וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון הסיני לבעיה שמציקה ל-1 מכל 10 נשים

ערן חיון

12.12.2014 / 9:48

תסמונת השחלות הפוליציסטיות משפיעה על נשים רבות, והיא מלווה בקושי להכנס להיריון, ובסימפטומים כמו אקנה, השמנה ושיעור יתר. מה הרפואה הסינית מציעה לטיפול?

רפואה סינית. ShutterStock
משתמשת בכמה כלים במקביל. רפואה סינית/ShutterStock

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS), שידועה גם בשם תסמונת שטיין-לוונטל משפיעה על עד כ-10 אחוזים המנשים בגיל הפיריון, ועד 75 אחוזים מהנשים עם מחזור לא סדיר סובלות ממנה. התסמונת כוללת תסמינים רבים אשר יכולים להשפיע על מערכת הרבייה, על העור, השיער, על משקל הגוף, ועל המערכת האנדוקרינית (הורמונלית). התסמונות קיבלה את שמה המסובך מכך שהיא גורמת גם לריבוי ציסטות בשחלות.

כבר לפני כשני עשורים הוגדרו על ידי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות שני אלמנטים עקביים המרכיבים את תסמונת השחלות הפוליציסטיות. המרכיב הראשון היה הופעה של רמות הורמונים אנדרוגנים (זכריים) גבוהות לאורך זמן, והמרכיב השני הוא מחסור כרוני בביוץ (4-7 מחזורים בשנה). יחד עם זאת, קיים מגוון סימפטומים רחב נוסף, הכולל גם השמנה, אקנה, שיעור יתר בגוף, העדר וסת, דימום קשה המלווה בכאבים עזים ועוד.

בבדיקות דם הורמונליות נראה כי הורמון הקרוי LH מגרה את התאים בשחלה לייצר הורמונים זכריים, טסטוסטרון, מצב אשר בולם את התפתחות והבשלת הזקיקים לכדי ביצית, ומכאן העדר הביוץ והקושי להרות. מאחר ורמות ההורמונים לא מאוזנות, קיים קושי לנהל מעקב אמיתי אחר הביוץ, אם הוא קיים, דבר הפוגע משמעותית בסיכוי להרות.

עדויות מלפני אלפי שנים

עדויות כתובות על תסמונת השחלות הפוליציסטיות מופיעות בספרי רפואה סינית מלפני אלפי שנים, כשהאבחנה התבססה על מספר מדדים וסימפטומים נלווים. על פי ההבנה הסינית, תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא בעיקרה הפרעה באנרגיה של הכליות, שהן הבסיס עליו מושתתות כל המערכות בגוף. הכליות קשורות ליכולות קוגניטיביות, להתפתחות השלד בעוברות, והן משויכות להבשלה של מערכת הרבייה ולתזמון המחזור.

אילוסטרציה. ShutterStock
הופך את האנרגיה החסרה לזמינה. דיקור/ShutterStock

האנרגיה (qi) היאנגית הזכרית תומכת בייצור של הורמון הפרוגסטרון המיוצר בשחלה, ושומרת על טמפרטורת גוף גבוהה לאחר ביוץ. נשים עם תסמינים של חוסר יאנג בכליות, יחוו קור בכפות רגליים וידיים, אי סבילות לקור, ובנוסף יתכנו כאבי מחזור מלווים בכאב גב תחתון, יציאות רכות, חיוורון ועוד.

על פי הרפואה הסינית, פגיעה בעיקר באספקט הזכרי, הקשור לחום, משפיעה במיוחד על המחצית השנייה של המחזור החודשי. יכולתן של הכליות לחמם ולאדות נוזלים בגוף יורדת, בשל החוסר ביאנג (חום). בעקבות כך, נוצרת הצטברות של מים בחלל האגן, שמוביל לליחה ולחות או לחוסר תנועת דם, ומכאן להגדלת השחלות ברמה הפיזית ולריבוי הציסטות.

מערכות איברים נוספות מעורבות כוללות גם את הטחול, הקשור על פי הרפואה הסינית להתמרה ולהפיכתו של המזון לאנרגיה זמינה לגוף. כאשר אין מספיק חום, הטחול מתקשה להפוך מזון לאנרגיה, ולאורך זמן, המזון שלא הופך לאנרגיה נשמר בגוף בצורת לחות. לחות זו יכולה להתבטא בהשמנה כללית או בהשמנה בעיקר באגן (מבנה אגסי). ביטוי נוסף שלה, הן למעשה הציסטות בשחלה שמורכבות מקפסולות של נוזל עכור.

אילוסטרציה. ShutterStock
משולבים בטיפול. צמחי מרפא/ShutterStock

הכבד לעומת זאת אחראי על הזרימה ההרמונית של האנרגיה בגוף. הפגיעה בזרימת האנרגיה נובעת לרוב מתזונה לקויה, אלכוהול (שלא במידה),מתח נפשי, תרופות, אנמיה ועוד. ההיחלשות בזרימת האנרגיה, תפגע ביכולת ההזנה וההבשלה של הזקיקים ובכך ייווצרו הציסטות, שהן מוקדי הלחות.

שילוב של דיקור, תזונה וצמחי מרפא

הטיפול ברפואה הסינית מציע שילוב של דיקור שנועד לאזן ולהפוך את האנרגיה החסרה לזמינה, תוך חיזוק של האיברים החלשים. הדיקור עצמו מתבצע בכל חלקי הגוף בהתאם לאבחנה הכללית ובהתאם לשלב בחודש בו נמצאת המטופלת. בראש ובראשונה, הטיפול עוזר בהסדרת הביוץ של המטופלת, על מנת להביא את הווסת בצורה סדירה ובכך לסייע ביכולת להיכנס להיריון.

משך הטיפול משתנה בהתאם לחומרת המקרה, אך לרוב נדרשים כ-12 מפגשים, בהם משולב גם טיפול בעזרת פורמולות של צמחי מרפא וגם המלצות תזונה אשר יכללו מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך, ירקות, קטניות ודגנים מלאים המסייעים לאיזון רמת הסוכר בדם ומפחיתים עומס מטבולי המוטל על הכבד. גם למוצרי סויה כמו טופו, טמפה ומיסו, המכילים מרכיבים מן הצומח יש תפקיד חשוב באיזון ההורמונאלי. במקביל יש לנסות ולהימנע מבשר בקר, מוצרי חלב, מזון מעובד וסוכר לבן. כמו כן, מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול והקפאין שעלולים להחריף את התסמינים האופייניים לתסמונת.


הכל על היריון ולידה בוואלה! הורות

ערן חיון הוא מומחה ברפואה סינית מסורתית לגניקולוגיה פריון והריון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully