וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשה ואל תעשה: טיפים לשימוש בעדשות מגע

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

22.12.2014 / 9:15

את המשקפיים אולי צריך רק להבריק, אבל עדשות מגע דורשות כבר טיפול והשגחה צמודים. רגע לפני שאתם מרכיבים אותן על העיניים, הנה כמה טיפים שיחסכו לכם כאב וכסף

אילוסטרציה. ShutterStock
עדינות מאוד. עדשות מגע/ShutterStock

כל מי שמרכיב עדשות מגע יודע כמה הן עדינות, וכמה חשוב לשמור עליהן. מכיוון שהעדשות מורכבות ישירות על העין, יש לשמור על ניקיונן, אך לא די בזה. עדשות המגע מגיעות עם רשימת "עשה" ו"אל תעשה", וכיוון שמדובר באיבר חיוני ביותר – העין – מומלץ ביותר לפעול על פי ההוראות. איתן הלימי, אופטומטריסט באופטיקנה, מעניק לכם את כל הטיפים שיעזרו לכם לתחזק ולהגן על העדשות ועל בריאות העיניים.

טיפים כלליים לשימוש בעדשות מגע:

1. לפני כל שימוש בעדשות, הקפידו לשטוף את הידיים.

2. כשבא לכם לעצום את העיניים ולהירדם, הסירו לפני כן את עדשות המגע. בזמן שינה, יכולת הנשימה של הקרנית יורדת, מה שלמעשה יכול לגרום להידבקות של העדשה ולבצקת בעין.

3. אל תיכנסו עם העדשות למקלחת, לבריכה או לים. במים יש מזהמים היכולים לפגוע בעין, כיוון שהעדשה סופגת נוזלים, וביניהם גם מזהמים וחיידקים.

4. חשוב לשמור על זמני הרכבה, כפי שנמסרים לכם מפי האופטומטריסט, ולא לחרוג מהם: עדשות רגילות, הידרוג'ל - עד 8 שעות, עדשות עם תוסף לחות – עד 12 שעות, עדשות סיליקון הידרוג'ל - עד 15 שעות.

5. אסור להרכיב עדשות על עיניים דלקתיות או מגורות. יש לגשת לבדיקה ורק לאחר מתן אישור ניתן לחזור להרכיב את העדשות.

6. בעדשות להרכבה ממושכת וגם ביומיות, שמרו על סדר ואל תחליפו את העדשות בין עין שמאל לימין. לא תמיד המרשמים דומים, ובנוסף, לכל עין יש מבנה קצת אחר וחלק מתהליך התאמת עדשות מגע הוא להתאים את קימור העדשה לקימור הקרנית.

7. למעט תמיסת ניקוי או השרייה מותאמת, חל איסור לשים על עדשות מגע רכות נוזל אחר כמו מים או רוק.

8. יש להקפיד לשים את העדשות בצורה ישרה ולא הפוכה, וכן, להרכיב אותן עם כריות האצבעות ולא עם הציפורניים, כדי שלא לגרום לשריטות בקרנית או לקרע בעדשה.

9. העדשה נקרעה? זרקו אותה לפח.

10. לנשים – יש להרכיב את העדשות לפני האיפור, ולהוריד אותן לפני הסרת האיפור.

11. בנוגע לזמני הרכבה, הכי חשוב להיות קשובים לגוף שלכם. גם אם ההמלצה הרווחת היא להרכיב את העדשות עד 8 שעות, אבל לאחר 5 שעות העדשה מתחילה להציק לכם, כנראה שיש גורם מפריע. זמני הרכבה הם בגדר המלצה לרוב האוכלוסייה, אולם ישנם אנשים עם עיניים יותר יבשות לדוגמא ולהם זמני ההרכבה הללו לא יתאימו.

12. כאשר ישנה החמרה, או כאשר לא עולה בידכם להרכיב את העדשות בעין, גשו לאופטומטריסט המטפל בכם, והישמעו להנחיותיו.

אילוסטרציה. ShutterStock
הפיתרון הטוב ביותר. עדשות מגע יומיות/ShutterStock

עדשות מגע רכות יומיות

1. רוב מרכיבי עדשות המגע כיום משתמשים בעדשות מגע רכות, יומיות. עדשות מגע יומיות מהוות את הפתרון הטוב ביותר, כיוון שככל שהתחלופה יותר גדולה, כך העין נשמרת בסביבה יותר סטרילית.

2. כאשר האופטומטריסט ממליץ לכם על זמני הרכבה, מומלץ להישמע לו, ולא לחרוג מהם.

3. בסיום השימוש, זרקו את העדשות לפח. זמני ההרכבה אינם נצברים. אם לדוגמא עדשה מסוימת מותאמת להרכבה של 8 שעות, והרכבתי היום רק 4 שעות, לא ניתן להשתמש בה מחר לעוד 4 שעות, השימוש הוא חד פעמי.

עדשות מגע רכות דו שבועיות/ חודשיות

1. השתמשו בתמיסה המתאימה לעדשות הספציפיות שאותן אתם מרכיבים עפ"י הנחיית האופטומטריסט. יש תמיסות המתאימות יותר לעדשות סיליקון היידרוג'ל או כאלו ללא חומר משמר שמתאימות לעיניים רגישות.

2. לאחר כל יום של הרכבת עדשות, יש להחליף את התמיסה במחסנית. במידה ולא מרכיבים כמה ימים, ניתן להשאיר את העדשות בתמיסה עד 3 ימים.

3. בהרכבה ממושכת, חשוב לנקות את העדשות בצורה הטובה ביותר. כמובן שיש להקפיד על שטיפת ידיים בהכנסת והוצאת העדשה מהעיניים. בנוסף, לפני שמכניסים את העדשות לתוך המחסנית או לעיניים, יש לנקות את העדשה עם מעט תמיסה על כף היד, וכך להוריד את משקעי השומן או החלבון שהצטברו על העדשה.

4. לעיתים האופטומטריסט ימליץ על ניקוי במי חמצן, שהוא הניקוי היסודי ביותר. חשוב מאוד לנטרל את מי החמצן לפני הרכבת העדשה, כיוון שאם מכניסים עדשה עם מי חמצן, שלא נוטרלו לעין, הדבר מסוכן ויכול לגרום לכוויה בקרנית וחשיפת העין לזיהומים .

5. בנוגע לניקיון המחסנית, חשוב לזרוק את הישנה ולהחליף באחרת, בכל פעם כשקונים תמיסה חדשה, כי גם היא אוגרת חלבונים, מזהמים וכו'.

כלי לעדשות מדע. ShutterStock
להחזיר למחסנית בלילה. עדשות מגע קשות/ShutterStock

עדשות מגע קשות

בעדשות מסוג זה, כמובן שיש לערוך בדיקה ולעשות התאמה אצל אופטומטריסט מוסמך. עדשות אלו מורגשות יותר בעין ולכן לוקח עד כחצי שנה להתרגל אליהן. מי שישתמשו בהן הם לרוב אנשים שרגילים אליהם כבר, או אנשים עם בעיות של אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה, קרטוקונוס וכו'. עדשות אלו הן בריאות יותר מעדשות רכות לשימוש ממושך, כיוון שהן מורגשות יותר בעין ואינן "מנטרלות" את רגישות הקרנית, המשמשת כאמצעי הגנה לעין. כמו כן, עדשה קשה אינה סופגת חומרים לתוכה, כגון מזהמים. לכן, סיבוך בעדשות רכות יתגלה במצב אגרסיבי ומאוחר יותר מעדשות קשות.

1. לפני ההרכבה מומלץ לנקות את העדשה עם סבון, לשטוף עם תמיסת סליין, ולשים קונדישנר מיוחד על מנת להקל על הרכבת העדשה.

2. אין צורך לאחסן עדשה זו בתוך תמיסה, אלא, לאחר ניקיונה יש לאחסנה במחסנית.

3. עדשות אלו לרוב מותאמות לשנה עד שלוש שנים. לאחר ההתאמה, הגיעו לביקורת אצל האופטומטריסט המטפל על פי הזמנים שנתבקשתם להגיע. פעם בשנה חשוב לבצע ניקוי מעבדתי.

4. העדשה נשברה או נשרטה? אל תכניסו אותה לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully