וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל הפשוט שינבא מתי תמותו

4.12.2014 / 11:17

לשבת ולקום מכסא זה די פשוט. אבל מה קורה כשאתם מתבקשים לשבת ולקום מהרצפה, ללא עזרה של הידיים. רוצים לדעת עוד כמה שנים נותרו לכם לחיות? זה בדיוק מה שאתם צריכים לעשות

מבחן ישיבה-עמידה/צילום: ערוץ היוטיוב WeBeFit, עריכה: יאיר דניאל

לשבת לקום, לשבת ולקום. מעתה זה לא רק שיר ילדים, אלא הדרך לנבא את מועד המוות. מבחן ישיבה-עמידה (Sitting Rising Test) שהגה קלאודיו ג'יל ארוחו, רופא מאוניברסיטת Gama Filho בברזיל, מודד את היציבות, הכוח והגמישות שלנו, והוא גם המדד האולטימטיבי לכמה זמן נשאר לנו לחיות.

ד"ר ארוחו פיתח תרגיל שבו אדם מתבקש לשבת על הרצפה, בלי להיעזר בידיים, ואז לקום, שוב בלי סיוע. את התרגיל מתחילים עם 10 נקודות, ונקנסים על כל טעות. לפי השיטה הזו, מי שצובר 3 נקודות ומטה, סיכוייו למות ב-6 השנים הקרובות עולה פי חמישה, לעומת אנשים שצברו 8 נקודות ומעלה. המבחן נשען על העובדה הפשוטה שככל שאנו מתבגרים, הגוף והשרירים שלנו נחלשים והיציבות יורדת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבחן הנקודות

במחקר שהתפרסם על השיטה במגזין European Journal of Cardiology נבדקו כ-2,000 נחקרים בגילאי 51-80. החוקרים מצאו כי אלו שצברו בין 3.5 ל-7.5 נקודות מתוך 10 היו בעלי סיכון כפול למות ב-6 השנים הקרובות בהשוואה לאחרים. אנשים שצברו 3 נקודות ומטה היו בעלי סיכוי של פי חמישה למות ב-6 השנים הקרובות מהשאר. לפי השיטה, בכל פעם כשמשתמשים בכף היד או נעזרים ברגל כדי לשבת או לעמוד, יורדת נקודה. במקרה של איבוד איזון ושיווי משקל, יורדת חצי נקודה.

וכמובן שלא ציפיתם שלמבחן כזה לא יהיו גם מקטרגים. חלק מהרופאים טוענים כי הוא שאפתני מדי ותלוי בהקשרים תרבותיים יותר מפיזיים. לטענתם, אירופאיים למשל אינם מורגלים לשבת על הרצפה, בניגוד לתרבויות אחרות למשל, לכן אין להחיל את המבחן הזה על כולם.

בכל מקרה, גם אם לא הצלחתם לעבור את המבחן בהצלחה, דעו שיש מועד ב'. אם תעבדו על הכושר שלכם ותתאמנו, תוכלו להעלות את הציון שלכם, ולפי ממציא השיטה על כל נקודה נוספת שתקבלו, תורידו את הסיכויים שלכם למות, מכל סיבה אשר לא תהיה ב-21 אחוזים.

עוד באותו נושא

הסוד לחיים ארוכים: מותניים צרים

לכתבה המלאה

מבחן 30 השניות

קיים מבחן אחר, דומה למבחן הברזילאי, שרופאים נוהגים להשתמש בו על מנת לבדוק את מצבם הפיזי של מטופלים והוא אורך 30 שניות, בהם המטופל צריך לעמוד ולשבת על כיסא כמה שיותר פעמים. המבחן בודק את שיווי המשקל וחוזק הרגליים, ועבור נשים בגילאי 60-64 ממוצע הפעמים צריך להיות 12 ומעלה, ואילו לגברים 14 פעמים במהלך ה-30 שניות.

עוד בנושא:
הישיבה מזיקה לבריאות
רופאים ממליצים על שנ"צ
כל הדרכים לשיפור הכושר

  • עוד באותו נושא:
  • ישיבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully