הם הרגישו חרדה ותסכול כאשר לא הייתה להם נגישות למכשיר שלהם, גם אם מדובר היה ביום חתונתם או בהליכה לרופא שיניים. התופעה שפעם הייתה שולית, התרחבה כל כך עד ש-1 מתוך 8 אנשים באנגליה מראה סימני התמכרות למכשיר הטלפון החכם שלו.

אז איך מזהים התמכרות לאינטרנט? "כשלמכשיר אלקטרוני יש השפעה של ההתנהגות של הבן אדם, יותר מאשר מישהו או משהו אחר, זה הזמן להתחיל לשנות", הסביר ד"ר ריצ'רד גרהאם, שמנהל תכנית לגמילה מטכנולוגיה בבית חולים בלונדון לדיילי מייל. "כשאנשים מרגישים לא בנוח כשהם לא ליד מכשיר שמאפשר להם גישה לאינטרנט, וכשהם לא מתרגשים משום דבר כשם שהם נהנים בזמן הגלישה באינטרנט, אז קיימת בעיה אמיתית".

ההתמכרות יכולה להתבטא גם אצל מבוגרים וגם אצל ילדים על ידי חוסר קשר עם הסביבה, עצבנות ושינויי מצב הרוח לעיתים תכופות.

עוד באותו נושא

למה הבדידות מגיעה דווקא בחגים?

לכתבה המלאה

גיל המשתמשים יורד

אחת הבעיות הבריאותיות הגדולות ביותר בשימוש באינטרנט היא שהגילאים של המשתמשים נמצאים בירידה, וכיום כל ילד חשוף בגיל מוקדם למסכים באשר הם, שגורמים להשמנה, בעיות שינה, מצבי רוח ובעיות התפתחותיות בגדילה. לאור הממצאים האלה ובשל העובדה שילדים מבלים כשמונה שעות מול מסכים, פרסם רק החודש איגוד רופאי הילדים בארה"ב נייר עמדה שבו נכתב כי אין לחשוף ילדים עד גיל שנתיים לשום מכשיר אלקטרוני, וזה כולל מכשירי סמארטפון, טאבלטים וטלוויזיה. עוד הומלץ כי ילדים בני שלוש עד חמש יוגבלו לשעה ביום, וילדים מבוגרים יותר לשעתיים ביום. במציאות של היום, כבר לא בטוח שזה אפשרי.

  • עוד באותו נושא:
  • אינטרנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully