וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתוס או אמת: הכל על תזונת תינוקות

מערכת וואלה! בשיתוף רונית דוייב, מנהלת רפואית סימילאק

21.12.2014 / 9:00

כשתינוק ניזון מפורמולה האם הוא סובל יותר מקוליק? האם פליטות מרובות הן סימן שצריך לעבור לתחליף צמחי? ומה לגבי התייבשות תינוקות בחורף? כל המיתוסים על תזונה והאכלה של תינוקות והאמת מאחוריהם

תינוק ניובורן בגיגית מרופדת צמר. ShutterStock
גם תינוקות בעולם המוצף במידע ניזונים ממיתוסים שגויים/ShutterStock

כיום אנחנו נכנסות להיריון, יולדות ומגדלות תינוקות בעולם ספוג במידע ומרושת חברתית. אבל בדיוק כמו פעם - מיתוסים ודעות קדומות בכל נושא, ועל אחת כמה וכמה בתחומי היריון, לידה והורות – שרירים וקיימים. בחנו מקרוב כמה מיתוסים בתחום של הזנת תינוקות בתרכובת מזון לתינוקות (תמ"ל) וביררנו מה נכון ומה לא.

תינוקות הסובלים מקוליק צריכים לעבור לתחליף חלב צמחי

לא נכון.

קוליק הינה תופעה של כאבי בטן התקפיים, המופיעים בדרך כלל באופן פתאומי אצל התינוק, בשעות אחר הצהריים או הערב ומלווים בבכי חזק וממושך העלול להמשך אף מספר שעות.

84 אחוזים מהאימהות מצהירות שתינוקם חווה בעיות עיכול, אבל במחקרים נמצא שרק 20 אחוזים מהתינוקות יאובחנו כסובלים מקוליק. תופעה זו מתחילה בדרך כלל בשבועות הראשונים לחיים (3-6) , וחולפת עד גיל 3 חודשים. סיבת התופעה אינה ידועה, אך בחלק מהתינוקות היא יכולה להיות קשורה לרעב, בליעת אויר לקיבה ולמעי, האכלת יתר ואלרגיה למזון. מכיוון שהסיבות לקוליק אינן ידועות, אין לתופעה טיפול מוגדר ויעיל, אך ניתן לנסות ולהקל על התינוק בכמה דרכים.

1. השכבת התינוק כשבטנו על ירך המטפל.
2. עיסוי הגב התחתון של התינוק.
3. אמבטיה חמה, כרית מחוממת או בקבוק מים חמימים עטוף במגבת.
4. שינוי בשיגרת ההאכלה, והקפדה על הוצאת אויר מעת לעת בזמן ההזנה. (יש להימנע מאכילת יתר או חסר).
5. נדנוד קל על ידי ישיבה עם התינוק בכסא נדנדה, או נסיעה באוטו כשהתינוק שוכב בכסא בטיחות תוך כדי השמעת מוסיקה נעימה.
6. הקטנת גירויים על ידי כניסה לחדר שקט וחשוך.

אם נראה לכם שהכאבים של התינוק חמורים במיוחד פנו לרופא שיעשה הערכת מצב.

תינוק אוכל מבקבוק. ShutterStock
יש להרתיח את כל סוגי המים המשמשים להכנת התמ"ל, בין אם משתמשים במי ברז, מים ממכשיר סינון ביתי או במים מינרלים/ShutterStock

כשמשתמשים במים מינרלים או מים מסוננים בהכנת תמ"ל אין צורך בהרתחת המים

לא נכון.

משרד הבריאות ממליץ להרתיח את כל סוגי המים המשמשים להכנת התמ"ל, בין אם משתמשים במי ברז, מים ממכשיר סינון ביתי או במים מינרלים. יש להרתיח את המים למשך שתי דקות ולקרר לטמפרטורת החדר. בתמ"ל המכיל פרוביוטיקה, מומלץ להשתמש במים בטמפרטורה שאינה עולה על 35 מעלות צלזיוס, על מנת לא לפגום ביתרונות הפרוביוטיקה.

בחורף אין תופעה של התייבשות אצל תינוקות

לא נכון.

דווקא בחורף, כשהחימום דולק, או כשהתינוק סובל ממחלת חום ישנה סכנת התייבשות. חשוב להקפיד על שתייה בכמות מספקת לגילו של התינוק ולמשקלו וכן להקפיד שלא לחמם יתר על המידה את החלל בו הוא שוהה.

רוב התינוקות מפסיקים לסבול מקשיי עיכול (כאבי בטן וגזים/עצירות) בגיל 4 חודשים

לא נכון ונכון.

התופעה המכונה קוליק - המאופיינת בכאבי בטן התקפיים של התינוק וקשורה בגזים, אי נוחות, עצבנות ובכי ללא סיבה נראית לעין – חולפת במרבית התינוקות בגיל 3-4 חודשים.
עצירות יכולה להופיע גם בנקודות זמן נוספות כמו עלייה במינון הברזל, מעבר למזונות מוצקים ועוד. כשהעצירות כרונית מומלץ להיוועץ ברופא המטפל.

אמא מחזיקה תינוק ויושבת על כסא נדנדה. ShutterStock
הקפדה על הוצאת אויר מעת לעת בזמן ההאכלה תסייע בהפחתת כאבי הבטן/ShutterStock

תינוקות הניזונים מתמ"ל סובלים יותר מקשיי עיכול

לא נכון.

מחקרים מראים כי קוליק מופיע באופן שווה בקרב תינוקות יונקים ותינוקות הניזונים מתמ"ל.

אם התינוק פולט לאחר ההאכלה יש לעבור לתמ"ל אחר

לא נכון.

תינוקות רבים פולטים מעט לאחר ההאכלה בשנה הראשונה לחייהם. הפליטה היא עלייה של תוכן הקיבה חזרה לוושט. זו תופעה נורמלית גם אצל תינוקות היונקים חלב אם וגם אצל אלה הניזונים מתרכובת מזון לתינוקות. יש להניח כי הדבר נובע מכך שמערכת העיכול שלהם עדינה ועדיין מתפתחת.

אם התינוק לא סיים את הבקבוק אי אפשר לשמור את מה שנותר לארוחה הבאה

נכון.

במפגש בין פיו של התינוק ופטמת הבקבוק עוברים לבקבוק חיידקים המצויים ברוק ומתחילים להתרבות. לכן, גם אם התינוק רק טעם מהפורמולה שבבקבוק, אין לאחסן את השאריות ולשמור למועד מאוחר יותר (גם לא במקרר). בנוסף, ערכו התזונתי של המזון בבקבוק פוחת עם הזמן, משום שברוק יש גם אנזימים שמתחילים לפרק את המזון.

אחרי שפותחים פחית של פורמולה יש לאחסנה במקרר

לא נכון.

אחרי שפותחים פחית תמ"ל יש לאחסנה במקום קריר ויבש ולדאוג לסגור אותה היטב במכסה הפלסטיק המקורי שלה. אין לאחסן קופסאות פורמולה במקרר.

חלב שקדים. ShutterStock
חלב שקדים. אינו נחשב מוצר חלב ולא יכול להחליף תרכובת מזון לתינוקות/ShutterStock

חלב שקדים/אורז/שיבולת שועל אינם נחשבים מוצרי חלב

נכון.

יש אנשים המעדיפים לצרוך משקאות על בסיס שקדים, אורז, שיבולת שועל במקום חלב בקר או עזים, אבל כשנותנים תרכובת מזון לתינוקות צריך לדעת שאלה הם אינם תחליפי חלב ואינם מספקים את הצרכים התזונתיים של התינוק. אפשר לחשוף אליהם את התינוק מגיל 4-6 חודשים בדומה לחשיפה למזונות אחרים, אך כדי לספק לתינוק שאינו יונק את צרכיו יש להזינו בתרכובת מזון לתינוקות. חלב פרה ניגר ניתן לתת לתינוק רק מגיל שנה.

רונית דוייב היא המנהלת המדעית של "אבוט", יצרנית "סימילאק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully