נושאים חמים

חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש

איזה דייסה תשאיר אתכם שבעים כל היום? איזה דייסה תעזור לכם לישון בלילה? ולמה הסינים מתחילים כל בוקר בדייסת אורז נוזלית? כל התשובות על הדייסות שיחממו לכם את החורף

חדשות מתפרצות לפני כולם הורידו עכשיו הורידו עכשיו להורדת האפליקציה מ-Google Play להורדת אפליקציה מ-AppStore
דייסות (ShutterStock)
מרכיבים קערת בריאות (אילוסטרציה: shutterstock)

לדייסות יש מוניטין של אוכל תינוקות במקרה הטוב, ואוכל בתי חולים במקרה הרע, ולא הרבה מבוגרים מצליחים להתגבר על הדעה המוקדמת ולנסות את מעדן הבריאות הזה. וחבל, דייסות הן ארוחת הבוקר האולטימטיבית לחורף: הן בריאות, טעימות, משביעות, מלאות סיבים תזונתיים ומנחמות ומחממות ביום חורף קר.

דייסות גם יכולות להתאים לכל סוגי הטעמים – ניתן להכין אותם מתוקות או מלוחות, על בסיס מים או חלב צמחי כגון שיבולת שועל/ שקדים/ אורז/ אגוזי לוז, עם פירות או עם שוקולד, ולמעשה הן בסיס מושלם כמעט לכל דבר בריא וטעים.

הנה הדייסות הכי מומלצות לחורף חם ובריא:

דייסת שיבולת שועל

דייסת שיבולת שועל (ShutterStock)
מורידה כולסטרול (אילוסטרציה: shutterstock)

שיבולת שועל עשירה בחלבון, ובמינרלים כגון סידן, אבץ, אשלגן, מגנזיום, ברזל, ובוויטמינים כמו חומצה פולית וויטמיני B. דייסת שיבולת שועל (המכונה גם דייסת קוואקר) עשירה בסיבים תזונתיים שמאטים את קצב הספיגה ותורמים שובע לאורך זמן.

בנוסף, שיבולת שועל מורידה את רמות הכולסטרול בדם ואת הסיכון לחלות במחלות לב, במחקרים שנעשו על צריכת שיבולת שועל נמצא כי אכילה יומית של שיבולת שועל במשך שלושה חודשים מפחיתה את רמות הכולסטרול בדם ב-30 אחוזים. כמו כן, שיבולת שועל מכילה חומרים אנטי דלקתיים, ובכך משפרת את בריאות הגוף הכללית.

לדייסת שיבולת שועל ערך קלורי נמוך, והיא מצוינת לסוכרתיים. לשיבולת שועל אינדקס גליקמי נמוך ולכן היא מאזנת את רמות הסוכר בדם. בשל סיבה זו היא מסייעת בתהליכי ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין.

אם אתם סובלים מעייפות, דייסת קוואקר יכולה להיות ארוחת הערב המושלמת עבורכם. שיבולת שועל תורמת לשינה איכותית מכיוון שהיא מכילה טריפטופן - חומצה אמינית המסייעת ליצירת מלטונין, הורמון השינה. בנוסף מדובר במזון שמרגיע את הבטן ובכך תורם לשינה רגועה ואיכותית.

מתכון לדייסת שיבולת שועל מפנקת

דייסמת כוסמת

דייסת כוסמת עם תפוחים (ShutterStock)
דייסת כוסמת עם תפוחים וקינמון. מחזקת את מערכת העיכול (אילוסטרציה: Shutterstock)

כוסמת עשירה בבריאות ואינה מכילה גלוטן. דייסת כוסמת נפוצה מאוד ברוסיה ובמדינות אירופה, שם היא ידועה בשם קאשה. כמו דייסת שיבולת השועל, גם דייסת כוסמת עשירה מאוד בסיבים תזונתיים ובחלבון איכותי, וגם לה מדד גליקמי נמוך-בינוני שמאזן את רמות הסוכר בדם. היתרון המשמעותי של הכוסמת הוא בהיותה קלה לעיכול, שכן בכך שהיא משפרת את חילוף החומרים ומחזקת את מערכת העיכול. יש לציין כי כוסמת מכילה גם כמות גדולה של ויטמיני B ומינרלים כמו אבץ, ברזל וסלניום.

כוסמת פלוס: 5 דגנים מלאים שאתם לא מכירים

דייסת קינואה

דייסת קינואה (ShutterStock)
דייסת קינואה עם פירות יער. עשירה בנוגדי חימצון (אילוסטרציה: Shutterstock)

קינואה הפכה כבר מזמן לרכיב מרכזי בסלטים שלנו, אבל תופתעו לדעת שהיא מצוינת גם כדייסה חמה ומנחמת. הקינואה עשירה בכל טוב ולא מכילה גלוטן. קינואה מתאימה יותר כדייסה מתוקה, וניתן לשלבה עם בננה, שקדים וקינמון. יחס הקינואה עם הנוזל (מים, חלב או חלב שקדים) צריך להיות 1 ל-3.

למה זה כדאי? קינואה מכילה כמות גבוה של חלבון איכותי ושל סיבים תזונתיים, אבל אין בה בכלל גלוטן. כמו הדייסות הקודמות, גם דייסת קינואה מאזנת את רמות הסוכר בדם, ובכך משאירה אתכם שבעים יותר זמן. קינואה עשירה בחומרים נוגדי חימצון, במינרלים (כמו ברזל, סידן, מגנזיום ואשלגן) ובוויטמינים (כמו ויטמין E, ויטמיני B וחומצה פולית). בנוסף לכל אלו, מדובר בארוחה קלה לעיכול שתשאיר אתכם בתחושה טובה.

דייסת קונג'י

דייסת קונג'י סינית (ShutterStock)
קונג'י. ארוחת בוקר סינית (אילוסטרציה: Shutterstock)

קונג'י היא דייסה סינית שמוגשת במרקם של מרק. הסינים פותחים את הבוקר בקונג'י ומיחסים לה סגולות ריפוי גדולות. הדייסה עשויה לרוב מאורז עגול לבן או בסמטי אך ניתן להכין אותה גם מאורז מלא או משילוב של מספר דגנים. ייחודה של הדייסה הסינית בכך שהיא מכילה כמות גדולה מאוד של מים - על כל כוס אורז בין 6-8 כוסות מים. בשונה מהדייסות האחרות, לקונג'י צריך להתכונן מראש כיוון שזמן הבישול שלה לוקח כשעתיים.

דייסת הקונג'י טובה מאוד למערכת העיכול וקלה לספיגה. היא טובה למצבי חולשה בגוף ועייפות, ותורמת להעלאת האנרגיה. לקונג'י גם יתרונות אנטי דלקתיים, ולכן הוא מצוין למצבי דלקת במערכת העיכול ולסימפטומים של צרבות ובחילות. יתרון נוסף ודיאטטי - הדייסה תורמת לשובע לאורך זמן.

כיוון שכמות הקונג'י לאחר בישול גדולה, יש לשמור במקרר עד שלושה ימים, ולחמם לפני האכילה.

הכירו את הדוגמנית הסינית שלא מוותרת על קונג'י בבוקר

תוספות מומלצות

דייסת שיבולת שועל (אפיק גבאי)
תתפנקו בתוספות (צילום: אפיק גבאי)

תבלינים: קינמון הוא התוספת המושלמת לכל דייסה, מכיוון שהוא תבלין מחמם, בריא ומאזן את רמות הסוכר בדם.

פירות טריים: תפוח, פירות יער, תותים, אגס, בננה.

אגוזים וזרעים: אגוזי מלך, שקדים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, שבבי קוקוס, פשתן טחון, ממרח שקדים.

פירות מיובשים: ג'וגי ברי, אוכמניות מיובשות, חמוציות, משמש אורגני מיובש, ג'ינג'ר.

ממתיקים: סילאן, סוכר קוקוס, סטיביה, סירופ מייפל טהור, סירופ אגבה כחול אורגני, קקאו אורגני.

עתליה דלל היא נטורופתית N.D