וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין שמאל, ימין ותלוש המשכורת שלכם

12.12.2014 / 8:41

שמאל או ימין, ימן או שמאל, לא תמיד אנחנו יכולים לבחור. מחקר חדש שבדק את ההבדלים בין אנשים ימניים לשמאליים, מצא כי האחרונים הם בעלי יכולות קוגנטיביות נמוכות יותר ולכן מרוויחים פחות כסף

ביל גייטס. ספלאש
ביל גייטס. השמאלי העשיר בעולם/ספלאש

רוח הבחירות אומנם בפתח, אבל המחקר הנוכחי שפורסם במגזין Economic Perspectives לא מתעסק בדעות אלא בידיים. על פי ממצאי המחקר של אוניברסיטת הרווארד, שמאליים, שנקראים גם איטרי יד ימין, מרוויחים בשנה בכ-10 עד 12 אחוזים פחות מימניים.

המחקר, שהוא הראשון לבדוק אי פעם את הפערים הכלכליים בין ימנים לשמאליים, נערך על ידי ג'ושוע גודמן מבית הספר לכלכה באוניברסיטת הרווארד. "לשמאליים יש יותר בעיות רגשיות וחברתיות, יותר קשיי למידה כמו דיסלקציה, הם משלימים פחות לימודים ועובדים בדרך כלל בעבודות שמצריכות פחות יכולות קוגניטיביות", הוא הסביר. רק יוצא אחד מן הכלל נמצא במחקר והוא - שלשמאליים שנולדו לאמא שמאלית, היו יכולות קוגניטיביות זהות לימניים. "יכול להיות שזה פשוט קשה מדי להיוולד לאמא ימנית, כשאתה צריך להסתכל על מה שהיא עושה כמו מול מראה".

כעשירית מהאוכלוסיה הכללית שמאליים

המחקר שערך גודמן התבסס על סקרים שנערכו בארה"ב ובאנגליה שבדקו איך הצד החזק משפיע על היכולות הקוגניטיביות והם כללו גם מידע על מצב סוציו אקונומי, מצב משפחתי ורמת ההשכלה. במחקר מצא גודמן כי שמאליים מהווים כ-11 עד 13 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית. השמאלי האמריקאי מרוויח בממוצע כ-6 אחוזים פחות מהימני, כך על פי המחקר. כשמפלגים את התוצאות לגברים ונשים, אצל הגברים ההבדלים עומדים על כ-8 אחוזים בהבדלי המשכורת ואילו אצל הנשים הפער כבר עולה ל-19 אחוזים.

ד"ר אלברט אינשטיין בחופשה בניו יורק. מרץ 1936. AP
השמאלי החכם בעולם/AP

הנטייה לשמאליות היא גנטית ושכיחותה בקרב גברים גבוהה פי שלושה מאשר בקרב נשים. הצד הדומיננטי באחד משני החלקים של המוח (המיספרות) הוא הקובע אם אדם יהיה שמאלי או ימני, כאשר הדבר עובד בהיפוך: אם החצי השמאלי של המוח הוא הדומיננטי יותר, האדם יהיה ימני ולהיפך. זו הסיבה שאצל אנשים שמאליים, תכונות של רגישות ויצירתיות, עליהן שולט החלק הימני של המוח, הן חזקות יותר. רוב בני האדם, אגב, מפתחים בסביבות גיל 5 העדפה של צד.

"שמאליים הודרו לאורך ההיסטוריה ונחשבו בימי הביניים לכאלה שאחז בהם שד, לפושעים ומשוגעים", סיפר גודמן והוסיף כי היום המצב שונה. מחקרי עבר אף הראו כי קיים ייצוג גדול של שמאליים בקרב אנשים מוכשרים, וכי הסיכוי להיות בעלי אייקיו 130 ומעלה גבוה יותר אצל שמאליים. אחרי הכל, שלושה מתוך ארבעת הנשיאים האחרונים של ארה"ב היו שמאליים, ביניהם ברק אובמה, ביל גייטס הוא שמאלי וגם אלברט איינשטיין היה שמאלי.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן. רויטרס
ברק אובמה מנפנף בידו השמאלית/רויטרס

אז איך מסבירים בכל זאת את הפער שנמצא במחקר? ממצאי המחקר לא בהכרח אומרים שהשמאליות של אדם היא שגורמת לו להרוויח פחות, וקיימים משתנים נוספים שיכולים להשפיע. אנשים שנולדים שמאליים למשל נמצאים בסיכון גבוה יותר להיוולד במשקל נמוך או להיוולד בלידות שמסתבכות – בריאות תינוקות אלה יכולה למשל להשפיע לטווח הארוך על היכולות הקוגניטיביות והרגשיות, ובכך לספק הסבר חלקי לממצאי המחקר.

  • עוד באותו נושא:
  • שמאל
  • ימין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully