וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: בעיות השינה אצל בני נוער הוכפלו

28.11.2014 / 8:58

דוח של ארגון הבריאות העולמי מצא דפוסים מדאיגים של חוסר שינה בקרב בני נוער. ההשפעות הבריאותיות אולי יתנו את אותותיהן בעוד מספר שנים, אך רמת הלימודים כבר נמצאת בסכנה

אילוסטרציה. ShutterStock
נרדמים בכיתה/ShutterStock

ראשים מהנהנים, פיות פעורים בפיהוק ועיגולים שחורים מתחת לעיניים. ברוכים הבאים לכיתה סטנדרטית בפינלנד, שבה הוכפלו בשני העשורים האחרונים בעיות השינה בקרב ילדי בית הספר. חוקרים טוענים כי האשמים בכך הם משקאות האנרגיה והפלאפונים החכמים.

כ-20 אחוזים מבנות העשרה, ו-10 אחוזים מהבנים, סובלים מעייפות כרונית, ורבים מנדודי שינה, כך על פי דוח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שבחן למעלה ממיליון ילדים בגילאי 13-17. "חשדנו שבעיות השינה עלו בשנים האחרונות, אבל מעולם לא ציפינו לתוצאות כאלה", אמר עורך המחקר הראשי, "בנות, כך על פי המחקר, נמצאות בסיכון גבוה יותר מבנים ללקות בבעיות שינה, זאת ככל הנראה בעקבות השינויים ההורמונליים שהן עוברות בגילאי העשרה".

השמנה, דיכאון וסוכרת

חוסר בשינה, במיוחד אצל בני נוער עלול להוביל להשמנה, דיכאון, סוכרת ומחלות כלי דם בגילאים מתקדמים יותר. ובעיות בריאות הן לא הבעיות היחידות. המורים מתלוננים כי חוסר שעות השינה של התלמידים משפיע על ההישגים האקדמאים שלהם.

טאבלט. GettyImages
זיהום אור/GettyImages

לפי הערכת החוקרים ,ועל אף שהם מודים כי נדרשים מחקרים נוספים, האשמים העיקריים לחוסר בשעות השינה הם משקאות האנרגיה והבילוי האינסופי מול מסכי הטלוויזיה, האייפד והפלאפונים. החוקרים נשענים על תיאורית ה"לייט פולושן" (זיהום אור) הגורסת כי האור הכחול מהמסכים מעכב את יצור הורמון השינה, המלוטנין, ובכך נמנעת השינה.

הורי התלמידים נדרשים כעת על ידי הנהלות בית הספר לחנך את הילדים להרגלי שינה בריאים , כמו גם ללמדם לעשות הפסקה מהמכשירים המתקדמים מפעם לפעם, במיוחד לפני השינה. בעיית השינה הפכה לבעיה לאומית בפינלנד, וקיים סיכוי כי בדומה להמלצות ארגון רופאי הילדים בארה"ב, יאמצו בקרוב גם במדינה הקרה, את הרעיון להתחיל את שעת הלימודים שעה מאוחר יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • שינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully