וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר המפתיע בין חיידקי מעיים למחלות לב

23.11.2014 / 15:10

מחקרים מהתקופה האחרונה מצאו קשר בין תוצרים שמגיעים מחיידקי המעי לבין מחלות לב. האם מדובר בפריצת דרך בהבנה של התפקיד הקריטי של המעיים בשמירה על בריאות הגוף כולו, ואיך בשר וביצים קשורים לכך?

צלחת פטרי עם חיידקים. GettyImages
חיידקים בכל מקום/GettyImages

אחרי שגילו שחיידקים ובקטריות יכולים לפגוע גם באינטלגנציה שלנו, חוקרים מראים את הקשר שלהם גם למחלות לב. במחקר שערך השוואה בין קבוצת חולים שסובלים מאי ספיקת לב לקבוצת נבדקים ללא אי ספיקת לב, נמצא כי רמות של חומר אשר נוצר על ידי חיידקים במעי היו גבוהות יותר באופן משמעותי בקבוצה הראשונה. המחקר, שפורסם בכתב העת של איגוד הקרדיולוגיה האמריקאי, מצא כי גם בתוך קבוצת הלוקים באי ספיקת לב, הסיכון לתמותה בתוך 5 שנים (זמן המחקר) עלה ככל שעלה ריכוז החומר המדובר בבדיקות הדם. החומר עצמו קרוי תחמוצת טרימטיל אמין (TMAO) והוא מופק על ידי חיידק המעיים מקרניטין, שהוא חומר שנוצר מתוצרי פירוק של מזונות כמו בשר אדום וחלמוני ביצה.

המחקר, שנערך בבית החולים קליבלנד קליניק באוהיו, הוא הפעם הראשונה שבה נמצא קשר בין רמות TMAO גבוהות וסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם אי-ספיקת לב. אותה קבוצת חוקרים שערכה את המחקר הנוכחי פרסמה בעבר מחקרים נפרדים המצביעים כי מזונות עשירים באותו קרניטין, מגבירים את ייצור ה-TMAO, שרמות גבוהות שלו בדם ניבאו סיכון מוגבר לאוטם לבבי, שבץ, או מוות.

צלחת סטייק אספרגוס תפוחי אדמה. ShutterStock
עוד הוכחה שבשר אדום אחראי למחלות לב/ShutterStock

ממצאי המחקר הנוכחי דומים ברעיונם הבסיסי לסדרת מחקרים מהשנים האחרונות שמנסים לחבר את הקשר בין כלל אוכלוסיית חיידקי המעי, הידועה גם כמיקרוביום (microbiome) לבין מחלות בבני אדם. מחקרים קודמים עסקו בקשר של אוכלוסיית החיידקים ובין התפתחות מחלות כמו סוכרת או מחלות מעיים. כעת בפעם הראשונה נמצא קשר כזה גם למחלות לב.

ההשערה הראשונית של החוקרים הייתה כי ייתכן וחדירה של חיידקים דרך המעי למחזור הדם יכולה לקשור בינם לבין מחלת לב. המחקר החדש מצביע על כך שככל הנראה הגורם האחראי הוא דווקא אותם תוצרי חילוף חומרים שנספגים ישירות למחזור הדם ומשפיעים על מחלת הלב. ממצאי המחקר הנוכחיים, מרמזים שבעתיד ייתכן והטיפול למניעת היווצרות אי ספיקת לב, כמו גם טיפול למניעת התקדמות המחלה, יכללו טיפול לשינוי תמהיל החיידקים הנמצאים אצלנו במעיים.


עוד בנושא:
הדבר הבא: נמצאה תרופה נגד כולסטרול
איך מרגיש התקף לב?
מתח גורם להתקפי לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully