וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונת ילדים בחורף

מערכת וואלה! בשיתוף אלטמן

2.12.2014 / 9:04

החורף כבר כאן וזה אומר שהגיע הזמן להחליף לא רק את הבגדים אלא גם את התפריט, ולעבור למזונות שמיטיבים עם הילדים ועם כל המשפחה כשקר

תבשיל חמין מרוקאי. נמרוד סונדרס
חמין. בישולי חורף יכולים להפוך למסורת טקסית שחוזרת על עצמה ומסייעת גם לתחושת משפחתיות ושייכות/נמרוד סונדרס

אם בקיץ אוכלים הרבה פירות, סלטים טריים ומנות מצננות, בחורף באופן טבעי עוברים למנות חמות – מרקים, קדרות ותבשילים עשירים. המאכלים האלה יכולים להיות בריאים ביותר עבור הילדים שלכם, אם רק תשלבו בהם את המרכיבים בם הנכונים.

החמין למשל הוא מאכל חורפי חוצה עדות והייחוד שלו הוא בתערובת מזינה של דגנים (גריסי פנינה, אורז, חיטה), קטניות (שעועית, חומוס) ובשר. זו מנה כבדה שצהרי שבת חורפית היא הזמן הטוב לעיכולה. אם הילדים לא נמשכים אל הסיר - אפשר לברר איתם מהם הכי אוהבים מתוך כל מה שיש בתבשיל ולהגיש להם לצלחת את מה שבחרו בהתאם לטעמם.

בישולי חורף משפחתיים יכולים להפוך למסורת טקסית שחוזרת על עצמה ומסייעת גם לתחושת משפחתיות ושייכות שהיא לבדה מעוררת תיאבון ומשמחת.

מתכונים:
חמין פתיתים גזר ועוף
חמין של בית
אושיסובו - חמין בוכרי

היתרון של מזונות מחממים טמון ביכולתם לסייע לשמירה על חום גוף מאוזן ועל רמת אנרגיה טובה בתקופת החורף. הרפואה הסינית עושה הבחנה בין מזונות מחממים ומקררים ובין המזונות המחממים נמנים: ירקות שורש, קטניות, דגנים ומזונות חריפים. יש עדיפות למזונות כתומים העשירים בבטא קרוטן ובאבץ התורמים למערכת החיסון וביניהם: גזר, דלעת, בטטה ועדשים כתומות.

ירקות שורש

דלעת. ShutterStock
כתום עולה. מזונות כתומים כמו גזר, דלעת, בטטה ועדשים כתומות עשירים בבטא קרוטן ובאבץ ותורמים למערכת החיסון/ShutterStock

הרבה ילדים נרתעים מירקות מבושלים אבל החוכמה היא להכניס אותם למרקים (ואז אפשר לרסק אותם עם בלנדר מוט) ולשלב במנות של אורז, פתיתים, קוסקוס ופסטה שכמעט כל ילד אוהב. ההעדפה של ירקות שורש בחורף מסתדרת לא רק עם הגוף אלא גם עם מה שגדל בטבע בעונה זו: גזר, דלעת, ארטישוק ירושלמי ושורשי פטרוזיליה, סלק וסלרי. בנוסף, כדי לחבב את הצריכה על ילדים ניתן לעשות מירקות כמו בטטה וסלק צ'יפס בתנור – פורמט אהוב שקל להם להתפתות אליו.

שום (בייחוד כשהוא לא מבושל) ידוע בתור האנטיביוטיקה של הטבע והוא מחזק את מערכת החיסון ומאיץ החלמה ממחלות. כדי לחבב אותו על ילדים ניתן לחתוך דק דק ולשים בכפית עם דבש (זה גם טוב נגד תולעים). אם הילדים שלכם יסכימו לאכול את זה על בסיס יומי – זהו רווח נקי לכולם.

מתכונים:
צ'יפס בטטה
מרק קרם כתומים
דלעת צלויה במייפל ופרווה

עוד באותו נושא

כך תחזקו את המערכת החיסונית של הילדים בחורף

לכתבה המלאה

דייסות עם תוספות

דייסת קוואקר שיבולת שועל. ShutterStock
מומלץ להכין דייסות על בסיס שיבול שועל/ShutterStock

דייסה נחשבת מזון של תינוקות שעוברים למוצקים, אבל ברגע שמנתקים את ההקשר, זו מנת חורף נהדרת ומחממת שכל המשפחה יכולה להתמכר אליה בארוחת הבוקר או הערב. מומלץ להכין דייסות על בסיס שיבול שועל (קוואקר) שנחשבת לדגן הכי מחמם ומכילה סיבים תזונתיים, ויטמינים וחומצות אמינו. מבוגרים יכולים להוסיף לדייסות אגוזים, צימוקים ופירות יבשים ואילו הילדים יתחברו אל הטעמים המתוקים שיעניקו תמר ובננה לקערת הדייסה. הוספת קינמון תעניק טעם שילדים לרוב מתחברים אליו, ותעניק גם יתרון בריאותי משום שקינמון על פי הרפואה הסינית הוא תבלין מחמם שמשפר את זרימת הדם ומחזק את הגוף.

החוכמה היא להכניס לדייסה כל פעם דברים אחרים (קוקוס, אגוזים וגרעינים טחונים) ולראות איך הילדים מקבלים את השינוי. קערת דייסה יכולה להיות מקור טוב לסיבים תזונתיים ולמרכיבי מזון בריאים וזו גם מנה מאוד משביעה. אין חובה להכין אותה על בסיס חלב, אפשר גם על בסיס מים.

מתכונים:
דייסת גריסי פנינה בתנור
דייסת שיבולת שועל עם דבש ופירות העונה
דייסת סולת עם בננה פקאן

חליטות תה

אילוסטרציה. ShutterStock
תה גם. גם ילדים אוהבים את הקונספט של תה טעים ועוגייה/ShutterStock

נעים וטעים לשתות תה בחורף ואפשר למסד עם הילדים שעת תה ממש כמו תה המנחה הבריטי. בתוספת עוגייה או פרוסת עוגה בחושה קל יהיה לקנות את הילדים. הרעיון הוא להוסיף לתה תבלינים שמיטיבים עם הגוף בחורף כמו: מקל קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר וגבעול רוזמרין. עשו זאת במתינות כדי לא להרתיע.

תה עם לימון, דבש וג'ינג'ר יסייע בהתגברות על צינון ואף סתום. גם תה צמחים אחר ישפיע לטובה על ההרגשה ומצב הרוח של הילדים בגלל שהוא מחמם וטעים. ניתן גם להציע לילדים סיידר חם עם קינמון וג'ינג'ר (או בלי) על פני מיצים קרים. אל תשכחו, המתיקו את המשקאות החמים במידה, הסוכר מחליש את הגוף ומקשה עליו להתגבר על מחלות.

מרק עוף

מרק עוף. ShutterStock
תרופת סבתא שהוכחה מדעית/ShutterStock

אולי המרק האהוב ביותר על ילדים (ועל הרבה מבוגרים). כיום יש אפילו הוכחה מדעית לכך שהוא עוזר בהחלמה משפעת ושאר תחלואי החורף והוא אינו רק תרופת סבתא פופולרית. מתכוני מרק עוף יש אולי כמספר האימהות ברחבי העולם אבל אפשר להוסיף לו ירקות שורש כמו גזר ודלעת ולהכין אותו במקום עם עוף – עם נתח הודו שמכיל יותר ברזל לו זקוקים ילדים.

מתכונים:
מרק עוף צח
מרק עוף ישראלי
מרק עוף עם כדורי עוף ודלעת

צריכת ויטמינים

פירות וירקות הם מקור מצוין לוויטמינים ולמינרלים המחזקים את הגוף בכלל ואת מערכת החיסון בפרט. הבעיה היא שילדים רבים, בייחוד בעולם המערבי, ממעטים באכילת ירקות ופירות ולכן סביר שלא מקבלים את מכסת הוויטמינים הרצויה. בחורף ילדים (וגם מבוגרים) חשופים יותר לווירוסים ולחיידקים וכדאי לתחזק טוב יותר את התזונה שלהם. אפשר להתייעץ עם רופא ותזונאית ולשקול לתת לילד שתזונתו אינה משביעת רצון, תוסף ויטמנים ומינרלים המותאם לגילו כדי להשלים את הקצובה היומית המומלצת.

צמחים מחזקים

באופן מסורתי תרבויות שונות השתמשו בחומרי הגלם של הטבע כדי לרפא את הגוף ולחזק אותו. ידוע שצמחים כמו פרופוליס, אכיניציאה וסמבוק שחור מסייעים לגוף במלחמתו במחוללי מחלה וניתן לתת לילדים מיצוי שלהם המגיע בדרך כלל בצורת סוכריות מציצה או סירופ. מחקרים הראו שסמבוק שחור עשוי לתרום לקיצור משך מחלות כמו שפעת, הפרופוליס עשוי לעכב התפשטות וירוסים בגוף וידוע בתכונותיו האנטי-ויראליות והאכיניציאה יכולה לסייע בהמרצת מערכת החיסון.

צריכת נוזלים

בחורף יש אשליה שהגוף שלנו צריך פחות מים, אבל זה לא נכון וגם אם לא צמאים יש להרבות בשתייה. כשמנוזלים הגוף מאבד נוזלים ולכן כדאי לזכור לשתות. גם תה ומרקים נחשבים נוזלים והם גם מחממים. עם ילדים אפשר לשחק משחק כדי להזכיר להם לשתות – לסמן בכוס קווים או להשתמש בציורים על הכוס כדי לסמן להם עד איפה הם צריכים לשתות וכדומה.

ויטמין C

ידוע כוויטמין המחזק את מערכת החיסון ומצוי בפירות הדר, קיווי, פלפל אדום. אל תשלבו בין תפוז ובננה משום שהבננה מנטרלת את הוויטמין.

ותרו על מזונות המייצרים ליחה

תפוזים וקלמנטינות הם פירות מומלצים עם ויטמין C, אבל הם מעודדים ליחה ולכן אם הילד בדיוק משתעל הוציאו אותו מהתפריט וגם את הבננות והמלון. עוד מזונות שכדאי לוותר עליהם הם בוטנים ומוצרי חלב פרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully