וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בעתיד בדיקות דם יגלו גם סרטן הריאות?

18.11.2014 / 10:28

סרטן הריאות הוא אחת ממחלות הסרטן הקטלניות ביותר, ובשנים האחרונות הוא פוגע לא רק במעשנים כבדים, אלא גם צעירים. מחקר חדש עשוי להגביר את האחוזים של גילוי מוקדם ובכך להציל חיים

תרומת דם. ShutterStock
פונציאל גדול בבדיקה דם פשוטה/ShutterStock

סרטן ריאות הוא אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר, והוא גובה מדי שנה יותר קורבנות מאשר סרטן המעי הגס, השד והערמונית גם יחד. במרבית המקרים אנשים מאובחנים עם סרטן ריאות דרך בדיקות אקראיות הנדרשות מהם לזיהוי תופעות אחרות, ולא באופן מכוון. אבחון מוקדם, כמו בכל סוגי מחלות הסרטן הוא קריטי לשיפר שיעורי ההישרדות מהמחלה, בעיקר בשלב שבו היא עדיין אינה כוללת תסמינים. מחקר חדש מארה"ב מציע דרך שעשויה לאפשר בעתיד הלא רחוק אבחון מוקדם של המחלה באמצעות בדיקת דם פשוטה.

חוקרים בבית החולים קליבלנד קליניק באוהיו מצאו כי בבדיקות דם של מטופלים עם סרטן ריאה מסוג Non-small cell lung cancer (סרטן ריאה של התאים הלא קטנים), שמהווה כ-85 אחוזים מכלל מקרי סרטן הריאות, ישנם חומרים הניתנים לזיהוי כבר בשלבים מוקדמים והם נקראים מטבוליטים. חומרים אלה שהם תוצרי חילוף חומרים שונים מתהליכים כימיים המתרחשים בגוף, ניתנים לזיהוי באמצעות בדיקת דם פשוטה ובכך יכולים לסייע בגילוי מוקדם של המחלה אצל אוכלוסיות מטופלים בסיכון גבוה, כמו מעשנים. סוגים שונים של מטבוליטים מסייעים כבר כיום לאבחנות ולמעקב אחרי מחלות שונות.

אילוסטרציה. ShutterStock
סרטן קטלני שמקשה על הגילוי המוקדם/ShutterStock

מובילי המחקר ממכון הריאות בבית החולים זיהו כי אצל מטופלים עם סרטן הריאות קיימים שינויים של תהליכים מטבוליים. מידע זה הוביל לרעיון של מציאת סמן ביולוגי לאבחון גילוי מוקדם של סרטן הריאות. לשם כך השוו החוקרים בין דגימות מ-284 חולי סרטן ריאות לדגימות שנלקחו מ-194 מטופלים בעלי מאפיינים דומים (מבחינת גיל, מין, מחלות רקע, עישון) שלא לוקים בסרטן ריאות. 44 אחוזים מהלוקים בסרטן הריאות היו עדיין בשלב הראשוני של המחלה.

התוצאות של המחקר הראו כי אצל חולי סרטן הריאות נמצאו ריכוזים גבוהים יותר ב-149 מתוך 534 מטבוליטים שנבדקו במעבדה, בהשוואה לקבוצת הביקורת. למרות ההצלחה של הבדיקות, מצאו החוקרים כי בדיקות הדם היו בדרך כלל יעילות יותר בזיהוי סרטן ריאה מסוג התאים הקשקשיים, מאשר סרטן ריאה מסוג אדנוקרצינומה.

עוד באותו נושא

סרטן ריאות פוגע גם במי שמעשן סיגריה בשבוע

לכתבה המלאה

פוטנציאל עצום

הבשורה העיקרית היא כי בעתיד הלא רחוק נוכל באמצעות בדיקת דם פשוטה לזהות אנשים עוד בשלב שבו סרטן הריאות רק החל להתפתח. על סמך מחקרים מהשנים האחרונות, CT במינון קרינה נמוך, הוא הכלי היעיל ביותר כבדיקת סקר לאיתור מוקדם של סרטן ריאות, כאשר הוא מבוצע בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה. הבדיקה אומנם העלתה משמעותית את שיעור הגילוי המוקדם של סרטן הריאות, אולם גם הובילה לעלייה בשיעור הזיהוי השגוי של ממצאים שאינם ממאירים. לעומת בדיקת ה-CT, הפוטנציאל שבבדיקת הדם הוא עצום, אך דרוש עוד מחקר כדי לבסס את יעילותה.

עוד בנושא:
המכשיר המהפכני שיחסוך לכם דקירות
תזונה צמחונית נגד סרטן
איך מפסיקים לעשן מבלי להשמין?

  • עוד באותו נושא:
  • בדיקת דם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully