וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע שפעת

מאת: מערכת וואלה! בשיתוף עם מכבי

16.11.2014 / 8:52

אולי זה איום מגפת האבולה שמרחף מעל ראשינו, ואולי החורף הקשה שמבטיחים לנו – שיעורי ההתחסנות מפני שפעת גבוהים מתמיד וצפויים עוד לעלות

שפעת. ShutterStock
זה הסתיו, עם הענן ועם השפעת/ShutterStock

קצת יותר מחודש עבר מאז תחילת מבצע חיסון האוכלוסייה נגד שפעת וההיענות מדהימה את כולם: מספר המתחסנים בחודש אוקטובר זהה למספר המתחסנים בחמישה חודשי חורף בשנים עברו. שוחחנו עם ליאור שירי, אחות בהנהלת אגף הסיעוד ומנהלת מבצע השפעת במכבי שירותי בריאות, שתנסה להסביר את התופעה.

ליאור, איך את מסבירה את הקפיצה הדרמטית בשיעור המתחסנים?

"אין תשובה ברורה. בתחילת אוקטובר התפרסמו כתבות ובהן קריאה של משרד הבריאות להתחסן מפני השפעת כי צפוי לנו חורף עםתחלואה גבוהה במיוחד וזאת על פי תחלואת השפעת בחצי הכדור הדרומי. הכתבות באמת עשו 'וואו' רציני אבל היה משהו נוסף. משהו השתנה בתחושה של הציבור, ולא לגמרי ברור מה. אולי זה האבולה, אולי ההודעה על חורף קשה שצפוי לנו.

"התחלנו את מבצע החיסון שלנו בתחילת אוקטובר, בדיוק לפני חודש, והמספרים מדהימים: חיסנו בחודש את מספר האנשים שחיסנו בשנה שעברה בחמישה חודשי מבצע. אלו נתונים שהפתיעו אותנו, אך אנו שמחים על כך. לא ראינו דברים כאלו. זה אומר שכמעט כל המלאי הראשוני של החיסונים שלנו – 372,000 מנות חיסון - אזל כמעט, אבל נערכנו מבעוד מועד והזמנו מלאי נוסף".

איך אתם מחליטים כמה חיסונים להזמין?

"יש לנו מחלקת מחקר שמנהלת את איסוף הנתונים. יש להם גרף שבו רואים את המגמה לאורך השנים. הם יודעים לנבא כמה מנות חיסון נצטרך ולפי זה אנחנו עובדים".

מי המתחסנים העיקריים? גם בזה יש שינוי?

"ישנה האוכלוסייה הקבועה שבאה להתחסן בעיקר אוכלוסיות בסיכון לסבול מסיבוכי השפעת: בני ה?65 פלוס מגיעים ומתחסנים כל שנה ולא צריך לשכנע אותם. השנה רצינו מאוד להתמקד באוכלוסיית הילדים הצעירים – מגיל חצי שנה ועד שש שנים – מתוך אמונה וידיעה שזו האוכלוסייה שהכי נדבקת ולכן גם הכי מדבקת. ילד אחד מתוך שניים באוכלוסייה הזו בדרך כלל נדבק ובעקבותיו גם אמא ואבא וסבא וסבתא ואין לזה סוף. רצינו לעצור את התחלואה הזו. לכן השנה, התמקדנו גם בהם. שלחנו מכתבים ומיילים, ורכשנו גם חיסון מוחלש בתרסיס כדי שגם זה יעודד את ההורים לחסן את הילדים. והתוצאה ברורה – חיסנו פי שלושה ילדים מאשר בשנים קודמות".

אילוסטרציה. ShutterStock
האוכלוסיה שהכי נדבקת. תינוקות/ShutterStock

מה קורה עם אוכלוסיות הביניים? בין גיל חמש ל?65?

"הרבה פעמים הורה שמביא את הילד שלו לחיסון מתחסן כבר בעצמו. מתוך דוגמה אישית, או בגלל שהוא כבר במרפאה וזה לא טרחה גדולה. וכך התרחשה עלייה גדולה (פי שניים) גם בחיסון אוכלוסייה שאיננה אוכלוסיית יעד שלנו – אנשים צעירים עד גיל 40?45. בנוסף, כשאמא מביאה את הילד הקטן שלה להתחסן, היא מביאה גם את האחים שלו. אני, באופן אישי, מאוד מאמינה בחיסון וחיסנתי את הילדים שלי, שגדולים מגיל 6. באנגליה הוחלט כי אוכלוסיית הילדים היא גם קבוצת יעד . ובשנה שעברה חוסנו כל אוכלוסיית הילדים עד גיל 17. . יהיה מעניין להסתכל עליהם עוד שלוש?ארבע שנים ולראות אם זה הוריד את שיעורי התחלואה שם".

האם אנשים מדווחים על תופעות לוואי מהחיסונים?

"אין שום דבר מיוחד. כשבני 65 ומעלה מגיעים לקבל חיסון נגד שפעת אנחנו מנצלים את ההזדמנות ומחסנים אותם גם נגד דלקת ריאות. זה אחד היעדים שלנו ושל משרד הבריאות. זה חיסון שידוע שתופעת הלוואי שלו היא תגובה מקומית כמו אודם , ועל זה יש קצת דיווחים. אבל על שפעת כמעט ולא. ייתכן שאדם ירגיש קצת חולשה, כאבי שרירים או שיהיה לו חום נמוך מאוד ביום?יומיים הראשונים שלאחר קבלת החיסון, אבל זה נורמלי. אין פה משהו מיוחד לעומת שנים עברו. החיסון מאוד מאוד בטוח".

איך אתם נערכים להמשך המבצע?

"חשוב לי להגיד שהמלאי החדש של החיסונים כבר פה וזמין לשימוש. אני קוראת לאנשים לבוא להתחסן. החורף רק נכנס והכל עוד לפנינו. חשוב לבוא עכשיו, ולא להתחסן בזמן מחלה כי לוקח לגוף שבועיים?שלושה לפתח את הנוגדנים למחלה".

למידע נוסף בנושאי שפעת לחצו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • שפעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully