וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: מיץ סלק מפחית את לחץ הדם

11.12.2014 / 8:54

סלק הוא לא ירק בעל קונצנזוס, ומרביתנו בכלל נתקלים בו רק בארוחות חג. מחקר רפואי חדש, מוציא את הסלק מהארון, מחזיר לו את התהילה ומכניס אותו בחזרה לארון התרופות שלכם

מיץ סלק. ShutterStock
לא משנה אם אתם אוהבים או שונאים אותו. הוא טוב לכם. מיץ סלק/ShutterStock

שורש הסלק, אימת החולצות הלבנות והירק שידוע זה שנים בשל סגולותיו הרפואיות, מוצא כעת את דרכו גם לקדמת המחקר הרפואי. בין אם אתם חובבי סלק או לא, בין אם אתם מעדיפים אותו מבושל או חי, כדאי לדעת – מחקר בריטי חדש שפורסם בירחון הרפואי HYPERTENSION הוכיח כי שתייה של מיץ סלק על בסיס יומי מקטינה באופן משמעותי את לחץ הדם בקרב אנשים שסובלים מלחץ דם גבוה.

המחקר, שבוצע בבית הספר לרפואה ורפואת שיניים בלונדון, כלל שתייה של מיץ סלק טרי למשך ארבעה שבועות. תוצאות הניסוי הראו ירידה משמעותית בלחץ הדם של אלו ששתו את המיץ, גם בערך הגבוה של המדידה – הערך הסיסטולי ,וגם בערך הנמוך – הדיאסטולי. המדידות בוצעו במרפאה, בבית, או על ידי ניטור מרחוק אצל חולים עם יתר לחץ דם מוכח ששתו 250 מ"ל של מיץ סלק על בסיס יומי. אותה הכמות של מיץ סלק שדוללה שימשה כתרופת הדמה בקבוצת הביקורת, בה לא נרשם שום שינוי במדידות לחץ הדם לפני המחקר ולאחריו.

אילוסטרציה. ShutterStock
טיפול יעיל, זמין ומשלים בחולים עם יתר לחץ דם/ShutterStock

החומר הפעיל במיץ הסלק ממשפחת הניטרטים, הוא תרכובת חנקנית שעומדת ככל הנראה בבסיסה של ההשפעה הטובה על לחץ הדם. הרכיב הזה משפר, כך נמצא במחקר, את תפקוד האנדותל - שכבת תאים שנמצאת סביב כלי הדם ומובילה לירידה בנוקשות העורקים.

המחקר הנוכחי מהווה עדות ראשונה להפחתת לחץ דם באמצעות תזונה עשירה בניטרטים והממצאים מראים את התפקיד הפוטנציאלי של ניטרטים ממקור תזונתי כטיפול יעיל, זמין ומשלים בטיפול בחולים עם יתר לחץ דם. בנוסף, נצפתה גם ירידה בנוקשות העורקים אחרי הטיפול אצל הנבדקים ששתו את מיץ הסלק. כמו כן, לאורך תקופת המחקר לא נמצאו ראיות לכך שההשפעה של הניטרטים פוחתת עם הזמן.

עוד באותו נושא

גם שום יוריד לכם את לחץ הדם

לכתבה המלאה

להגדיל את צריכת הירקות

ההסבר של החוקרים הוא שתזונה עשירה בניטרטים אורגניים מעלה את כמות הניטריטים, שהם חומר דומה שמופק בגוף ומשפיע ישירות על דפנות כלי הדם. הניטריטים ידועים כמרחיבי כלי דם ולכן מפחיתים את לחץ הדם ביעילות.

הממצאים הראו כי מיץ הסלק העלה את ריכוז הניטרטים בדם המטופלים פי 5.5, ובעקבות כך עלה גם ריכוז הניטריטים שהופקו בגוף פי 2.7 בהשוואה לנקודת ההתחלה של המחקר. המסר העיקרי של המחקר הוא ההוכחה המדעית שהגדלת צריכה של ירקות עם תכולה תזונתית גבוהה של ניטרטים כדוגמת סלק וירקות עליים ירוקים, עשויה באופן יעיל וישיר לשפר את תפקוד הלב וכלי הדם ולסייע בהורדת לחץ דם גבוה אצל מי שסובלים מיתר לחץ דם.

עוד בנושא:
מי צריך כדור שינה כשיש מיץ דובדבנים?
מחי לצומח: מעבר בריא לצמחונות

  • עוד באותו נושא:
  • סלק
  • לחץ דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully