וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיניים אדומות: לא מה שחשבתם

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

13.11.2014 / 11:11

התעוררתם בבוקר עם עיניים אדומות? תתפלאו לדעת שקיימות מגוון סיבות שיכולות לגרום לכך, חלקן מסוכנות לבריאות העין וחלקן פחות. כל הגורמים והטיפולים לתופעה

עיניים אדומות. ShutterStock
עיניים אדומות/ShutterStock

דלקת, זיהום ויראלי, פטרייה, תופעה אלרגית, סיבוכים אחרי ניתוחים בעיניים, עלייה בלחץ תוך עיני, כניסת גוף זר לעין או טראומה ממכה ישירה לעין, אלה רק חלק מהגורמים לעיניים אדומות.

לעיתים מדובר בתופעה חולפת שאינה בהכרח מהווה סכנה לראייה. אולם, לעיתים כאשר מקור הדימום הוא גלאוקומה חריפה, דלקות משמעותיות בפנים העין או דלקות בקרנית, הדבר עשוי לסכן את הראייה. דרור דקל, אופטומטריסט B.Sc באופטיקנה, מגלה את הסיבות והטיפולים המתאימים.

עיניים אדומות עקב גוף זר: חדירת גוף זר כמו גרגר חול, או שבב שנכנס לעין בעת רכיבה על אופניים או קטנוע לעין, יכולה להיות מלווה באודם ובכאב.

מה הטיפול? גוף זר יכול להיות מסוכן ולזהם את הקרנית, לכן צריך לגשת בדחיפות לרופא על מנת להוציאו מהר ככל האפשר, ואף לקבל טיפול תרופתי בחלק מהמקרים. מומלץ לא לשפשף את העיניים כי הדבר עלול לפצוע אותן.

עיניים אדומות עם גירוי והפרשה: ייתכן שזוהי דלקת לחמית על רקע זיהומי, חיידקי או ויראלי, שנפוצה לרוב אצל ילדים צעירים וקשורה לעיתים בכלל לדלקות של האוזן. כאשר המקור חיידקי תהיה הפרשה מוגלתית, וכאשר הוא ויראלי, תיראה הפרשה שקופה, מלווה לעיתים בחום ונפיחות בבלוטות הלימפה, לעיתים ללא השפעה על הראייה.

מה הטיפול? דלקת לחמית ויראלית היא מדבקת וכדאי לשמור על היגיינה אישית, להקפיד על שטיפת ידיים ולהפריד מגבות פנים. אין תרופה יעילה נגד וירוס, ורק במקרים חריגים משתמשים בסטרואידים להקלה. דלקת לחמית חיידקית היא פחות נפוצה מויראלית, והטיפול שיינתן כולל משחות אנטיביוטיות.

עיניים אדומות. ShutterStock
לא לשכוח למצמץ/ShutterStock

עיניים אדומות כתוצאה מדלקת אלרגית: התלונות הנפוצות ביותר בדלקת אלרגית היא גירוד בעיניים, אודם, דמעות ונפיחות בעפעפיים. האלרגיה יכולה להיווצר בשל רגישות לעונת מעבר או עקב חשיפה לחומרים הגורמים לאלרגיה כמו אבקנים שבפרחים, סבונים, מוצרי קוסמטיקה או איפור, חיות בית ואבק. רוב האלרגנים הם ילדים ואנשים צעירים, לעיתים האלרגיה מלווה בנזלת, ורגישות לאור.

מה הטיפול? ראשית, מניעה מחשיפה לגורם האלרגני במידה ואנחנו יודעים אותו. כאשר האלרגיה קלה, ניתנות בדרך כלל טיפות לשטיפה או קומפרסים מקומיים, וכאשר האלרגיה קשה, הטיפול לרוב הוא באנטי היסטמינים או סטרואידים לתקופות קצרות. כמובן שטיפול זה ניתן רק על פי המלצת הרופא.

עיניים אדומות עם דימום תת לחמיתי: מדובר בכלי דם עדינים שהתפוצצו ונראים כשטף דם בעין. זוהי תופעה נפוצה שיכולה להיגרם בגלל מאמץ, הרמת משא כבד, שפשוף עיניים או לחץ דם.

מה הטיפול? לרוב הדבר אינו מסוכן ואינו דורש טיפול כיוון ששטף הדם נספג בגוף. אך תמיד מומלץ לבדוק עם הרופא.

עיניים אדומות בגלל יובש: תופעה זו נפוצה גם כתוצאה מעבודה ממושכת מול מחשב, ובעיקר בגלל הנטייה לא למצמץ לעיתים תכופות. לעיתים היובש יכול להיגרם בשל שימוש בעדשות מגע, שאינן מותאמות היטב.

מה הטיפול? אולי זה נשמע לכם קצת מוזר, אבל חשוב להקפיד על מצמוץ תקין. לעיתים משתמשים בטיפות שמגבירות את הלחות בעיניים, מה שעשוי לפתור את הבעיה באופן נקודתי, אך לאורך זמן עלול להחריף את מצב היובש. כשמדובר על יובש שנגרם מעדשות מגע, כדאי להיוועץ באופטומטריסט ולשקול לעבור לשימוש בעדשות יומיות מסוג סיליקון הידרו ג'ל, שמעבירות יותר חמצן לעיניים ומפחיתות תופעות של יובש ואודם.

עוד בנושא:
איזו עדשה מתאימה לכם?
מה גורם ליובש בעיניים?

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully