וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקבוק בלילה – הרגל מגונה

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק

14.12.2014 / 8:53

אם התינוק עבר את גיל שנה והוא עדיין מתעורר באמצע הלילה לאכול בקבוק כדאי שתגמלו אותו. ההרגל מזיק לשיניים, מפתח תלות ומונע מהורים ותינוקות שינה רצופה וטובה. יש גם טיפים לגמילה

אילוסטרציה. ShutterStock
כשמניחים את הבקבוק במיטה לא נותנים מסגרת ברורה לארוחה ואין אפשרות לצחצח שיניים אחרי/ShutterStock
seperator

ברוב הבתים בהם יש תינוקות ופעוטות "טקס" הלילה מתחיל בארוחת ערב, עובר למקלחות ומסתיים בבקבוק או הנקה והשכבה. יש בתים בהם סדר הפעולות אחר, אבל לפחות עד גיל שנתיים-שנתיים וחצי, גם אם התינוק שלכם אוכל מוצקים יפה הוא בדרך כלל יקנח בשתיית בקבוק לפני השינה.

עוד באותו נושא:
כללים להאכלת תינוק מבקבוק
מפענח החיתול: מה אומרות היציאות של התינוק
תתכוננו ליריקות וגייסו סבלנות: המעבר למוצקים

זה בסדר כל עוד אתם דואגים לצחצח את שיניו אחרי הבקבוק, כי בתרכובות החלב יש סוכר שמזיק לשיניים. בלילה יש פחות רוק והסוכר מצטבר על השיניים ויכול לגרום לעששת בקבוק שתדביק גם שיניים בריאות שיבקעו. הבעיה הגדולה היא כשהתינוק לא מוותר על ארוחת אמצע הלילה ומבחינת התזונה שלו וגילו הוא כבר אינו זקוק לה (מגיל שנה לערך).

תינוקות ממשיכים לדרוש בקבוק כשהם מתעוררים, בדרך כלל לא בגלל רעב אלא מתוך הרגל מנחם. אבל זה הרגל שכדאי להיגמל ממנו. "דפוס פעולה של הורים, המרגיעים את התינוק בלילה על ידי מתן בקבוק - יכול לגרום להתניה אצל התינוק וככל שההרגל ודפוס ההתנהגות משתרשים, קשה יותר לגמול את התינוק מכך", אומרת רונית דוייב המנהלת המדעית של "אבוט", יצרנית "סימילאק" ומזכירה שארוחת לילה ללא צחצוח שיניים אחריה עלולה לגרום להתפתחות עששת. כמו כן לא מומלץ לתת לתינוק תרכובת מזון לתינוקות מתוך שינה, אלא אם הרופא המליץ לעשות זאת מסיבות רפואיות.

יש הורים שטוענים שהילד שלהם מתעורר בלילה כי הוא רעב ולכן הם לא מונעים ממנו את הבקבוק. מתוך ניסיון לגרום לו לישון הם מוסיפים לבקבוק שלפני השינה דייסות, כדי שיהיה שבע ויישן טוב יותר בלילה. מגיל חצי שנה זה יכול לעזור, אבל לא לפני. מחקרים הראו שעד גיל חמישה חודשים שנת הלילה אינה מושפעת ממתן דייסות אורז או קורנפלור בארוחה שלפני הלילה.

בקבוק במיטה, כן או לא?

נצלו את הבקבוק של לפני השינה לדקות אחרונות של חיבור פיזי עם התינוק לפני הפרידה של הלילה. אל תשתמשו בבקבוק כאביזר הירדמות ואל תשימו אותו במיטת התינוק כדי שיאכל ממנו מתי שהוא רוצה.

בססו מגיל קטן הרגלים בריאים ולמדו את התינוק שיאכל כמה שהוא רוצה לפני ההשכבה ויסיים את הארוחה. אחרי שהתינוק מסיים את הבקבוק מומלץ לשיר לו שיר או לספר סיפור כחלק מטקס השינה הקבוע כדי לא ליצור התניה שאוכל קשור לשינה.

לאחר מכן ניתן להשכיב אותו לישון ללא בקבוק. כשמניחים את הבקבוק במיטה לא נותנים מסגרת ברורה לארוחה, אין אפשרות לצחצח לתינוק שיניים אחרי והוא גם ילגום את הבקבוק כשהוא שכוב על גבו וזה לא רצוי: "תנוחה זו עלולה לגרום לחנק או לדלקות אוזניים, אם תרכובת המזון תזרום אל האוזן התיכונה", מבהירה דוייב ומדגישה שבעת ההאכלה, פלג גופו של התינוק צריך להיות מוטה כלפי מעלה ונתמך על ידי מבוגר".

מה לשים בבקבוק?

פורמולה, חלב פרה, עזים או שקדים?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
אל תתנו לתינוק בקבוק כשהוא שוכב על גבו. המנח יכול לגרום לחנק ולדלקות אוזניים/ShutterStock

איך לגמול מבקבוק באמצע הלילה?

תינוקות רבים מתעוררים בלילה לאכול, אך בדרך כלל, גם אם נראה שהם רעבים - כי לדברי ההורים הם טורפים את הבקבוק - התופעה נגרמת בגלל הרגלי שינה בעיתיים שהשתרשו אצלם.

לשנות הרגלים זה לא קל, אבל אם מגייסים רצון, תוכנית ברורה ונחישות אפשר לחנך להרגלים חדשים. הדרך לא תהיה קלה ותגרור בהתחלה התעוררויות רבות ובכי, אבל לרוב זה הולך ומשתפר ובסוף התינוקות ישנים לילה שלם ומדלגים על בקבוק הלילה.

בשלב ראשון אפשר להציע במקום בקבוק מוצץ. צפוי שהתגובה תהיה דחייה, אבל התמידו בכך ונסו לעשות זאת מבלי להוציא את התינוק מהמיטה. אפשר גם לנסות להקטין את הכמות בבקבוק או לדללו באופן הדרגתי. אחרי כמה ימים כאלה יש סיכוי לשיפור כי התינוק יפנים ש"לא משתלם לו להתעורר".

הכלל החשוב ביותר הוא להתמיד בתהליך ולא להתייאש באמצע גם אם אתם חווים כמה ימים-שבועות קשים של חוסר שינה והתמודדות לא פשוטה עם חוסר נחת ובכי. זיכרו שמסר עקבי וברור יביא לתוצאה מהירה יותר וברגע שתישברו תצטרכו להתחיל מחדש.

  • עוד באותו נושא:
  • ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully