וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שם טוב: צמחי מרפא שמבוססים על שמן

שרון קוצר

15.12.2014 / 13:03

חג השמן כאן, ואיתו הסופגניות, הלביבות, הקלוריות והצרבת. אבל שמן לא חייב להיות דבר רע והוא אפילו יכול לעזור בבעיות רפואיות ואסתטיות רבות

שמני מרפא. ShutterStock
רפואה של אלפי שנים. צמחי מרפא/ShutterStock

חג החנוכה כבר כאן ועימו שלל מאכלים מבוססי שמן ועתירי קלוריות. רובנו נוטים לחשוש מההשפעה של שמן על הבריאות שלנו, ובצדק, אבל לשמנים יכולה להיות גם השפעה חיובית. כיום ניתן למצוא מוצרים ותכשירים מבוססי שמן שלהם דווקא יתרונות חיוביים משמעותיים עבור גוף האדם. הנה הבולטים שבהם:

שמן זרעי רימונים אורגני

מתכוני רימון של פיליס גלזר. נמרוד סונדרס
מוריד כולסטרול, בעל תכונות אנטי מסרטנות ומאזן הורמונאלי. רימון/נמרוד סונדרס

שמן זרעי רימונים מיוצר מזרעי פרי הרימון, המרכזים בתוכם תכונות רפואיות רבות ומרוכזות ביותר. השמן מופק בתהליך כבישה קרה השומר באופן אופטימאלי על כל החומרים הפעילים של הצמח בשמן. תכונות ריפוי רבות מקושרות לשמן הרימונים, בין השאר בשל ריכוז גבוה מאד של חומצה Peninic אשר הינה בעלת פעילות אנטי מיקרוביאלית ואנטי סרטנית.

לשמן זרעי הרימונים האורגני מיוחסות תכונות נוספות, ובהן: ערכים גבוהים של ברזל ואומגה 3, פעילות מונעת לסוגי סרטן שונים ממקור הורמונאלי, הורדת לחץ דם גבוה, הורדת כולסטרול גבוה, איזון רמות הסוכר בדם, פעילות נוגדת חמצון גבוהה, שיקום מראה העור ועוד. מחקרים רפואיים וקליניים הוכיחו כי שימוש בשמן רימונים יכול לסייע במניעת טרשת עורקים ולחץ דם גבוה ובאיזון המערכת ההורמונאלית, בעיקר אצל נשים.

כיצד משתמשים: בשמן זרעי רימונים אורגני ניתן לשימוש פנימי על ידי לקיחה בכוס עם מעט מים. בנוסף, ניתן גם למרוח מעט ממנו על העור, בעיקר על עור הפנים.

רימון: תרופת הסבתא המושלמת

עוד באותו נושא

שירת העשבים: טיפול בצמחי מרפא

לכתבה המלאה

שמן אורגנו פראי

אורגנו. ShutterStock
יעיל למגוון רחב של דלקות וזיהומים. אורגנו/ShutterStock

שמן אורגנו מופק משיחי אורגנו, שנפוצים בארצות הים התיכון ובאזורים הרריים. יש לוודא שהפקת השמן נעשית על ידי שמן תשרית (שמן חלוט) - שמן זית שמבשלים בו בתהליך מיוחד את צמח האורגנו, כך שעוברים אליו כל הרכיבים הפעילים אשר בצמח. אל שמן התשרית מוסיפים עוד 10 אחוזים של שמן אורגנו אתרי, דבר אשר גורם לשמן האורגנו להיות מועשר ביותר רכיבים פעילים.

מחקרים מעידים כי שמן אורגנו הינו בעל תכונות אנטי ויראליות, אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי פרזיטיות חזקות ביותר. תכונות אלה משמשות לטיפול יעיל במגוון רחב של דלקות וזיהומים של מערכת העיכול, השתן, העור והנשימה.

ישנם כ-30 מינים שונים של אורגנו (כולל האזוב המצוי - זעתר Majorana Syriaca), אולם רק מ'אזובית פשוטה' (Origanum vulgare) ניתן לייצר את השמן האתרי שמיועד לשימושים הרפואיים שהוזכרו.

כיצד משתמשים: את שמן האורגנו הפראי ניתן לקחת במהילה של מים.

שמן היפריקום

היפריקום. ShutterStock
תכונותי אנטי דיכאוניות. היפריקום/ShutterStock

השמן מכיל בעיקר את החומר הפעיל היפריצין (hypericin) המעניק לו את הגוון האדום עמוק. בשל עובדה זו, הצבע הוא למעשה אמצעי חשוב לזיהוי שמן היפריקום איכותי "בעין בלתי מזוינת", ועליו להיות בצבע אדום נוטה לבורדו, עם מרקם צלול. ההיפריצין ידוע בשל תכונותיו האנטי דיכאוניות (בלקיחה פנימית) והשפעות אנטי דלקתיות המטיבות עם העור.

בנוסף, השמן מסייע בטיפול בדלקות אוזניים בילדים ומבוגרים, מרגיע ומשכך כאבי שריר ושלד במצבי דלקת (מכל סוג שהיא) בגידים, בשרירים ובעצמות, כמו גם במקרים של פגיעה בקצוות העצבים כתוצאה מפגיעת טראומה. ניתן להשתמש בו גם לטיפול בדלקות פרקים ולטיפול בתפרים אחרי ניתוח ולאחר לידה.

השמן יעיל לטיפול בזיהומים ויראליים, בעיקר במצבים של הרפס, ושימוש מוקדם בו יכול למנוע או להעלים את ההתפרצות והופעת הפצעים בשפתיים / איברי המין תוך פרק זמן קצר. בנוסף לתכונות האנטי ויראליות, השמן גם מסייע בהרגעת כאבים מקומיים.

כיצד משתמשים: כאשר מורחים את השמן על העור, הוא עוזר באיחוי רקמת העור במצבי דלקת שונים, במקרים של פציעות שונות וחבלות, כוויות, תפרים לאחר לידה, ברית מילה וכו'.

היפריקום ותוספי תזונה לטיפול בדכאון

שמן קלנדולה

קלנדולה. ShutterStock
מתאים לטיפול בבעיות עור. צמח הקלנדולה/ShutterStock

שמן זה מיוצר מצמח הקלנדולה ומיועד לשימוש חיצוני בלבד. השמן מתאים לטיפול בבעיות עור, לרבות טחורים ופיסורות, כיבים (אולקוס של העור), פצעי לחץ, גירויים עוריים, כוויות שמש, כוויות קור, ידיים סדוקות וכדומה. השמן נחשב אנטי דלקתי ועוזר בריפוי, שיקום, התחדשות וחיטוי העור. הוא מתאים לטיפול בפצעים וכוויות, גירודים וכאבים כתוצאה מעקיצות חרקים ואף משמש לעיסוי תינוקות ונשים בהיריון.

כיצד משתמשים: השמן ניתן למריחה על העור, בין אם כשמן טהור ובין אם כמרכיב שמצוי משחות רבות. בכל מקרה, רצוי לשים לב לאיכות ולריכוזים שהמשחות מכילות.

שמן אובליפיחה

אובליפיחה. ShutterStock
מתאימה גם לשיקום ושמירה על המערכת החיסונית. אובליפיחה/ShutterStock

שמן זה מופק מהגרגרים הצהובים שגדלים על שיח האובליפיחה והוא מיועד לשימוש חיצוני ופנימי. שמן האובליפיחה עשיר בחומצות שומן לא רוויות כמו אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9 וכמו כן הוא מכיל ויטמין E ומתאים לשיקום ושמירה על המערכת החיסונית.

שמן זה ידוע ביכולתו לרכך את העור, למנוע יובש ולסייע בשיקום ואיחוי העור. כמו כן, הוא מיועד לטיפול בבעיות עור כמו אקזמה, פסוריאזיס, יובש או גירוי בעור, צלקות לאחר ניתוחים, ריפוי שריטות, מחלות אף אוזן וגרון, שפתיים יבשות ואף מרגיע טחורים. לשמן האובלפיחה יש גם תכונות אנטי דלקתיות ואנטי בקטריאליות, והוא מכיל נוגדי חמצון שמצוינים לעיכוב הזדקנות העור ולהורדת רמות כולסטרול וטריגליצרידים.

כיצד משתמשים: לרוב משתמשים בשמן באופן חיצוני כמו בתערובות שמנים וקרמים.

שמן קצח

שמן קצח. ShutterStock
יעיל כמעט נגד הכל. שמן קצח/ShutterStock

שמן המופק מזרעי קצח ועשיר בחומצות שומן רב לא רוויות, ויטמינים (B1,B2,B3,B6,E,C), חומצה פולית, סידן, ברזל, נחושת, אבץ וזרחן. כמו כן הוא מכיל ריכוז גבוה של חומצות אמינו חיוניות, סיבים ועוד.

שמן הקצח הוא אנטי דלקתי ואנטי ויראלי והוא משמש לטיפול בבעיות במערכת העיכול, זירוז חילוף החומרים, טיפול במחלות עור כמו פסוריאזיס וגם במחלות עונתיות כמו התקררות ושפעת. השמן נחשב לשמן מחמם אשר מזרים דם לאזור המטופל ועוזר בטיפול הרגעה של כאבי מפרקים וסיוע בעיסוי במצבי שיעול. כמו כן, שמן הקצח עוזר בוויסות הורמונאלי ומונע גלי חום, והוא נמצא יעיל גם בזירוז ייצור תאים שקוטלים תאים סרטניים בסרטן השד ובמחלות סרטן נוספות.

כיצד משתמשים: ניתן למצוא את השמן בעיקר בשימוש אצל ילדים ובעיקר בתערובות שמנים המיועדות למשיכה על העור באזור בית החזה בעת התקפי שיעול.

שרון קוצר הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת 'ברא צמחים'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully