וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מצליחים לבלוע תרופות? יש פתרון

14.11.2014 / 12:48

מה שנראה לחלק מאיתנו טריוויאלי, הוא לא פשוט עבור אחרים. 1 מתוך 3 אנשים מתקשה בבליעה של כדורים. חוקרים בדקו ומצאו מה השיטה הכי נוחה שתחליק לכם את התרופות בגרון

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כמו לכל דבר בחיים, גם לנטילת תרופות יש את הדרך הטובה ביותר. אחרי שגילינו מה השעות הכי טובות לנטילת תרופות, מחקר של אוניברסיטת היידלברג בגרמניה בדק ומצא מה היא הדרך הנכונה לבלוע אותן, כך שיחליקו לחולים טוב טוב בגרון.

במחקר שהתפרסם במגזין Annals of Family Medicine נתבקשו 143 נסיינים לבלוע 283 כדורים בצורות וגדלים שונים, ולהשוות בין נטילת תרופות בשיטה "הרגילה", ובין שתי שיטות אחרות, אחת לבליעת טבליות והשנייה לבליעת קפסולות.

צריך רק כפית מים

כשבלעו כדורים רגילים (טבליות) נתבקשו הנסיינים לבלוע אותם בשיטה שנקראית pop bottle, בה ממלאים בקבוק שתיה ריק במים, מניחים את הטבלייה על הלשון, מצמידים את השפתיים חזק לפתח הבקבוק, ותוך כדי שמירה על וואקום בולעים את הטבלייה. החוקרים מצאו כי השיטה הזו יעילה בכ-60 אחוזים יותר מאשר בליעה בעזרת כוס מים.

בשיטה השנייה, שמיועדת לבליעת קפסולות, החוקרים ביקשו מהנסיינים, להניח את הקפסולה על הלשון, לקחת שלוק של מים, בלי לבלוע, להטות את הסנטר שלהם לכיוון בית החזה ולבלוע את הקפסולה כשהראש מכופף קדימה. באופן מפתיע נמצא כי שיטה זו, שנקראה על ידם 'lean forward' , יעילה ב-88 אחוזים יותר מהשיטות הרגילות. בנוסף, הראו הממצאים כי 20 מ"ל של מים (תכולה של כפית) היא האידיאלית לבליעת התרופה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככה זה עובד/מערכת וואלה!, צילום מסך

1 מתוך 3 אנשים מתקשה לבלוע כדורים

ד"ר וולטר אפלי, רוקח קליני מאוניברסיטת היידלברג, שערך את המחקר מקווה כי התוצאות יעזרו לאנשים שמתקשים בלקיחת התרופות שלהם לאורך זמן, במיוחד כשהסטטיסטיקות מדברות על אחד מתוך שלושה אנשים שנוטלים תרופות שמתקשה בבליעתן. "הטכניקות שבדקנו היו אפקטיביות ביותר בקרב אנשים עם בעיות בליעה וגם בקרב אלה שלא", אמר ד"ר אפלי לגרדיאן. ואכן, על פי התוצאות, אלה שבלעו את הכדורים בשיטות החדשות, דיווחו שהן היו קלות יותר לבליעה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הכי קשות לבליעה. טבליות עגולות/ShutterStock

יעילות השיטה, לפי החוקרים, תלויה בסוג הכדור שאותו נוטלים. "הצפיפות של הקפסולה היא קטנה מזו של מים, כך שהיא צפה בחלל הפה, לכן ההטיה של הראש קדימה חשובה", הסביר ד"ר אפלי. "מנגד, בטבליות, ברוב המקרים הצפיפות יותר גבוהה, כך שאת מירב המאמץ צריך להשקיע בשטיפת הכדור לכיוון הלוע. הצורה של הכדור לא הייתה חשובה במרבית הניסוי, אבל שמנו לב שקושי הכי גדול שנרשם היה עם טבליות עגולות".

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully