וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המרכיב למניעת נזק אחרי התקף לב נמצא במטבח שלנו?

11.11.2014 / 9:28

אין ספק שלעבור התקף לב זה לא תענוג גדול, אולם קרדיולוגים יודעים שגם לאחר הטיפול באמצעות צנתור עדיין קיימת סכנה ממשית לחולה. ניסוי חדשני מצא כי הפתרון עשוי להיות פשוט מאוד

חדר ניתוח. רויטרס
גם אחרי הניתוח יש ממה לחשוש/רויטרס

התקף לב הוא אירוע קשה דיו, אך לעיתים גם אחרי שעוברים אותו, נמצאים החולים בסיכון ממשי לחייהם, כשבעקבות פתיחת חסימת העורקים בניתוח, מתחיל לזרום דם חדש שפוגע ברקמות. הבעיה הרפואית שנוצרת בעקבות התהליך, מעסיקה רופאי לב ומדענים זה עשרות שנים. מחקר חדש מפיח תקווה לטיפול בגורם המוות מספר אחד בעולם המערבי, ולא תאמינו בעזרת מה.

אירוע לב הוא מצב שבו בשל חסימה שנוצרת בעורק, נעצרת אספקת הדם לאזור בלב ומובילה לפגיעה בשריר הלב. הפתרון הוא פתיחה של החסימה, כאשר הדרך המקובלת היא באמצעות צינתור שמאפשר החזרה של זרימת הדם שנחסמה, ומכונה בעברית זילוח-מחדש.

הסיבוך העיקרי של הפרוצדורה הזו, קרוי פגיעת זילוח-מחדש (reperfusion injury). פגיעה כזו מתארת את הנזק שלעיתים נגרם לרקמת הלב, דווקא כאשר חוזרת אספקת דם לרקמה לאחר תקופה של היעדר ממושך או מחסור בחמצן. החיבור של האזור הפגוע מחדש למערכת הדם יוצר לעיתים תגובה דלקתית מקומית שמלווה ביצירת רדיקלים חופשיים ומובילה לנזק נוסף, במקום לתיקון של האזור הפגוע מלכתחילה.

הפיתרון מצוי במלח שולחן

מחקר אמריקני שנערך במכון Fred Hutchinson לחקר הסרטן מציע דרך פשוטה למניעת פגיעה כזו באמצעות טיפול במנה של יודיד, חומר קרוב ליוד שהוא רכיב נפוץ במלח שולחן. במחקר החדש שבוצע על מודל של עכברים לאוטם שריר הלב, הוזרק לעכברים עירוי של יודיד כחמש דקות טרם הזילוח מחדש. התוצאות הצביעו על ירידה במידת הנזק לשריר הלב בעד כ-75 אחוזים. באופן מפתיע גם מתן היודיד במי השתייה של העכברים, למשך יומיים לפני הצינתור יצר הגנה דומה.

מלחייה. ShutterStock
טה דאם. מלח שולחן/ShutterStock

התיאוריות של החוקרים הן כי ליודיד יש יכולת לדכא את פעילותה של בלוטת התריס אשר מייצרת את הורמון התריס. באמצעות הורדת רמות ההורמון ייתכן ומתאפשרת ירידה בקצב חילוף החומרים של הלב. בדומה לטיפול בהיפותרמיה, ירידת קצב חילוף החומרים מקטינה גם את מידת הנזק שנגרם כתוצאה מהירידה באספקת החמצן בזמן ההתקף.

למעלה מחצי מיליון מתים כל שנה בארה"ב

למרות התוצאות המעודדות של הניסוי, הוא עוד רחוק מלעזור ל- 720 אלף אמריקאים שחולים ממחלות לב ועוד למעלה מחצי מיליון אנשים שמתים מהרוצח מספר אחד כל שנה במדינה. קשה להעריך מהי מידת הפגיעה היחסית של פגיעת זילוח-מחדש אבל אין ספק שכל התערבות שיכולה לצמצם את מידת הנזק הלבבי לאחר אוטם חשובה ויכולה להציל חיים, במיוחד כאשר מדובר בחומר פשוט ובטוח גם במינונים גבוהים יחסית. כעת מתכננים החוקרים לבחון את ההצלחה בבעלי חיים נוספים לפני שניתן יהיה להמשיך לניסוי דומה בבני אדם.

עוד בנושא:
התרופה לכולסטרול שעתידה לשנות את החיים שלנו
מה זה התקף לב נשי?
חייי הנישואין שומרים על הלב שלך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully