וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

8 דברים שלומדים כשחיים עם גמגום

13.11.2014 / 8:29

בישראל יש כ-80 אלף אנשים שסובלים מגמגום. קבוצה בפייסבוק מציעה להם בית חם ומכיל שבו הם יכולים לדבר על הכל. איך עוברים ראיון עבודה, למה הומור עצמי חשוב כל כך ולמה אסור לשתוק למרות שמתביישים?

אישה שמה יד על הפה. ShutterStock
אל תשתקו/ShutterStock

גמגום היא תופעה לא פשוטה בכלל. מדובר בתופעה פיזית שחשופה לכל, ומשפיעה על האופן שבו החברה תופסת את האדם המגמגם, וגם על האופן שבו אדם מציג את עצמו בחברה. אדם שאינו מגמגם לא יכול לדעת באמת כיצד מרגיש אדם שסובל מגמגום, ובדיוק לשם כך הוקמה קבוצת הפייסבוק speak up, שנותנת לחבריה בית חם שבו הם יכולים לדבר על הכל.

את הקבוצה פתחה ליאת פרי במטרה להכיר אנשים מגמגמים נוספים בישראל. "המטרה של הקבוצה היא להראות למגמגמים שהם יכולים לחיות עם הגמגום ולא לתת לו לנהל להם את החיים. הרעיון הוא לתת ביטחון וכוח להתמודד עם הגמגום". הקבוצה הוקמה לפני שנתיים, ומאז נאספו בה עצות לרוב. הנה כמה טיפים חשובים:

1. ראיון עבודה: סיטואציה די מפחידה גם למי שאינו מגמגם, ההמלצה היא תמיד לספר. תעלו בעצמכם בתחילת הראיון את נושא הגמגום. המראיין יידע שאתם חשים עם זה בנוח ושזה לא מגביל אתכם, ואתם תורידו לעצמכם סלע ענק מהלב.

2. הומור עצמי: אם אתם נתקעים או לא מצליחים להוציא מילה, זרקו איזו בדיחה או תנו תפיחה קלה על העורף. שבירת קרח מסוג זה יכולה להפוך את הסיטואציה לקלילה יותר ולעזור לביטחון העצמי. בשיחה עם אדם זר, נסו לחייך ולשדר נינוחות עד כמה שאפשר. אם נתקעים במילה מסוימת או לעיתים קרובות בשם הפרטי, אפשר להגיד משהו בסגנון "לפעמים דווקא השם נתקע לי, כבר משתחרר...".

3. החיים ב-2014: בעידן המודרני והטכנולוגי, כלים כמו צ'טים, וואטסאפ, פייסבוק וכדומה, הקלו מאוד על מגמגמים לפתח קשרים. אם אתה מכיר אדם חדש או בתחילת קשר חדש, אפשר להתכתב קצת לפני שמדברים. כך שתיפגשו, כבר תהיה היכרות מסוימת וזה יקל על הפגישה והדיבור. מי שנוח לו, יכול בשלב ההתכתבות לספר על הגמגום.

אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון. ShutterStock
היתרונות של דור הסלולרי/ShutterStock

4. טיפול: אל תתייאשו מלנסות לטפל בגמגום. יכול להיות ששיטה או קלינאי תקשורת מסוים יעזור מאוד לאחד, אבל לא לאחר. אם טופלת כילד, נסה לטפל גם כמבוגר, החוויה שונה לגמרי. נסו שיטות שונות מתחומים שונים, אבל בדקו שמה שמציעים לכם נשמע אמין והגיוני. כמו בכל תחום, גם כאן יש כאלו שיציעו לכם חתולים בשק.

5. אתם לא לבד: בישראל יש כ-80 אלף מגמגמים. יש קבוצות תמיכה שנפגשות אחת לשבוע במקומות שונים בארץ ותוכלו להצטרף אליהן. להיות חלק מקהילה ומסביבה שמקבלת ומבינה גמגום, יכול להיות חשוב מאוד לביטחון העצמי וליכולת שלכם למנף את עצמכם, לצד הגמגום.

6. אל תכעסו על העולם: לימדו לקבל את עצמכם בצורה בלתי תלויה, גם עם הגמגום. רוב האנשים קולטים מכם כיצד להתייחס לגמגום שלכם. ברגע שיראו שהגמגום הוא חלק מכם ושאתם לא במצוקה, גם הסביבה תקבל אתכם ככאלה, בלי אי נעימויות.

7. אל תשתקו: שימו לב מתי אתם שותקים בגלל הגמגום. שתיקה היא הגמגום מהסוג הגרוע ביותר.

8. עצה ללא מגמגמים: אם אתם פוגשים אדם מגמגם, אל תשאלו ישר על הגמגום שלו. תנו לו להעלות את זה לבד. אם זה לא קורה אחרי מספר פגישות, אתם יכולים להעלות את הנושא ולהבין איך הוא מתייחס לכך. הרבה פעמים מגמגמים לא יודעים איך זה יתפרש אצל האחר ולכן לא מעלים זאת. אבל ברגע שזה קורה, זה משחרר משני הצדדים הרבה אי נעימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בשבוע הבא יתקיים שבוע המודעות לגמגום בחסות אמב"י – ארגון מגמגמים בישראל. במהלך השבוע יתקיימו פעילויות שונות ברחבי הארץ. פרטים נוספים אפשר למצוא באתר - http://ambi.org.il/, בעמוד הפייסבוק של אמב"י או בקבוצת speak up.

  • עוד באותו נושא:
  • גמגום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully